در سال های نه چندان دور کفش تبریز نه تنها در داخل کشور بلکه در جهان نیز معروف بود و از جایگاه ویژه ای برخوردار بود اما به دلیل واردات بی‌رویه کفش‌های نامرغوب، این صنعت پول‌ساز به حاشیه رفت.در سال حمایت از کالای ایرانی، در سفر اخیر رئیس‌جمهوری و هیئت دولت به آذربایجان شرقی «آقای روحانی»  به بازار کفش تبریز رفت و با فعالان این عرصه گفت‌وگو کرد و در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و تاکید کرد: کفش تبریز باید برند جهانی شود و دستور پیگیری مشکلات این صنعت را صادر کرد. حال با گذشت بیش از دو هفته از دستور مستقیم رئیس جمهور فعالان اقتصادی و مسئولان صنعتی استان معتقدند باید با انسجام در این زمینه حرکت کرد.

 

برگزاری جلسات مستمر برای بررسی مشکلات فعالان کفش

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی درگفتگو با همشهری می گوید: پس از آن دستور رییس جمهوری برای رسیدگی به مشکلات صنعت کفش جمعی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان کیف و کفش آذربایجان شرقی در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حاضر شده و به بیان مشکلات خود پرداختند.

«سولمازادریسی» می افزاید: نبود تبلیغات و بازاریابی مناسب، قاچاق، مشکلات مربوط به مالیات ارزش افزوده، نداشتن ضمانت و گارانتی و خدمات پس از فروش در این صنعت، فرسودگی ماشین‌آلات، نرخ بالای تسهیلات اعطایی نظام بانکی، کوچک بودن و نبود تمرکز واحدهای تولیدی کفش در یک محل، مرغوبیت نداشتن چرم تولید داخل، زمان طولانی بازگشت سرمایه برای تولیدکنندگان چرم داخل کشور مشکلات عمده‌ای بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی بیان می کند: در این جلسه مقرر شد راهکارهای لازم برای همه موارد مطرح شده تدوین و در جلسه های دیگر پیگیری شود.

 

برنامه ریزی استراتژیک برای نجات صنعت کفش تبریز

رییس اتحادیه کفاشان تبریز می گوید: بعد از بازدید رییس جمهوری از بازار کفش و دستور رسیدگی به مشکلات این صنعت، جلسات متعددی در اتاق بازرگانی تبریز، استانداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است و مشکلات این صنعت با معاونان وزیر و وزیر صنعت مطرح شده است.

«علیرضا جباریان فام»  می افزاید: مقرر شده است تا برنامه  استراتژیک  این صنعت تدوین شود تا معلوم شود که در حال حاضر صنعت کفش چه وضعیتی دارد و در  ۱۰ سال آینده بهتر است چه وضعیتی داشته باشد.

وی بیان می کند: نوسانات ارز، کمبود مواد اولیه،  فرسوده بودن ماشین آلات این صنعت از جمله مشکلاتی بود که در جلسات مطرح شده است.

جباریان فام می گوید: ایجاد شهرک صنفی تبریز، وام حداکثر ۱۰ درصدی، ایجاد مرکز فناوری، توسعه و تحقیقات صنعت کفش ایران در شهرک صنعتی تبریز ۴ ، مشوق های صادراتی تا ۷۰ درصد و حضور در نمایشگاه های بین المللی از جمله مواردی است که تا کنون پیگیری شده است و در روزهای آینده تعدادی از آنها به نتیجه می رسد.

 

کفش تبریز در انتظار حمایتهای کاربردی

رییس اتاق بازرگانی تبریز می گوید: تبریز سابقه درخشانی در تولید چرم و  کفش دارد بطوریکه  ۸۰ درصد چرم کشور در تبریز تولید  می شود و این نشان دهنده آن است که در تبریز مزیت و زمینه لازم برای رونق این صنعت وجود دارد.  رئیس جمهور نیز در سفر به تبریز این قابلیت  وتوان را مشاهده کرده و بر همین اساس دستورات لازم را صادر کرد.

«صمد حسن زاده» می افزاید: با اینکه در دوره های قبل به دلیل مشکلاتی این صنعت با چالش روبرو شده است اما بازهم می شود جایگاه چرم و کفش تبریز را احیا کرد. سفر رئیس جمهور و سفارش ویژه وی  این نوید را داد  که برای خروج این صنعت از وضعیت کنونی  زیرساخت ها فراهم شود و حمایت های اساسی و منطقی صورت گیرد.

حسن زاده یادآور می شود:  البته تجار و فعالان کفش انتظار اقدامات عملی را دارند .حمایت این نیست که فقط دولت هزینه کند بلکه باید اقدامات اساسی مانند اصلاح زیرساخت ها، پیشرفت تکنولوژِی در این صنعت، صادرات و حضور در نمایشگاه های بین المللی صورت گیرد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز می گوید: سال ها قبل یکی از برندهای معروف تبریز در نمایشگاه بین المللی حضور داشت و تقاضا به قدری زیاد بود که مردم برای خرید صف بسته بودند و اما متاسفانه همان برند اکنون به دلیل مشکلات مدیریتی وضعیت مطلوبی ندارد.

حسن زاده می افزاید: همان برند معروف می تواند  بزرگترین هولدینگ باشد به شرطی که مشکلات آن بررسی و حل شود و حمایت های لازم صورت گیرد.

وی اعلام می کند: در کشور شاید فقط ۱ میلیون نفر متقاضی کفش های خارجی باشند چرا که طبق آمار ۱۰ میلیون نفر خانم، ۱۸ میلیون کودک و ۱۰ میلیون در سطح کارگری رغبت و توان خرید  کفش خارجی را ندارند و این نشان می دهد که بازار برای فروش این محصول وجود دارد.

حسن زاده به مشکلات موجود در شبکه توزیع کفش نیز اشاره می کند و می گوید:  مهمترین مسئله شبکه توزیع مراکز فروشی هستند که کالاهای بی کیفیت خارجی را غیر قانونی وارد کشور می کنند و از مسائل مالیاتی فرار می کنند.

رییس اتاق بازرگانی تبریز ادامه می دهد: یکی از مسائل مهم برای حل چالش های موجود در صنعت کفش تبریز فراهم کردن زمینه برای صادرات این محصول است.

حسن زاده تاکید می کند: صادرات کفش نیازمند این است که کفش های تولیدی در تبریز از چنان طراحی برخوردار باشند که در دنیا مشتری داشته باشند و این نیازمند آن است که به مسئله طراحی در کفش اهمیت داده شود.

وی در خصوص ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی می گوید: اعتقاد دارم که تنها دادن وام مسئله ای را حل نخواهد کرد و باید تسهیلات اساسی با شناسایی اهلیت تولید کنندگان ارائه شود تا صنعت تولید کفش از بحران خارج شود.