شهرستان مراغه با وسعت ۲۱۸۶ كیلومتر مربع نزدیک به ۵ درصد مساحت استان را شامل میشود و در ۱۳۰ کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان تبریز، از سمت شرق با شهرستان‌های بستان‌آباد، هشترود و چاراویماق، از سمت غرب با شهرستان‌های بناب، عجبشیر و ملکان ورزقان و از سمت جنوب با استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.
طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان ویژه مراغه دارای دو بخش به نام‌های مرکزی شامل دهستان‌های قره‌ناز، سراجوی غربی و سراجوی شمالی و سراجو شامل دهستان‌های سراجوی شرقی، سراجوی جنوبی و قوری‌چای غربی، دو نقطه شهری به نام‌های مراغه و خداجو و ۱۷۸ آبادی می‌باشد. این شهرستان حدود ۷ درصد جمعیت استان را در خود جای داده و به نسبت میانگین استان تراکم بیشتر جمعیتی را دارد که اغلب جمعیت این شهرستان نیز در شهر مراغه متمرکز شده که این تمرکز مشکلات متعددی در زمینه مسائل شهری ، اقتصادی و اشتغال ایجاد کرده است.

واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل مراغه

یکی از فعالان صنعتی مراغه  می گوید: مراغه در سه دهه گذشته با توسعه شتابانی در زمینه های مختلف شهری و اقتصادی همراه بود به نحوی که این شهرستان به عنوان یکی از شهرهای محوری در استان مطرح شد و صنایع بزرگی نیز در این شهرستان آغاز به کار کرد.

حسن مجیدپور ادامه می دهد: در یک دهه گذشته مشکلات متعددی متوجه این شهرستان شد که سر آغاز آن بحران در واحدهای بزرگ فولادی در اطراف مراغه  وبناب بود بسیاری از جوانان مراغه ای در این کارخانجات مشغول به کار بودند و با بحران این کارخانجات و تعطیلی واحدها ، مشکلات متعددی در این شهر آغاز شد.

وی خاطر نشان می کند: واحدهای صنعتی بزرگی که چشم انتظار حمایت مسئولان بانکی بودند نتوانستند به حمایتهای لازم برسند. افتتاح شعبه بانکی چون صنعت و معدن درخواست صنعتگران این شهر است که متاسفانه در روند اجرا با مشکل مواجه شد.

مشکلات شهری مراغه

یکی از شهروندان مرافه ترافیک شهری درمراغه را کم نظیر توصیف کرده و ادامه می دهد: ترافیک در خیابانهای مرکزی مراغه و اطراف بازار سنتی مراغه بسیار شدید است. این ترافیک در تبریز نیز مشاهده نمی شود و شهروندان مراغه ای ساعتهای طولانی در ترافیک معطل میشوند.

طاهر غضنفری تصریح می کند: خیابانهای مرکزی مراغه عرض کمی دارند و تردد در این خیابانها زیاد است. ادارات و اماکن تاریخی متعددی در مرکز شهر قرار دارد که محل مراجعه شهروندان مراغه ای و غیر مراغه ای است. به نظر می رسد انتقال ادارات از مرکز مراغه و تعریض خیابانهای مرکزی شهر تنها راه چاره باشد.

اجرای پروژه های تعریض در مراغه

 

شهردار مراغه با اشاره به مطالعات انجام شده در زمینه اصلاح بافت شهری مراغه می گوید:  طرح های بزرگی در مراغه ماند طرح جام جم اجرا می شود که  می تواند در کشور الگوی شهرسازی قرار بگیرد چرا که در این شهر مشکل بافت فرسوده بسیار جدی بوده و خیابانهای کم عرض این شهر باید با اجرای طرح های مختلف تعزیض شود.
محمدرضا احمدی هدف شهرسازی این شهر را حرکت به سمت شهر مدرن عنوان کرده و یادآور میشود: مسئولان شهری مشکلات شهروندان در تردد دراین شهر را درک کرده و برای این موضوع برنامه ریزی می کنند. شهرداری مراغه  در طول یکسال اخیر با اجرای طرح های عمران شهری در قالب آسفالت ریزی، رفع مشکلات و معضلات ترافیکی حرکت کرده است.

وی تاکید می کند: مراغه از جمله شهرهای تاریخی استان بوده و به عنوان یک باغ شهر مهم کشوری مطرح است بنابراین باید به این مسائل درتوسعه شهری مراغه توجه شود.

شهردار مراغه به افتتاح  طرح تعریض پل شهرداری  در روزهای اخیر اشاره کرده و ادامه می دهد: به منظور روانسازی ترافیک،افزایش سرعت عبور و مرور، افزایش ضریب ایمنی شهروندان و زیباسازی و بهسازی تاسیسات شهری با الهام از معماری اماکن تاریخی مراغه به طول ۴۵ متر و عرض ۳۲ متر انجام شده است.

