توسعه شتابان تبریز در سالهای گذشته موجب شده تا این چهره این شهر تغییرات زیادی را به خود ببیند ، کمربندیها و بلوارهای  متعددی داخل شهر ایجاد شده اند و خودروها شتابان و با سرعت بالا در آن تردد می کنند. از سوی دیگر عابرانی نیز قصد عبور از این معابر  را دارند که برای سهولت حرکت در عرض بزرگراه باید پل های عابر پیاده متعددی در آن احداث شود.بیشترین تعداد بلوارها و اتوبانها  در شمال و شرق تبریز احداث شده اند. خیابانهایی که خودروها با سرعت بالا در آن حرکت کرده و شهروندان برای عبور از عرض این معابر با مشکلات جدی روبرو هستند. کمبود پل عابر پیاده در اتوبان شهید کسایی و پاسداران موجب تصادفات مکرری در طول سال  می شود که به علت سرعت بالای خودروها اکثر این تصادفات منجر به فوت شهروندان می شود.

 

کسایی اتوبانی مرگ آفرین برای شهروندان حاشیه نشین

یکی از شهروندان ساکن کوی زورآباد  به خبرنگار همشهری می گوید:  با وجود درخواست های مکرری که از مسئولان شهری همچنین نمایندگان شورای شهر داشته ایم اقدامی برای احداث پل عابر پیاده در این منطقه صورت نگرفته است. نزدیکترین پل عابر پیاده به انتهای زورآباد حداقل دو کیلومتر آنطرفتر بوده و عملا امکان استفاده از آن برای تردد شهروندان ساکن این منطقه پر جمعیت وجود ندارد.

نوید ساداتی عنوان می کند: اکثر ساکنان این منطقه کارگران ساده ای هستند که در صنایع غرب تبریز کار می کنند و سرویسها هنگام برگشت در باند مقابل توقف می کنند و کارگران نگون بخت برای بازگشت به خانه مجبور به عبور از عرض اتوبان هستند . سرعت خودروها در این مسیر حداقل ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است و با توجه به کمبود روشنایی اتوبان در شبها امکان تصادف بسیار بالا می رود.

وی خاطر نشان می کند: تنها چاره شهروندان عبور از زیر گذری است که برای خودروها در نظر گرفته شده و آنهم حدود یک کیلومتر با این منطقه فاصله دارد و تردد از آن هم به علت شیب هندسی نامناسب رمپ زیر گذر و کاهش دید رانندگان با مشکلاتی همراه است.

این شهروند تبریزی عنوان می کند: برخی کاندیداهای شورای شهر درزمان انتخابات وعده های بسیاری برای حل این مشکل داده اند اما در تمام دوره های اخیر این مهم میسر نشده است.

 

نیاز پاسداران به پل عابر پیاده

یکی از شهروندان ساکن اخر عباسی به خبرنگارهمشهری می گوید: شهروندان حاشیه نشین و افرادی که خودرو ندارند قربانیان اصلی کمبود پل های عابر پیاده در مناطقی چون پاسداران هستند چرا که برای رسیدن به خانه  ورفتن به محل کار چاره ای جز عبوراز عرض اتوبان ندارند و این در حالی است که پاسداران نزدیک به دو دهه است که احداث شده و مسئولان شهری تبریز این اتوبان را از میان خانه های شهروندان و نقاط مسکونی عبور داده اند و بنابراین نمی توان بهانه غیر مسکونی بودن اتوبان را دلیلی برای بی توجهی به در نظر گرفتن پل عابر پیاده دانست.

حمید خیری بیان می کند: اگر مسئولان شهری یا پیمانکاران ارزشی برای جان شهروندان قائل بودند باید در همان زمان برنامه ریزی برای اتوبان چند پل عابر پیاده هم در نظر می گرفتند اما امروز هم خبری از این اراده و تصمیم مسئولان نیست.

این شهروند تبریزی تاکید می کند: اکثر پل های عابر پیاده در مرکز شهر و نقاط پر ترافیکی احداث شده اند که سرعت خودروها در آن کم بوده و شهروندان هم با توجه به سرعت کم خودروها احساس نیازی برای استفاده از این پل ها نمی کنند. به نظر می رسد مسئولان بیش از آنکه به فکر جان شهروندان باشند به فکر تسهیل در تردد خودروهایی هستند که عبور عابران از عرض خیابان موجب کندی حرکت این خودروها می شود.

