تولید شیرینی و شكلات نیمی از صادرات صنایع غذایی استان را به خود اختصاص داده است. علاوه براین تنوع شیرینی‌های تولید شده در تبریز به گونه‌ای است كه این شهر به‌عنوان یک برند شیرینی‌پزی در كشور مطرح شده است و از طرفی وجود شعبه‌های مختلف شیرینی‌فروشی و قنادی‌ها در نقاط مختلف شهر نشان دهنده كیفیت مطلوب شیرینی‌های تولید شده این شهر است
به گزارش صنعتیمیز ،  درحال حاضر به دلیل برخی مشكلات، صادرات شیرینی به نقاط مختلف دنیا با محدویت‌هایی مواجه شده است.
«سید مرتضی اكرامی» رئیس اتحادیه قنادان تبریز در این زمینه گفت‌وگویی  کرده است که در ادامه می‌خوانید.

  • تعداد قنادی‌های تحت پوشش اتحادیه قنادان تبریز چقدر است؟

از سال ۱۳۴۴ اتحادیه قنادان تبریز به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز كرد. باتوجه به افزایش جمعیت تبریز در این سال‌ها، تعداد قنادی‌ها وشیرینی‌فروشی‌ها نیز در نقاط مختلف شهر افزایش یافته است. درحال حاضر بیش از ۷۵۰ عضو از جمله كافه‌قنادی‌ها، كافی‌شاپ‌ها، كافه بستنی‌ها و نان فانتزی و صنوفی از این قبیل تحت پوشش اتحادیه قنادان تبریز و حومه آن قرار دارند.

  • عملكرد اتحادیه را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

وجود اتحادیه برای هرصنف الزامی است تا فعالان این صنف بتوانند مشكلات، انتقادات و نظرات خود را به مسئولان اتحادیه انتقال دهند. علاوه براین، اتحادیه با اطلاع‌رسانی‌های صحیح خود در زمینه‌های مختلف توانسته نقش مؤثری را برای اعضا ایفا كند و در بسیاری از موارد با واکنش به موقع از بروز برخی تخلفات جلوگیری کند. بنابراین می‌توان گفت درحال حاضر اتحادیه از عملكرد مثبتی برخوردار است.

  • وضعیت بهداشت قنادی‌های تبریز به چه صورت است؟

كارشناسان وزارت بهداشت با همكاری اتحادیه قنادان جلسات پیوسته‌ای را برای افزایش آگاهی و رعایت بهداشت درحین انجام كار برای كارگرهای جدید برگزار می‌كنند و در پایان هر دوره برای شركت‌كنندگان مجوز بهداشت صادر می‌شودو شركت در جلسات ذكر شده الزامی است. علاوه براین وزارت بهداشت با برگزاری سمینارهای بهداشت و سلامت، اطلاعات مفید و ارزشمندی را در اختیار اتحادیه و اعضا قرار می‌دهد.

  • با توجه به کمبود شکر در یکی دوماه گذشته فعالان این صنف با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟

از جمله مشکلات فعالان این صنف می‌توان به کیفیت شکر و تغییر قیمت‌های آن اشاره کرد. به عبارتی با افزایش وکاهش قیمت شکر در مناسبت‌های مختلف سال یا با تعطیل شدن کارخانه‌ها ، فعالان این صنف با کمبود شکر مواجه می‌شوند و متاسفانه در این میان سودجویان باقیمت دلخواه، اقدام به فروش شکر می‌کنند. علاوه براین تصفیه نامناسب شکر تاثیر مستقیمی در کیفیت کیک و انواع شیرینی‌ها دارد.

  • آیا آرد مورد نیاز شیرینی‌پزی‌ها به صورت یارانه‌ای تهیه می‌شود؟

خیر. باتوجه به این‌که کیفیت آرد در تولید شیرینی نقش موثری دارد، شیرینی‌پزها نیز موظفند آرد مطلوب تهیه کنند که دراین زمینه هیچ گونه کمک دولتی تااکنون شامل فعالان این صنف نشده است. واحدهای شیرینی‌پزی به صورت آزاد اقلام مورد نیازخود از جمله آرد و سایرمواد دیگر را تامین می‌کنند..

  • چه عواملی در قیمتگذاری شیرینی موثراست؟

تهیه مواد اولیه و هزینه‌های تولید، تاثیر مستقیمی در افزایش وکاهش قیمت کیک و شیرینی‌های مختلف دارد. دراین زمینه اتحادیه با نظارت‌های خود تلاش می‌کند شیرینی‌های درجه یک با قیمت مناسب در اختیار مشتریان قرار بگیرد.  علاوه براین اتحادیه خواستارحمایت از سوی مسئولان مربوطه نیز هست.

  • آیا آماری از میزان صادرات شیرینی تبریز در اختیار دارید؟

در سال‌های قبل «ریس»، «نوقا» و شیرینی‌های مخصوص تبریز كه ماندگاری بیشتری نسبت به سایر شیرینی‌ها داشت، به شهرهای مختلف ایران و حتی کشورهای دیگر صادر می‌شد، ولی درحال حاضر به دلیل مشكلات موجود در زمینه صادرات از جمله اخذ كد بهداشت، سازماندهی صادركنندگان، آموزش روش صحیح صادرات، بازاریابی و مواردی از این قبیل صادرات شیرینی در تبریز كاهش یافته است. شیرینی «قرابیه» به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده قابلیت صادرات ندارد.

  • اتحادیه قنادان چه حمایت‌هایی از مسئولان دولتی دریافت می‌كنند؟

حمایت‌های دولتی از این صنف چندان محسوس نیست.دولت درصورتی كه درخواستی از سوی اتحادیه ارائه شود رسیدگی می‌كند. به عبارتی می‌توان گفت میزان حمایت دولت از صنعتگران بیش از قنادان است و امكاناتی كه در اختیار صنعتگران قرار گرفته بیش از امكانات قنادان است. درحالی كه فعالان این صنف نیز از تولید‌كنندگان كشور محسوب می‌شوند.

  • اتحادیه قنادان تبریز چه اقداماتی در جهت بیمه شدن اعضای خود كرده است؟

بیمه اعضای اتحادیه قنادان برعهده كارفرمایان است. كارفرمایان موظفند تمام كارگرهای مشغول در قنادی‌ها را تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی قرار دهند. درحال حاضر بیمه هریك از كارگران با ۳۰‌درصد حساب می‌شود كه هزینه سنگین را بركارفرما تحمیل می‌کند، بنابراین بهتر است دولت در این زمینه با حمایت كامل خود وارد عمل شود. همچنین برای بهره‌مندی كارفرمایان و كارگران از بیمه تكمیلی اتحادیه قنادان تبریز با نماینده تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی جلسات متعددی را برگزار کرده است.

  • چه تعداد از قنادی‌های تبریز مجهز به صندوق فروش مکانیزه هستند؟

باتوجه به اینكه تجهیز تمام واحدهای صنفی به صندوق مكانیزه الزامی است، می‌توان گفت بیش از ۸۰‌درصد قنادی‌های بزرگ تبریز مجهز به صندوق مكانیزه شده‌اند و سایر قنادی‌ها نیز اقدام به تهیه و نصب این صندوق كرده‌اند. هرصنفی كه مجهز به صندوق مكانیزه باشد طبق قانون می‌تواند از معافیت‌های تعیین شده اداره كل امور اقتصادی و دارایی بهره‌مند شود. علاوه براین، اتحادیه در صورت درخواست قنادی‌های كم درآمد برای تهیه صندوق ذكرشده تخفیفات لازم را از شركت سازنده می‌گیرد.