اشتغال زایی و ایجاد شغل از جمله راهکارهای افزایش درآمد اقتصادی جامعه و از مولفه های ارتقای درآمد سرانه است. بنا بر آمار موجود بیش از نیمی از جمعیت استان به عناوین مختلف شاغل نیستند. بانوان خانه دار ، افراد سالخورده ، جوانان زیر ۱۸ سال و افراد ناتوان جسمی از جمله این افراد هستند که به صورت خاموش جزو جامعه بیکار محسوب میشوند اما در آمار بیکاران درج نمیشود. بخشی از این افراد تحت عنوان شهروندان آسیب پذیر و محروم تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند که هزینه های زیادی را متوجه دولتمردان می کنند بنابراین ایجاد اشتغال برای آنان می تواند نتایج مثبت اقتصادی برای جامعه داشته باشد. محمد کلامی مدیر کل کمیته امداد آذربایجان شرقی  به بیان راهکارهای ایجاد اشتغال برای محرومان استان و افراد تحت پوشش پرداخته است.
آیا فعالیتهای کمیته امداد در زمینه هایی مانند اشتغال زایی تنها منحصر به افراد تحت پوشش می شود؟
کمیته امداد یک نهاد حکومتی برای رفع فقر و محرومیت در جامعه است بنابراین خدمات آن نیز گسترده است. نگاه مسئولان کمیته امداد دراستان تعامل با همه موسسات و مراکز فعال برای کمک به رفع محرومیت در استان است یکی از این روشها اشتغال زایی و کسب توانمندی مالی و اقتصادی برای افراد نیازمند است برای همین روشهای متنوع با استفاده از توانمندی های سازمانها و گروه های مختلف را پیگیری می کنیم.
یکی از انتقادات وارد به نحوه اشتغال آفرینی کمیته امداد محدودیت شغل ها است که برای افراد خاصی می تواند قابل استفاده باشد در این زمینه چه کاری انجام شده است؟
با کمک روشها ومدل های اقتصادی که برگرفته از تکنیک های دانش روز اقتصاد است اشتغال زایی متنوع مورد توجه قرار گرفته است در گذشته شغل های محدودی مانند قالی بافی یا صنایع دستی مورد توجه بود در حالی که امروز این شغل ها متنوع تر شده و دامنه وسیعی پیدا کرده است. با این روش که از سال جاری ایجاد شده انتظار داریم سال ۹۷ تحولات بزرگی در حوزه اشتغال آفرینی مددجویان کمیته امداد ایجاد شده و حداقل ۷ هزار شغل جدید ایجاد شود که به منزله خروج ۷ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد استان است.یکی از موضوعاتی که در مطالعات خود به آن رسیدیم سهم بالای زنان سرپرست خانوار در میان شهروندان تحت پوشش نهادهای حمایتی است بنابراین برای اشتغالزایی ویژه بانوان برنامه ریزی داریم.
برای امسال هم برنامه اشتغال زایی داشته اید؟
بله امسال نیز حرکت های خوبی برای اشتغال زایی ایجاد شده و در روزهای آتی جشن خودکفایی ۵ هزار نفر در استان برگزار می شود. این اشتغال ها به عنوان شغل پایدار مطرح است و علاوه بر شهرها در روستاها نیز اشتغال زایی می شود. به عنوان مثال تولید برق توسط خانوارهای روستایی و فروش آن به دولت را به عنوان یک طرح اشتغال زا در حال اجرا داریم که درامد خوبی برای هر روستایی شاغل در این طرح خواهد داشت.
یکی از ظرفیتهای بلا استفاده ،‌توجه به اشتغال آفرینی با مشارکت گروه هایی مانند جامعه پرستاری است به عنوان مثال چند روز قبل مدیر نظام پرستاری استان از آمادگی این تشکل برای آموزش و اشتغال آفرینی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبرداد در این زمینه چه برنامه ای دارید؟
یکی از اولویتهای مهم کمیته امداد استان توجه به روشهای جدید اشتغال با مشارکت بخشهای دیگر و برای پر کردن خلاهای اشتغال است. ظرفیتهای خالی اشتغالی در استان وجود دارد که می تواند با آموزش های مقدماتی توسط شهروندان عادی پر شود. در روزهای اخیر سه تفاهم نامه با سه تشکل فعال در استان امضا شد که بر اساس آن مددجویان کمیته امداد با معرفی به این تشکلها و دریافت آموزشهای لازم در شغل هایی با درآمد مناسب مشغول به کار میشوند.
درمورد این تفاهم نامه ها بیشتر توضیح دهید؟
یکی از این تفاهم نامه ها با سازمان نظام پرستاری برای آموزش نگهداری سالمند در منزل و کمک پرستاری است در حال حاضر خلاء بزرگی درزمینه نیروی انسانی پرستاری در منازل و کمک پرستار وجود دارد و مددجویان کمیته امداد به ویژه بانوان می توانند دراین حوزه کار کنند.پیش بینی می کنیم امکان آموزش و دریافت گواهی های لازم برای چند صد نفردر این حوزه فراهم شود.
تفاهم نامه دیگر تولید لوازم بیمارستانی و لباسهای یکبار مصرف بیمارستانی توسط بانوان سرپرست خانوار است که پس از آموزشهای لازم و پرداخت تسهیلات بانوان در این حوزه می توانند کار کنند.
تفاهم نامه دیگر در زمینه تاکسی رانی بانوان است که با کمک شرکتهای فعال مجازی بانوان تحت پوشش کمیته امداد به عنوان بانوان شاغل در تاکسی رانی ویژه بانوان مشغول به کار خواهند شد.
همچنین با تاکسی رانی تبریز برای ۸۰ تاکسی ویژه محرومان به تفاهم رسیده ایم.

باتوجه به وضعیت اشتغالزایی آیا برای افرادی که منتظر ورود به کمیته امداد هستند نیز برنامه ریزی دارید؟
در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد استان هستند که عمدتا افراد سالخورده و خانواده های بی سرپرست و بد سرپرست را شامل میشود حدود ۲ هزار نفر نیز در صف انتظار برای ورود به این جامعه هستند. بنابراین با خروج افراد شاغل امکان جذب افراد جدید هم مهیا میشود.
بخشی از فرزندان تحت پوشش کمیته امداد در حال ورود به جامعه و اشتغال هستند برای این افراد هم برنامه هایی دارید؟
بخشی از برنامه های حمایتی توسط افراد خیر از فرزندان محروم صورت می گیرد درخواست ما از خیران این است که این طیف در حال رشد را هم در نظز گرفته و کمکهای خود را به آنان نیز اختصاص دهند تا خودکفا شده و صاحب شغل و موقعیت مناسبی شوند.