آذربایجان شرقی درزمینه تولید محصولات کشاورزی یکی از قطبهای کشاورزی کشور محسوب می شود و رونق کشاورزی در آن ارتباط مستقیمی با معیشت نزدیک به نیمی از مردم استان دارد. حدود ۳۰ درصد مردم استان به طور مستقیم و ۲۰ درصد مابقی نیز به صورت غیر مستقیم از راه زراعت ، باغداری و دامداری ارتزاق می کنند و بر همین اساس عملکرد سازمان جهاد کشاورزی در استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خرید تضمینی و خرید توافقی محصولاتی مانند گندم از جمله راه کارهای حمایتی از کشاورزان است که آنان را برای ادامه حضور در روستا و کشت و زرع با وجود کاهش بارندگی و آب امیدوارتر میکند. گندم یکی از محصولاتی است که کشاورزان دغدغه ای برای فروش آن ندارند و در اراضی دیمی و آبی استان این محصول کاشته میشود. سال گذشته با وجود انتقاداتی که از نحوه پرداخت پول گندم کاران وجود داشت همچنین آفت زدگی برخی مزارع ، انتظار می رفت تا امسال مشکلاتی با کاهش سطح کشت گندم پیش آید اما برآورد مسئولان و گزارشهای رسیده حاکی از افزایش کشت گندم است هرچند که مسئولان و کارشناسان اذعان دارند با توجه بیشتر به روشهای بهینه سازی می شد محصول بیشتری برداشت کرد.از سویی دیگر برنامه ریزی برای کشت پائیزه با توجه به پیش بینی های کاهش بارندگی در هفته های آتی ضروری به نظر می رسد.
ضرورت سرمایه گذاری بیشتر در شیوه های نوین آبیاری
فارغ التحصیل مهندسی کشاورزی که با استفاده از روشهای نوین آبیاری در مزرعه خود توانسته تا ۴۰ درصد افزایش برداشت محصول گندم را داشته باشد به خبرنگار همشهری می گوید: در سالهای اخیر از طریق مروجان کشاورزی و سفیران مهندسی که تقریبا در کل استان فعال هستند تلاش شده تا بهره وری مطلوب در شاخصهای عملکردی و افزایش برداشت محصول رخ دهد ولی در عمل میزان موفقیت ها متناسب با حجم فعالیتها نیست.
شهرام علیایی ادامه می دهد: علاوه بر این برخی انتقادات به دولت در زمینه نحوه خرید تضمینی محصولات کشاورزی و سرمایه گذاری در شیوه های نوین آبیاری وارد است. مسئولان باید برای مجاب کردن کشاورزان به تغییر در شیوه های نوین آبیاری به موضوعات بومی و عادات کاری کشاورزان بیشتر توجه کنند.
وی با تاکید بر فعال شدن کارگروه اقتصادمقاومتی جهاد کشاورزی استان تاکید می کند: در جلسات این کارگروه ها بهتر است از بهره برداران هم دعوت شود تا در سیاست گذاری ها و مصوبات این کارگروه عاملان و ذی نفعان هم مطالب مرتبط با خود را بیان کنند تا در نهایت حجم تولید محصولات مهمی مانند گندم بیشتر از این نیز باشد.
پیش بینی خرید ۶۵۰ هزار تنی گندم در استان
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه زراعت گندم در آذربایجان شرقی ۶۸ در صد دیم و ۳۲ درصد به صورت آبی است به خبرنگارهمشهری می گوید: کاهش بارندگی ها تاثیر مستقیمی بر کاهش محصولات کشاورزی مانند گندم دارد و خوشبختانه ماه های ابتدایی امسال بارش خوب باران را داشته ایم که در افزایش محصول اراضی دیم موثر بوده و تا کنون ۶۰۰ هزار تن خریداری شده و پیش بینی می شود خرید نهایی گندم کشاورزان به ۶۵۰ هزار تن برسد که رکورد جدید در خرید گندم از کشاورزان آذربایجان شرقی ثبت میشود.
اکبر فتحی با بیان اینکه این میزان قابل افزایش است ادامه می دهد: اگر اصول علمی در کشت گندم رعایت شود می توانیم به ثبات لازم در تولید گندم رسیده و حداقل میزان مشخص و با ثباتی در تولید گندم داشته باشیم.
وی خاطر نشان می کند: با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی برای اولین بار ۵۰ درصد مطالبات گندم کاران در همه استانها پرداخت شده است و با پیگیری ها و تلاش هایی که می شود انتظار می رود تا آخر مهرامسال همه مطالبات گندم کاران پرداخت شود.
مبارزه با آفات گندم
رییس جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بر ضرورت مبارزه با آفات هم تاکید کرده و بیان می کند: در مبارزه با کرم خراط که عمده آفت محصول گندم و مزارع است ، تنها روش مبارزه ای که جواب داده است اختلال در جفت گیری نر و ماده است که در اثر استشمام سموم تصعیدی حاصل می شود.
فتحی ادامه می دهد: مبارزه با کرم خراط به صورت اختلال در جفت گیری برای نخستین بار در جهان در آذرشهر جواب داده است و کشور اسپانیا بلافاصله بعد از ایران از این روش استفاده کرده و نتیجه گرفته است.
وی بیان می کند: به دلیل اینکه کرم آفت خراط تهدید جدی برای محصولات کشاورزان است، هزینه های مبارزه با این آفت از محل اعتبارات استانی به صورت مشارکتی انجام می شود.