فاصله معنا دار  تعداد پل های عابر پیاده در تبریز با کلان شهرها

فرمانده پلیس راهور استان می گوید: یکی از اصلی ترین علل مرگ و میر شهروندان در استان نبود پل های عابر پیاده است و با وجود اینکه بارها این موضوع را به مسئولان در شورای ترافیک گوشزد کرده ایم اما متاسفانه توجه لازم به این موضوع نشده است.

ناصر میکائیلی تعداد پل های عابر پیاده در تبریز را کمتر از ۱۰۰ دهنه دانسته و تاکید می کند: این تعداد پل عابر پیاده چندین برابر کمتر از کلان شهری با همین ویژگی در کشور است و بررسی های انجام شده نشان می دهد باید بیش از ۲۵۰ پل عابر پیاده درنقاط مختلف شهر احداث شود که در این میان شمال و شرق تبریز با توجه به وجود معابر جدید نیاز بیشتری به پل عابر پیاده دارد.

وی خاطر نشان می کند: با فرهنگ سازیهای صورت گرفته در زمینه رعایت قوانین عبور و مرور توسط شهروندان و رانندگان شاهد تفاوت معنا دار آمار تصادفات در تبریز با شهرهای بزرگ دیگری هستیم که پل عابر پیاده بیشتری دارند که می تواند یک خبر خوب برای مدیریت شهری باشد.

وی ابراز امیدواری می کند: با مدیریت واحد شهری در سال ۹۷ امکان احداث پل های عابر پیاده بیشتر باشد ضمن اینکه پلیس راهور هم به فراخور توان و با وجود کمبود نیروهای خود کنترل سرعت در خیابانهای شمال و شرق تبریز را دنبال می کند.

توجه به توسعه پل های عابر پیاده در شمال تبریز

شهردار منطقه یک تبریزمی گوید: یکی از اولویتهای مسئولان شهری در محدوده منطقه یک شهری توسعه خدمات عمرانی از جمله احداث پل عابر پیاده متناسب با درخواست شهروندان است.

محمد علی مولاخواه ادامه می دهد: ۴ دهنه پل عابر پیاده در خیابانهای هفت تیر ، توانیر ، یوسف آباد و  گلکار در حال احداث است که با توجه به بررسیهای صورت گرفته و نیاز سنجی از سوی شهروندان در اولویت ساخت قرار گرفته اند و در سال جاری نیز کارشناسان مناطق جدیدی را برای احداث پل عابر پیاده در نظر خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از اتوبان پاسداران در محدوده این منطقه شهری قرار دارد عنوان می کند: در حال حاضر و بنا به تراکم و تردد جمعیت پل عابر پیاده مقابل کوه عون بن علی و احمد آباد احداث شده است و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۰ تعداد پل های عابر پیاده این اتوبان را هم افزایش دهیم.

تغییر چهره اتوبان کسایی با پل های عابر پیاده جدید

شهردار منطقه دو تبریز می گوید: در چند سال اخیر و به دنبال درخواستهای شهروندان مبنی بر کمبود پل عابر پیاده در این اتوبان از یکسو و افزایش تصادفات منجر به فوت و جرح شهروندان تصمیم گرفته شده تا ضمن نصب موانعی برای جلوگیری از عبور عابران از عرض اتوبان برای احداث پل عابر پیاده نیز اقدام شود.

باقر خوشنواز بهره برداری از پل روگذر عابر پیاده حد فاصل پارک بهاران و عباس میرزا در هفته های اخیر را اقدامی در این راستا عنوان کرده و ادامه می دهد: پل دیگری نیز مابین ائل گلی و ائل باغی وجود داشت که به علت اشکالات فنی بلا استفاده بود و این پل نیز اکنون مرمت شده و برای تردد شهروندان قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه مطالعات کارشناسی برای احداث زیر گذرهای دیگر در انتهای مناطق مسکونی حاشیه نشین در حال انجام است می گوید:   زیر گذرهای متعددی در اتوبان پاسداران وجود دارد از شهروندان می خواهد تا از این زیر گذرها برای تردد استفاده کنند.