باوجود بیمه محصولات کشاورزی همه ساله در اثر  بلایای طبیعی خسارات زیادی به‌محصولات کشاورزان و باغداران وارد می‌شود. در این میان توجه به تولید محصولات گلخانه‌ای در استان می‌تواند یک مزیت نسبی قابل توجه در تولید محصولات با ریسک کمتر باشد. در حال حاضر تعداد گلخانه‌های بخش خصوصی دراستان چندان زیاد نیست و در مجموع  در۵۲ شهر استان کمتر از ۳۰۰ گلخانه بزرگ و کوچک وجود دارد که کمتر از ۱۰۰ هکتارزمین به آنها  اختصاص یافته است. دراین میان برخی فارغ التحصیلان کشاورزی در استان برای اشتغال و درآمد زایی به سمت این نوع از فعالیت کشاورزی رفته اند.« یونس عطایی» فارغ التحصیل رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز است که از چند سال قبل در این زمینه فعالیت می‌کند . وی  از مزایا و معایب این کار سخن می‌گوید و هم رشته ای‌های خود را دعوت به فعالیت در این زمینه می‌کند .

  • برای احداث یک گلخانه کوچک که توجیه اقتصادی نیز داشته باشد چه میزان سرمایه نیاز است ؟

هزینه‌های مورد نیاز در احداث گلخانه به دو بخش سرمایه‌های ثابت و در گردش تقسیم می‌شوند. خرید هیتر و لوازم آبیاری و امثال این تجهیزات جزو سرمایه‌های ثابت هستند و خرید بذر و کود و مواد دیگر هزینه‌های گردشی محسوب می‌شوند. اما در مجموع ۵۰ میلیون تومان بدون در نظر گرفتن قیمت زمین و ساختمان گلخانه برای شروع کار اقتصادی و سود آور در این زمینه کافی است.

  • برخی معتقدند کار کشاورزی گلخانه‌ای ریسکی ندارد. در این زمینه نظر شما چیست؟

هر چند ریسک سرمایه‌گذاری دراین حوزه از نظرعلل خارجی و آب و هوایی کمتر است اما محصولات گلخانه‌ای را نیز نبود بازار مناسب و افت قیمت محصولات تهدید می‌کند . قیمت تمام شده محصولات گلخانه‌ای به نسبت محصولات طبیعی بالاتر است و باید فروش مناسبی داشت تا سود دهی حاصل شود.

  • آیا فارغ التحصیلان کشاورزی دراستان از این روند تولید استقبال می‌کنند؟

متاسفانه غفلت از تولید محصولات گلخانه‌ای از سوی فارغ‌التحصیلان کشاورزی استان مشاهده می‌شود. بسیاری از فارغ‌التحصیلان به دنبال کارهای اداری و پشت میزنشینی هستند در حالی که فعالیت‌های کشاورزی مانند تولیدات گلخانه‌ای درآمد بیشتری دارد و امنیت و استقلال شغلی بیشتری نیز دارد.