با وجود بازگشایی ترمینال ها، اتوبوس ها همچنان خالی از مسافر است.

به گزارش صنعت تبریز ، تعطیلی ترمینال های مسافربری بین شهری در حالی از ۳۰ فروردین به پایان رسید که به تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا از ۸ فروردین تمامی ترمینال های بین شهری در تبریز و شهرهای دیگر استان تعطیل شده بود. بنابر اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی حدود ۴۱ هزار راننده اتوبوس ، مینی بوس و خودروی باری در استان فعال هستند که اغلب این رانندگان به جز رانندگان کامیونهای حمل مواد سوختی و مواد غذایی نزدیک به یک ماه بیکار بودند . البته به گفته فعالان اتوبوسرانی بین شهری با بازگشایی مجدد ترمینال ها هم مسافر چندانی وجود ندارد و اغلب رانندگان بیکار هستند.
عدم حمایت های معیشتی ، بهداشتی ازرانندگان
مسعود زرباف ، مدیر یکی از تعاونی های مسافربری بین شهری فعال در پایانه مسافربری مرکزی تبریز است که از بیکاری دهها راننده این شرکت از اوایل فروردین ماه گله کرده و به خبرنگارهمشهری می گوید: انتظار رانندگان از مسئولان راهداری حمایت عملی از انان است اما مسئولان مربوطه تنها نظارت ها را تشدید کرده اند وهر سازمانی مسئولیت را به گردن دیگری می اندازد.
وی خاطر نشان می کند: شهروندان به جز مواقع ضرروی سفر نمی کنند و در سفرهای داخل استانی هم اغلب ترجیح می دهند با خودروی شخصی یا مسافربرهای شخصی تردد کنند.
سوء استفاده مسافربهای شخصی
هاتف ولی پور از کارکنان ترمینال اهر است که در گفتگو با همشهری از افزایش کرایه های بین شهری خبر می دهد و می گوید: در حالی که کرایه مسافربهای شخصی از مقصد اهربه تبریز ۱۵ هزار تومان است اما در روزهای اخیر سواری ها برای این مسیر بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان می گیرند.
وی خاطر نشان می کند: کرایه اتوبوس به مقصد تبریز و بالعکس هم ۷ هزار تومان است و با وجود بازگشایی ترمینال ها مردم رغبتی به سوار شدن به اتوبوس ندارند.
نظارت بر فعالیت اتوبوسهای بین شهری
مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده ای استان می گوید: ترمینال های مسافربری از ۳۰ فروردین بازگشایی شده و با همکاری شهرداری ها ترمینال ها ضدعفونی و گند زدایی شده و اتوبوسها هم گند زدایی میشوند و بر رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت جدی داریم.
اورجعلی علیزاده با اشاره به اقدامات حمایتی از رانندگان تاکید می کند: علاوه بر برگزارکلاسهای آموزشی باحضورکارکنان این پایانه ها وارایه آموزشهای کنترلی توسط کارشناسان شبکه بهداشت، تهیه وتوزیع ماسک، دستکش ومحلولهای ضدعفونی کننده تا حد ممکن انجام شده و ادامه خواهد داشت.
وی تصریح می کند: البته اتوبوسها موظف به سوار نمودن مسافر با کمتر از ظرفیت کامل و رعایت فاصله گذاری اجتماعی هستند و استفاده رانندگان و مسافران از ماسک و رعایت دیگر پروتکل های بهداشتی در طول سفر هم ضروری است.
وی در پاسخ به گلایه برخی رانندگان در تامین نشدن وسایل بهداشتی و ضدعفونی به صورت گسترده از طرف این اداره کل خاطر نشان می کند:شرکت های مسافربری ملزم به تامین این وسایل هستند و این اداره کل وظیفه نظارتی و کنترلی دارد البته نباید بار مالی مضاعف بر رانندگان تحمیل شود بلکه خود شهروندان هم درتامین سلامت خود هزینه کنند.
وی با تائید کاهش مسافر بین شهری یادآور می شود: هرچند آماردقیقی از این کاهش نداریم اما کاهش مسافر به نسبت مدت مشابه سال قبل کاملا محسوس است.