وی عنوان می کند:  مدیریت شهری در خط مقدم توسعه و پیشرفت شهری قرار دارد و هدف اصلی مسئولان  خدمت به مردم و دستیابی به توسعه پایدار شهری است. تعریض پل شهرداری خواهد توانست بسیاری از مشکلات ترافیکی را کاهش داده و ترافیک در خیابانهای منتهی به این پل را هم کاهش دهد.

 

ضرورت حل مشکلات سرمایه گذاری مراغه

فرماندار مراغه می گوید: باتوجه به اینکه مراغه از شهرهای صنعتی استان محسوب میشود ، رفع حل مشکلات اقتصادی این واحدها و بازگشت رونق به این شهرستان مورد توجه مسئولان اجرایی قرار دارد برای حل این مشکلات علاوه بر تشکیل مجمع مشورتی مراغه توسعه شعبات بانکهای عامل و مرتبط با حوزه اقتصادی و صنعتی نیز مورد توجه قرار دارد.

ظفر محمدی ادامه می دهد: تلاش مدیران اجرایی در مراغه برنامه ریزی های لازم برای رشد در همه جوانب است تا  زمینه های اقتصادی و اشتغال را در جامعه فراهم آورند.
وی مشکلات اقتصادی و اشتغال جوانان را یکی از مهمترین دغدغه های مراغه عنوان کرده و ادامه می دهد: تمامی مسئولان به عنوان مجریان طرح های مختلف برای بهبود وضعیت معیشت مردم و اشتغال جوانان به عنوان یکی از اصلی ترین دغدغه ها تلاش می کنند . در این زمینه همگرایی هر چه بیشتر میان مسئولان ضرروی است. ضرورت حل مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این شهرستان را مورد توجه قرار داریم.

وی همچنین حل مشکلات مردم و تکریم ارباب رجوع در ادارات را وظیفه مسئولان و کارکنان دستگاه های اجرایی عنوان کرد و ادامه می دهد:  تکریم ارباب رجوع فرآینده پیچیده و برنامه ریزی شده ای نیست و تنها با انجام به هنگام خواسته و یا راهنمایی ارباب رجوع می توان وی را تکریم کرد.

وی از عدم همکاری برخی مسئولان بانکی گلایه کرده و تصریح می کند: در این زمینه رایزنی هایی با مدیران ارشد استانی داریم تا بانکهای عامل همراهی بیشتری داشته باشند.

وی عنوان می کند: بیش از نیمی از خشکبار استان از مراغه صادر می شود و بیش از ۲۰ معدن فعال در این شهرستان وجود دارد اولویت سرمایه‌گذاری این شهرستان در بخش كشاورزی بوده و سرمایه‌گذاری در بخش‌های خدماتی، گردشگری و صنعت و معدن نیز با حمایت جدی مسئولان مراغه ای همراه بوده و این ظرفیتها در قالبهای مختلف به سرمایه گذاران معرفی میشود.

مراغه شهرستانی در جنوب غربی آذربایجان شرقی و در مشرق دریاچه ارومیه و بر دامنه جنوبی کوه سهند قرار گرفته است.

این شهرتاریخی، جز باغ شهرهای ایران محسوب می شود که اطراف آن از باغ‌های انگور و سایر درخت های میوه‌ پوشانیده است.

باغ های انگور این شهر از منظم‌ترین تاکستان‌های کشور محسوب می‌شوند و همه‌ساله مقدار زیادی سبزه و کشمش حاصل از این باغ‌ها به خارج از کشور صادر می‌شود.

سالانه در مراغه، ۲۳۷ هزار تن انواعی از محصولات سیب، انگور، گردو، بادام و گوجه سبز برداشت می شود که محصول بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ میوه اطراف این شهر است و حدود ۷۰ درصد از این تولیدات به صورت مستقیم یا به شکل فرآورده‌های کشاورزی به سایر کشورهای خارجی صادر می شود.

مراغه به لحاظ داشتن بافت تاریخی و فرهنگی، با بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده ملی یکی از ۱۰ شهر برتر کشور محسوب می‌شود.

رصد خانه این شهرستان که در دوران خواجه نصیر بنا شده از جمله آثار تاریخی برجسته مراغه و ایران است که بیش از چهارصدهزار جلد کتاب در آن موجود است.

این شهرستان در قالب فعالیت‌های اقتصادی، مرکزی کشاورزی و صنعتی محسوب می‌شود و عمده فعالیت‌های صنعتی مردمان آن، تولید محصولاتی چون کشمش، خشکبار، عسل، مواد لبنی، پوست، فرش است.