هریس یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که از دو بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده‌است. هریس از سمت شرق به شهرستان‌های سراب و مشگین‌شهر، از سمت غرب به شهرستان تبریز، از سمت شمال به شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت جنوب به شهرستان بستان‌آباد محدود شده و در این شهرستان کشاورزی و دامداری از رونق زیادی برخوردار است و شغل اکثر مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است.

صنعت تبریز ، مردم این شهرستان همچنین به قالیبافی نیز مشغول هستند بطوریکه مرغوب‌ترین و معروف‌ترین فرش پشمي آذربایجان در شهرستان هریس بافته می‌شود.علی رغم وجود ظرفیتهای توسعه ای در این شهرستان ، بیکاری موجب مهاجرت گسترده جوانان این شهرستان شده است به نحوی که هریس در سالهای اخیر جزو شهرهای مهاجر فرست استان محسوب میشود. در سند تدبیر و توسعه استان برنامه های متعددی برای توسعه این شهرستان در نظر گرفته شده است.
بیکاری جوانان هریسی
یکی از جوانان هریسی که در تبریز به شغل کارگری ساختمان مشغول است ، نبود اشتغال و درآمد کافی برای جوانان را عامل مهاجرت آنان به شهرهای دیگر می داند و می گوید: جوانانی که امکان مهاجرت به تهران را دارند به این شهر مهاجرت می کنند و برخی دیگر راه تبریز را در پیش می گیرند عده کمی هم که وابستگی زیادی به خانواده دارند یا امکان تهیه محلی برای سکونت را ندارند به اهر و شهرهای نزدیکتر مهاجرت می کنند.
بهمن سرودی ادامه می دهد: برخی دختران این شهرستان نیز برای کارهای خدماتی و پرستاری در منزل به تبریز مهاجرت کرده اند . متاسفانه زمینه اشتغال برای جوانان این شهرستان با وجود ظرفیتهای زیاد فراهم نیست. چند سالی است که صنعت تولید فرش دستباف نیز در این شهر متزلزل شده و دخترانی که پای قالی می نشستند نیز بیکار میشوند.
این جوان هریسی اذعان می کند: در این میان سودجویان در مقابل دستمزد کم دختران و پسران هریسی را به استخدام خود در می آورند و با کمترین دستمزد آنان را در بافت فرش هریس که شهرتی جهانی دارد به کار می گیرد.
وی خواستار تقویت تعاونیهای مردمی فرش در هریس شده و تاکید می کند: اگر امکان فروش و عرضه مستقیم فرش در این شهرستان به تبریز و شهرهای بزرگ دیگر فراهم شود می توان تا حدی صنعت فرش دستباف این شهر را نجات داد.
وی با بیان اینکه کارخانجات متعددی در هریس و شهرک های صنعتی اطراف راه اندازی شده ، یادآور میشود: تعداد این کارخانه ها باید متناسب با افزایش جوانان بیکار افزایش پیدا کند و با توجه به اینکه اکثر جوانان تحصیلکرده این شهرستان مهاجرت می کنند بایستی برای جوانان بی سواد هم امکان کارکردن در صنایع فراهم شود اما اکثراین صنایع جوانان تحصیلکرده که حداقل سواد دیپلم را داشته باشند استخدام می کنند.

تشکیل مجمع مشورتی توسعه شهرستان هریس
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی می گوید: متاسفانه در استان مسئولان اجرایی تنها عمل به قوانین و مقرارت را بدون در نظر گرفتن شرایط موجود در نظر می گیرند. این در حالی است که اجرای مقرارت دست و پاگیر مانع فعالیت بهینه بخش خصوصی می‌شود؛ به همین جهت مدیران دولتی باید شرایط تولیدکنندگان را درک نمایند. این مشکلات در شهرهای کوچکی مانند هریس بیشتر بوده و موجب فرار سرمایه گذاران می شود.برای این منظور باید نشستهای هماهنگی میان مسئولان بخشهای دولتی و خصوصی ایجاد شود.
داود بهبودی تصریح می کند: مجمع مشورتی توسعه شهرستان هریس به ابتکار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و با محوریت فرمانداری شهرستان تشکیل شده است واین مجمع با هدف تبیین چشم‌اندازهای توسعه این شهرستان برگزار شده و علاوه بر مسئولان با حضور صاحبنظران و اساتید اقتصاد و صاحبان صنایع برگزار میشود.
وی تاکید می کند: هریس از نظر قابلیت‌ها و پتانسیل‌های درونی داشته‌های فراوانی دارد و این سرمایه‌های درون شهرستان می‌تواند به جهش توسعه‌ای آن کمک کند.
خبرهای خوش برای هریسی ها
وی با بیان اینکه در دو زمینه رفع موانع تولید و سرمایه گذاری همچنین اعطای وام های مشاغل خانگی توجه ویژه ای به هریس شده خبرمی دهد:در پایان سال خواهیم توانست از محل اعتبارات فنی اعتباری برخی حمایت‌ها را از بخش تولید و زیرساخت‌ها انجام شود و از محل صندوق توسعه ملی به ایجاد اشتغال کمک شود.
وی ادامه می دهد: با توجه به اینکه در سند تدبیر و توسعه این شهرستان به سه بخش صنعت ، گردشگری و کشاورزی توجه زیادی شد، هدایت سرمایه ها نیز متناسب با این نیازها خواهد بود.
سه ظلع توسعه هریس
فرماندار هریس می گوید: برنامه های متعددی در زمینه سرمایه گذاری در سه بخش صنایع دستی ، گردشگری و کشاورزی این شهرستان انجام شده و انتظار می رود با اجرای این برنامه ها زمینه مهاجرت معکوس به هریس فراهم شود.
« صابر تقویمی » در ناحیه صنعتی زرنق این شهرستان و شهرک صنعتی بیلوردی کارخانه‌های متعددی مثل محصولات غذایی ، کارگاه های درب و پنجره سازی و پکیج آغاز به کار کرده اند و برای سرمایه گذارانی که در هریس حضور دارند ، تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته میشود.
توجه به روشهای نوین آبیاری
تقویمی با بیان اینکه در هریس محصولاتی مانند گندم ، جو، میوه های سردرختی مانند سیب تولید می شود می گوید: سعی می شود با استفاده از روشهای نوین کشاورزی این شهرستان رونق یابد.با همکاری جهاد کشاورزی برای آبیاری محصولات از روش های مدرن آبیاری آبیاری تحت فشار و قطره ای استفاده میشود.
وی ادامه می دهد: با روشهای نوین سطح زیر کشت محصولات که در سالهای گذشته به علت کم آبی کاهش پیدا کرده بود دوباره افزایش پیدا می کند.
نمایشگاه دائمی فرش هریس
تقویمی با اشاره به اینکه فرش هریس به دلیل رنگ، نقشه و طرح منحصر بفردش دارای شهرت جهانی است عنوان می کند: نمایشگاه دائمی فرش در این شهرستان راه اندازی شده تا با حذف واسطه ها امکان فروش و صادرات فرش به صورت مستقیم حل شود.
وی اذعان می کند: البته با وجود راه اندازی این نمایشگاه ، مشکلاتی مثل نبود خریدار ، رونق نداشتن بازار فرش دستبافت، نبود صادرات گسترده فرش باعث شده است تا تولید فرش دستبافت با مشکلاتی مواجه باشد که نیاز به تدبیر مسئولان استانی و کشوری است.