خسروشاه شهری با ۲۲ هزار نفر جمعیت که در چند کیلومتری تبریز قرار دارد و با پیشنیه بلندی که دارد جزو یکی از بهترین شهرهای استان از نظر شاخصه های مختلف اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.
این شهر یکی از کمترین تعداد بیسوادان استان را دارد و از سوی دیگر از نظر اقتصادی نیز یکی از کم تعدادترین شهرها از نظر جمعیت بیکار است. نکته جالب در مورد این شهر اینکه بیش از جمعیت ساکن در این شهر ، افرادی هستند که در شهرهای دیگر استان ، کشور و حتی خارج از کشور سکونت دارند اما در پسوند نام خانوادگی ایشان خسروشاهی دیده می شود. مرحوم خسروشاهی بزرگترین خیر مدرسه ساز کشور و یکی از بزرگترین مدرسه سازان جهان با ساخت ۵۰۰ مدرسه از اهالی این شهر است و در دوران معاصر نزدیک به ۱۰ عالم تراز اول از این شهر به جهان تشیع معرفی شده اند. اما این شهر با توجه به حجم سرمایه گذاری خیران در این شهر روند روبه رشدی که دارد نیازمند تامین زیر ساختهای متعدد دارد که با مدیریت منسجم شهری می تواند نتایج موثری داشته باشد.
فاضلاب خسروشاه در ایستگاه اول
شهردار خسروشاه ددر پاسخ به این سوال که مطالبات مردمی در زمینه فاضلاب شهری در این شهر به کجا رسیده می گوید: باتوجه به قرار داشتن خسروشاه در دشت تبریز حجم زیادی از فاضلاب روانه این شهر می شد که عملکرد چاه های جذبی را پائین می آورد و باتوجه به اینکه فاضلاب شهری تبدیل به یک معضل شده بود، در طول ۴ ماه اخیر حدود ۱۵ درصد از خط فاضلاب خسروشاه را احداث کرده‌ایم و به خاطر ترغیب مردم و تسریع در کار، هرینه‌ای برای این کار از مردم دریافت نمی‌کنیم.
رسول کریمیان اذعان دارد : البته در ابتدای کار هستیم و باید زمینه های لازم برای توسعه فاضلاب شهری را به پیش ببریم ضمن اینکه در زمینه فاضلاب شهری اولین شهر کوچک استان هستیم که در این زمینه اقدام می کنیم.توسعه ایستگاه های آتش نشانی ، توسعه وردیهای شهر ، ساماندهی موزه مردم شناسی ، اتمام کمربندیهای داخل شهری از دیگر اقدامات عمرانی در این زمینه است.
حضور چشمگیر خیران
وی بابیان اینکه خیران حضور گسترده ای در فعالیتهای عمرانی و زیر ساختی خسروشاه دارند بیان می کند :در ۱۰ ماه اخیر ارتباط گسترده ای با خیران داشته ایم و آنان در داخل و خارج از کشور آمادگی خود را برای حضور در پروژه های عمرانی و فرهنگی همچنین شهری این منطقه اعلام کرده اند، موضوعی که شاید درکمتر شهری مانند آن دیده شود.
کریمیان از ساخت مجتمع توریستی در خسروشاه خبر داد و افزود: با کمک‌‌های خیرین موفق به شروع احداث مجتمع تفریحی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع در کنار پادگان شهید قاضی، شدیم که ارزش زمین حدود ۶ میلیارد است و شهرداری نیز ۶ میلیارد برای احداث پیش‌بینی کرده است.
وی ادامه می دهد: خیران فرهنگی در این شهر نیز فعال شده اند و طبق توافقات با خیرین ۵۰ درصد هزینه ساخت این سالن همایش از طریق خیرین پرداخت می‌گردد که قصد داریم مکان‌هایی برای فعالیت‌هایی از جمله عکاسی، خوشنویسی، موسیقی وموضوعات هنری و فرهنگی تدارک ببینیم.
تلاش برای همراهی شهرونان در احیای بافت فرسوده
وی در پاسخ به این سوال که برای احیای بخش قابل توجهی از بافت فرسوده خسروشاه چه اقداماتی انجام شده ، بیان می کند: در این زمینه با توافق شورای شهر ابتکاری جدید رقم خورده تا شهروندان بدون صرف هزینه ای دیوارهای خطر آفرین را حذف کنند.
وی تاکید می کند: برای کسانی‌که عقب کشی را انجام می‌دهند، ما نیز دیوار کشی برای آن‌ها انجام می‌دهیم تا به صورت تشویقی کارها به پیش برود و چهره شهر هم زیباتر شود
کریمیان به مشکل ممیزی املاک منطقه غرب تبریز از جمله خسروشاه هم اشاره کرده و تاکید می کند:
ممیزی املاک این منطقه در ماه های اخیر به اتمام رسیده و از جمله بخش‌های پیشرو در استان در این امر بوده‌ایم که به عنوان پایلوت انتخاب شده‌ایم.
خسروشاه در انتظار اتمام پروژه های نیمه تمام
رئیس شورای شهر خسروشاه با بیان اینکه به زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی خسروشاه توجه نشده عنوان می کند: هرچند خسروشاه، بخش محسوب می‌شود، اما ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی آن، از شهرستان‌های دیگر همجوار هم بیشتر است اما به این ظرفیت توجهی نمی شودو اهالی خسروشاه آماده نقش آفرینی بیشتر در اقتصاد منطقه حتی کشور هستند.
محمدمقصودی وجود پروژه های نیمه تمام رااز انتقادات شهروندان می داند و بیان می کند: به عنوان مثال استخر سرپوشیده‌ای که ۷ سال است احداث آن نا تمام مانده و اخیرا اعتباراتی تزریق شده است.

وی بیان می کند: خیران در این شهر آماده همکاری هستند و حتی حاضرند به میزان اعتباری که دولت در نظر می گیرد برای پروژه های مختلف هزینه کنند و حتی شهرداری را هم در زمینه صرف این اعتبارات مختار کرده اند.
رئیس شورای شهر خسروشاه تاکید می کند: متاسفانه تابحال از لحاظ بهداشت و سلامت، عملکرد ضعیفی را شاهد بوده‌ایم که با مشارکت خیران سعی می شود مراکز جدید درمانی در این منطقه احداث شود.

.