معاون اقتصادی رئیس جمهور:

معاون اقتصادی رئیس جمهور در نشست مشترک با مسئولان سازمان منطقه آزاد ارس و سرمایه گذاران و فعالین اقتصادی این منطقه، گفت: مناطق آزاد کشور به دلیل امکانات صادراتی و وارداتی و انبار کالا، نفسگاه کشور در حوزه سیاست اقتصادی هستند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محمد نهاوندیان در این نشست گفت: ماموریت ملی مناطق آزاد، نقش آفرینی در تولید، پردازش صادرات به بازارهای بین المللی و تنظیم بازارهای داخلی است.
وی تصریح کرد: منطقه آزاد ارس نیز با پتانسیل های بالای خود می تواند ابتکار عمل را در دوران تحریم در دست بگیرد.
نهاوندیان خاطرنشان کرد: در ماه های گذشته تلاش کرده ایم تا ابهامات در زمینه قوانین اقتصادی مناطق آزاد، رفع شود و برای نمونه در مورد ثبت سفارش و گروه بندی کالایی، بخشی از نگرانی های فعالان اقتصادی مرتفع شده است.
وی در پاسخ به مشکلات مطرح شده در این نشست، عنوان کرد: به محض بازگشت به تهران این موضوعات را به صورت فوری با وزیر اقتصاد و دارایی و مسئولان گمرک بررسی خواهیم کرد تا فعالان تجاری مناطق آزاد در آستانه نوروز با مشکلات زیادی روبرو نشوند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: تمام پیشنهادهای سازمان منطقه آزاد ارس و مشکلاتی که توسط فعالان اقتصادی و صنعتی ارس در جلسه امروز مطرح شد را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد و تمام فعالان این منطقه، مشکلات خود را در ستاد تسهیل استان نیز مطرح کنند تا ظرف یک هفته توسط استاندار آذربایجان شرقی در دولت مطرح و تلاش هایی برای مشکلات صورت گیرد.


نهاوندیان افزود: هم اکنون برخی از حوزه های تولیدی و صادراتی منطقه آزاد ارس، وضعیت مناسبی دارند و برای نمونه در حوزه نساجی شاهد بهبود وضعیت تولید کننده ها هستیم.
وی با تقدیر از مثبت شدن تراز تجاری منطقه آزاد ارس برای دومین سال پیاپی، تاکید کرد: مناطق آزاد کشور در فرصت جدید صادراتی، به ارتقای صادرات و حتی به جهش صادراتی کشور کمک کنند. بر اساس آمار در وضعیت موجود، صادرات ایران رشد بالایی داشته است و تراز تجاری کشور همانند تراز تجاری ارس مثبت است.
نهاوندیان افزود: منطقه آزاد ارس با تصویری که در ذهن داشتم متفاوت بود و شرایط بسیار بهتری نسبت به آنچه که متصور بودم، داشت.
وی تصریح کرد: مناطق آزاد در مقابله با تحریم های غیرقانونی کشور تاثیرگذار هستند و هر یک از مناطق آزاد باید در بخش های خاصی با این تحریم ها مقابله کنند.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: اقتصاد ایران در یک سال گذشته دچار یک تکانه شدید و کم سابقه شد ولی باید به کمک هم سرعت خروج از این چالش را بیشتر کنیم.
نهاوندیان افزود: افزایش قیمت ارز به صورت ناگهانی باعث می شود که سرمایه گذاران و فعالان حوزه اقتصادی به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن این تکانه، دچار چالش می شود.
وی تصریح کرد: تلاش هایی در آغاز این تکانه توسط دولت انجام گرفته و قصد داشتیم تا این پدیده را کنترل کنیم. اما موفقت دولت باید بیشتر مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
نهاوندیان با اشاره به نگرانی های موجود در زمینه تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی، خاطرنشان کرد: هم اکنون ذخیره استراتژیک کشور در بیشتر کالاهای اساسی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد اما باید به مردم در این زمینه اطمینان کامل بدهیم. بر همین اساس، واردات کالاهای اساسی در مقابل صادرات، بدون تعرفه گمرکی برای همه صادرکننده ها آزاد شده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهور در دومین روز سفر خود به آذربایجان شرقی، علاوه بر حضور در منطقه آزاد ارس و بازدید از گمرک جلفا و نوردوز، برای بررسی مشکلات و موانع تولید و تجارت ارس پای صحبت فعالان اقتصادی منطقه نشست.
در این نشست مشترک، استاندار آذربایجان شرقی، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و اعضای هیأت مدیره سازمان و معاونین سازمان منطقه آزاد ارس، فرماندار شهرستان جلفا و سایر مسئولین منطقه آزاد ارس نیز حضور داشتند.
بازدید از واحدهای تولیدی منطقه آزاد ارس به ویژه تارلا امین، بزرگترین واحد گلخانه ای کشور و کارخانه در حال تکمیل پاناچوب ارس تولید کننده ام دی اف و روکش ام دی اف بخش دیگری از سفر معاون اقتصادی رئیس جمهور به این منطقه بود.