از جمله جاذبه های گردشگری هر شهر غذاهای محلی آن منطقه  و تنقلات ویژه آن به حساب می آید. گردشگران در سفر به مناطق مختلف تمایل دارند تا غذای محلی وتنقلاتی  را که توسط افراد بومی تهیه و پخته  شده را چشیده و از کم و کیف تهیه و  پخت آن نیز آگاه شوند. تبریز شهرهای مختلف  آذربایجان شرقی در زمینه خوراکی های  منحصر به فرد محلی جایگاه ممتازی دارند. در کنار کوفته تبریزی و کباب بناب می توان به دوشاب ملکان  همچنین گردوی اسکو اشاره کرد که علاوه بر مصرف داخلی در خارج از کشور نیز مشتریان زیادی دارد.

با توجه به فرا رسیدن تبریز ۲۰۱۸ زمینه های زیادی برای برگزاری جشنواره های محلی و معرفی این محصولات به گردشگران و فروش مستقیم این محصولات دوست داشتنی به گردشگران وجود دارد.

ضرورت آموزش در جشنواره های محلی

یکی از باغداران مرندی به خبرنگار همشهری می گوید: موضوع خرید ارزان میوه های مرغوب توسط دلالان و فروش چندین برابری پس از فراوری و خشک کردن به مشتریان داخلی و خارجی برای باغداران تکراری شده و با توجه به مشکلاتی که باغداران دارند امکان فروش مستقیم محصولات یا فراوری آنها وجود ندارد. سودی که دلالان از این فرایند می برند چندین برابر است .

حمیدرضا غلامی ادامه می دهد:  با توجه به نواقصی که در سیستم اقتصادی کشور و استان وجود دارد حذف دلالان عملا ممکن نیست اما با توجه به رویداد تبریز ۲۰۱۸ می توان از فرصت یک ساله به عنوان مسکنی برای فعالان کشاورزی استفاده کرده و برنامه های ویژه ای برای گردشگران در نظر گرفت.

این شهروند مرندی که فارغ التحصیل رشته بازرگانی است خاطر نشان می کند: باغات مرند همچنین اسکو و آذرشهر و شهرهای دیگر می تواند به عنوان محلی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی باشد و آنان ضمن حضور در این باغات و آشنا شدن با روش های باغداری ایرانی و آذری از نزدیک مراحل برداشت محصول و عمل آوری محصولات خشکباری مطرح استان را ببینند ضمن اینکه امکان فروش مستقیم محصولات تولیدی هم وجود دارد.

به اعتقاد  این فعال کشاورزی برگزاری دوره های آموزشی برای باغداران و روستائیان در برخورد مطلوب با گردشگران خارجی و داخلی ضروری است چرا که بسیاری از جشنواره های محلی بدون حضور میهمانان خارجی بوده و باید با رفتار مطلوب رضایت خاطر گردشگران فراهم شود.

رونق  جشنواره های محلی در استان

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی می گوید:  رخداد تبریز ۲۰۱۸ می تواند مبدا تحول بزرگی در حوزه گردشگری استان باشد  و باید با  حفظ الگوهای بومی و اصیل زمینه توسعه گردشگری به ویژه گردشگری محلی و بومی را فراهم کرد. دراین زمینه نباید نگاه ها تنها به تبریز معطوف باشد بلکه  از ظرفیتهای متنوع شهرستانی هم باید استفاده کرد.

مرتضی آبدار ادامه می دهد: خشکبار و خوراکی های بومی و محلی  اهمیت بسیاری در رونق صنعت گردشگری دارد و برگزاری جشنوارهای محلی  در شهرهای مختلف استان از چند سال قبل با حمایت این اداره کل برگزار میشود.

وی خاطر نشان می کند:  استفاده از ظرفیت محلی و رونق آن در بستر گردشگری موجبات اشتغال زایی و کارآفرینی را فراهم می کند و بر همین اساس آماده ایم تا با همکاری و تعامل بیشترهمچنین آموزش های لازم به افراد بومی  از  ظرفیت های محلی به صورت گسترده استفاده کنیم.

وی ادامه می دهد :در سال ۲۰۱۸ جشنواره های متعدد  محلی در شهرهای مختلف استان برگزار شده و این جشنواره ها در تقویم این رخداد به گردشگران معرفی می شود. انتظارمی رود این جشنواره ها مورد استقبال گردشگران نیز قرار گیرد.جشنواره های خشکبار در شهرها و روستاهای کوچک از این جمله است.

وی به برگزاری جشنواره های مختلف غذاها و خوردنیهای محلی در استان در سال جاری و سال آینده اشاره کرده و بیان می کند: دراواخر سال جاری یک جشنواره شیرینی های محلی در تبریز برگزار میشود. در این جشنواره  شیرینهای مختلف از شهرهای استان به گردشگران عرضه می شود. همچنین علاوه بر جشنواره آجیل و خشکبار در آذرشهر همزمان با نوروز برنامه های مختلف با محوریت بخش خصوصی اجرا میشود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تصریح می کند: جشنواره هایی مانند جشنواره کوفته اسفنجان ، جشنواره دوشاب ملکان ، جشنواره فطیر هریس و جشنواره کباب بناب نیز همزمان با رخداد ۲۰۱۸ در شهرهای مختلف برگزار میشود ، این جشنواره ها به اطلاع عموم می رسد و برای حضور گردشگران نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده تا آنان بتوانند از این جاذبه ها بهره مند شوند.

وی تصریح می کند: محوریت برگزاری اکثر این جشنواره ها بخش خصوصی است و این اداره کل در قالب حمایتهای معنوی و صدور مجوزهای لازم با آنان همکاری می کند. همراهی رسانه ها در انعکاس این جشنواره ها و اطلاع رسانی به شهروندان نیز ضروری است.

این مقام مسئول از برگزاری جشنواره قاشق طلایی در استان نیز خبر داده و بیان می کند: این جشنواره به همت بخش خصوصی و رستوران داران استان برگزار می شود و در آن رستوران برتر به انتخاب مشتریان معرفی میشود برای برگزاری هرچه بهتر این جشنواره از استانهای شمالغرب کشور نیز دعوت شده است.

وی یادآور میشود: برای توسعه گردشگری در رخداد ۲۰۱۸ از تمامی ظرفیتها بهره گرفته میشود و با توجه به علاقه مندی و نقش آفرینی بخش خصوصی از این ظرفیت به صورت ویژه بهره برده می شود به عنوان مثال جشنواره قاشق طلایی با محوریت اتحادیه های مربوطه بوده و این اداره کل نظارت کامل بر این جشنواره و جشنواره های مشابه خواهد داشت.