50 درصد فاینانس مترو تبریز را دولت پرداخت می‌کند/ احداث هر کیلومتر مترو 220 میلیارد تومان هزینه می‌خواهد
شهردار کلانشهر تبریز صرف هزینه برای توسعه زیرساختهای شهری بخصوص مترو را به نفع شهروندان و شهر دانست.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، ایرج شهین باهر در پنجاه و چهارمین جلسه شورای اسلامیش هر تبریز با اشاره به بحث فاینانس خط دوم مترو تبریز اظهار داشت: اگر امروز هزینه زیادی برای مسائل زیربنایی از قبیل مترو انجام دهیم، در مقابل مردم از خدمات حمل و نقل سریع بهره‌مند می‌شوند و آلودگی هوا و معضل ترافیک تبریز نیز حل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مردم انتظار دارند مترو تبریز راه اندازی شود تا مشکلات زیست محیطی و ترافیک شهر حل شود، توضیح داد: در حال حاضر تبریز با مشکل ترافیک دست و پنجه نرم می‌کند و قطعا راه اندازی خط یک و دوم مترو تبریز خواهد توانست بخش بزرگی از مشلات ترافیکی تبریز را رفع کند.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه در حال حاضر در بین کلانشهرها در خصوص گرفتن فاینانس رقابت وجود دارد گفت: تمامی کلانشهرها از فاینانس برای ساخت مترو استفاده می‌کنند و مردم از ما می‌‌پرسند چگونه است که مترو مشهد راه اندازی شده است اما هنوز خط یک ما کامل نیست، جواب این مسئله این است که آنها از روش فاینانس استفاده کرده‌اند.

وی افزود: دغدغه و پیگیری اصلی ما از رئیس جمهور این بود که مجوز بگیریم تا با روش فاینانس تمام خط دوم قطار شهری تبریز را اجرا کنیم.

باهر گفت: با توجه به سهم دولت و شهرداری در هزینه مترو، نیمی از فاینانس را دولت تضمین کرده و پرداخت خواهد کرد، اگر ما هم در این قضیه تعلل و عدم دقت کرده باشیم دولت از قضیه فاینانس به راحتی عبور نمی‌کند و در مسایل مالی بررسی دقیقی انجام می‌‌دهد.

شهردار تبریز افزود: در برنامه ششم توسعه کل تعهدات دولت به شهرداری در خصوص مترو به سمت حذف شدن می رود و امروز ما هر اندازه که فاینانس برداریم چون پنجاه درصد آن را دولت پرداخت خواهد کرد برای ما برد به حساب می‌‌آید چون بعد از ابلاغ برنامه ششم، دولت به هیچ وجه تضمین نمی کند که سهم پنجاه درصدی مترو را پرداخت کند.

ایرج شهین باهر افزود: ای کاش در شورای دور سوم برای خط دو و خط یک با دلار هزار تومانی فاینانس اخذ می شد و با آن پول خط یک و دو ساخته می شد و امروز ما بدهی آن را می دادیم در عوض دو خط ما کار می کرد چون هیج تضمینی نیست که اگر امروز ما از فاینانس استفاده نکنیم بتوانیم با برآوردهای امروز خط دوم متر را به سرانجام برسانیم.

شهردار کلانشهر تبریز در پایان سخنانش اظهار داشت: امروز هر کیلومتر ساخت مترو ۲۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در سه سال بعد قطعا بالاتر خواهد بود، پس قطعا هر چه زودتر این فاینانس اختصاص یابد و کار را شروع کنیم به نفع شهر خواهد بود؛ البته در تمامی مراحل روند اجرای پروسه اخذ فاینانس اعضای محترم شورا قطعا می توانند نظارت، پیگیری و بررسی کنند.

منبع: آناج