تنها ۱۱ میلیارد و ۲۷۳ میلیون تومان برای ۳۰ طرح اشتغالزای استان از سوی بانک ها پرداخت شده است.

پرداخت تسهیلات بانکی با نرخ بهره پایین یکی از روش های حمایتی دولت برای رونق تولید و اشتغالزایی است. اعطای تسهیلات با نرخ بهره مناسب می تواند چرخه اقتصاد را به حرکت درآورده و بسیاری از مشکلات نقدینگی واحدهای تولیدی را در بخش های مختلف بر طرف کند. به همین منظور طرح های بسیاری با عناوین مختلف برای اعطای تسهیلات بانکی تدوین شده است. آذربایجان شرقی با داشتن نزدیک به ۱۰ هزار واحد تولیدی بزرگ و کوچک در بخش های مختلف از این قائده مستثنی نبوده و متقاضیان بسیاری برای استفاده از تسهیلات بانکی به ویژه در طرح اشتغال روستایی با نرخ بهره ۶ درصد ثبت نام کرده اند تا تحولی در کسب و کار به وجود آوردند. با وجود تمام تلاش های مسئولان برای توسعه اقتصادی، مشکلاتی در مراحل اخذ تسهیلات موجب انصراف بسیاری از متقاضیان از ادامه پروسه دریافت تسهیلات بانکی شده است. در این زمینه دلیل انصراف متقاضیان تسهیلات بانکی باید از سوی مسئولان متولی آسیب شناسی شود چرا که تیر ماه آخرین فرصت جذب اعتبارات تسهیلات بانکی برای طرح های اشتغالزا است. با توجه به باقی ماندن فرصت کمی برای جذب اعتبارات باید راهکاری برای تحرک در اقتصاد و ایجاد اشتغال در استان اندیشیده شود.
تصویب پرداخت تسهیلات بانکی به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه با اشاره به موضوع کندی روند اعطای تسهیلات به متقاضیان از سوی بانک های عامل استان می گوید: براساس بخشنامه ای که از سوی وزارت کشور به دستگاه های متولی استان ابلاغ شده کند بودن روند پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها در دبیرخانه کارگروه اشتغال استان بررسی شده اما دلیل قانع کننده ای در این زمینه وجود ندارد برخی بانکهای عامل کم بودن منابع و عدم تامین اعتبار را دلیل کندی روند پرداخت تسهیلات دانسته اند.
«میر احد حسینی» با بیان این که متقاضیان بسیاری در طرح اشتغال روستایی با نرخ بهره ۶ درصد ثبت نام کرده اند، می افزاید: به دلیل پایین بودن نرخ بهره تسهیلات اشتغال روستایی استقبال خوبی از این نوع تسهیلات صورت گرفته و ۱۰ هزار و ۲۴۶ نفر در این طرح ثبت نام کرده اند.
وی با اشاره به سهم ۳۰۰ میلیارد تومانی تسهیلات اشتغال استان ادامه می دهد: ۱۵۰ میلیارد تومان از سوی دولت و ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق بانک های عامل برای طرح های مصوب اعطا خواهد شد.
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح می کند: ۴۵۳ طرح به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان در کمیته های فنی استان برای اعطای تسهیلات مصوب شده است.
ارسال ۲۰۹ طرح اشتغالزا به بانک های عامل
حسینی با بیان این که با تصویب طرح های اشتغال به ارزش ۲۰۹ میلیارد تومان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان باقی مانده است، می گوید: مبلغ ۱۱ میلیارد و ۲۷۳ میلیون تومان برای اجرای ۳۰ طرح از سوی بانک ها پرداخت شده است.
وی با اشاره به روند کند اعطای تسهیلات بانکی و لزوم سرعت بخشی به این روند تاکید می کند: کمیته فنی اشتغال استان طرح ها رهبه بانک ها فرستاده است در حالی که بانک ها تنها ۱۱ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند.
مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهار بانک توسعه تعاون، پست بانک، صندوق کارآفرینی امید و کشاورزی را بانک های عامل استان برای اعطای تسهیلات عنوان می کند و می گوید: پست بانک اعتباری به ارزش پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۶ طرح و بانک توسعه تعاون اعتباری به ارزش ۴۳۰ میلیون تومان برای ۴ طرح پرداخت کرده اند.
حسینی می افزاید: ۱۷۰ میلیون تومان برای ۳ طرح از سوی صندوق کارآفرینی امید و مبلغ پنج میلیارد و ۱۲۵ میلیون تومان از سوی بانک کشاورزی برای ۱۷ طرح پرداخت شده است.
امید به اخذ تسهیلات ۶ درصدی؛ مواجه شدن با وام ۱۸ درصدی
در همین زمینه مدير کل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به دلیل کند بودن روند اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان می گوید: می توان عملکرد بانک ها را به صورت شفاف در زمینه اعطای تسهیلات روستایی بررسی کرد تا دلیل مراجعه نکردن متقاضیان به بانک ها مشخص شود.
حمید هاشم زاده می افزاید: متقاضیان به امید اخذ تسهیلات ۶ درصد از سوی دولت اقدام می کنند ولی بعد از مواجه شدن با نرخ بهره ۱۸ درصد تمایلی به اخذ تسهیلات ندارند.
وی ادامه می دهد: بهتر است متقاضیان در جلسه بررسی طرح ها حضور داشته باشند تا از جزئیات تسهیلات به ویژه نرخ سود ۱۸ درصد اطلاع پیدا کنند.

مدير کل دفتر جذب و حمايت از سرمايه گذاري استاندار آذربايجان شرقي با بیان این که اطلاع نداشتن متقاضیان از آیین نامه اعطای تسهیلات بانکی موجب بروز مشکلاتی می شود، اظهار می کند: براساس آیین نامه ابلاغ شده، متقاضیان نباید در گذشته از تسهیلات حمایتی دولت استفاده کرده باشند این در حالی است که افراد متقاضی از این موضوع اطلاع ندارند.
هاشم زاده اضافه می کند: افرادی که در گذشته از طرح رونق تولید استفاده کرده باشند نمی تواند از تسهیلات طرح اشتغال فراگیر استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به برخی از قوانین ابلاغ شده در آیین نامه اعطای تسهیلات می افزاید: به متقاضیان مقروض و بدهکار بانکی تسهیلات اشتغال تعلق نخواهد گرفت.
ریسک دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا
یکی از درخواست کنندگان تسهیلات اشتغال که به گفته خود بیش از یکسال معرفی نامه دریافت تسهیلات به بانک را سوی دفتر اشتغال فرمانداری تبریز دریافت کرده به خبرنگارهمشهری می گوید: متاسفانه روند اداری خسته کننده ای برای دریافت این معرفی نامه طی کردم اما در نهایت همان معرفی نامه ای داده شد که بود ونبودش سودی به حال من نداشت و بدون معرفی نامه نیز می توانستم وام ۱۸ درصدی از هر بانکی بگیرم.
نادر سلطانی تاکید می کند: وام های با نرخ بهره زیر ۱۰ درصد بسیار محدود بوده و باید سالها به انتظار آن نشست و اغلب بانکها نیز ردیفی برای آن تعریف نکرده اند و طبیعی است که ریسک دریافت تسهیلات با نرخ سود بالا آنهم با این وضعیت اقتصادی به صرفه نیست.

فاطمه ملک پور – تبریز – خبرنگار