خسارت به محصولات کشاورزی استان در اواسط و اواخرپائیز یکی از دغدغه های بهره برداران و مسئولان بخش کشاورزی بوده است. خسارتهایی که به دلایل مختلف و از همه مهمتر به دلیل غافلگیری کشاورزان و باغداران رخ می دهد.بنا بر اعلام مسئولان در سال زراعی اخیر نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی در اثر حوادث طبیعی رخ داده که بیش از ۹۰ درصد ارزش ریالی این خسارتها متعلق به سرما زدگی است . موضوعی که چندان هم امکان کنترل آن وجود ندارد و تنها می توان با پیش بینی دقیق و سریع همچنین ارائه راهکارهای مدیریتی جلوی آن را گرفت.هرچند که در سالهای اخیر میزان سرما زدگی کاهش محسوسی داشته اما در سال جاری و با توجه به افزایش قابل توجه قیمت انواع فراورده های کشاورزی و باغی حداقل خسارت نیز می تواند ارزش ریالی این خسارتها را به چند برابر هم افزایش دهد از این رو مقابله با سرما زدگی محصولات کشاورزی و باغی دارای اهمیت زیادی است.
بی توجهی به روشهای ساده در مقابله با سرما زدگی
رئیس انجمن بهره برداران باغی ملکان  می گوید: این شهرستان در سال اخیر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تنها در اثر سرما زدگی محصولات باغی صدمه دیده که بیشترین میزان خسارت در میان شهرهای استان است و بیشترین خسارت هم شامل باغات انگور و تاکستانها شده است.
علی رنجبری ادامه می دهد: انگور و تاکستان ها در برابر سرما مقاومت خوبی دارند و حتی تا دمای منفی ۲۰ درجه ر ا هم تحمل می کنند و با توجه به اینکه اکثر تاک های موجود در کشور و استان به ویژه ملکان از نوع اروپایی است این مقاومت منطقی است اما متاسفانه در سالهای اخیر و با روشهای نادرست باغدارای مقاومت تاک های انگور کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه انگور تولیدی در ملکان قابلیت ارز آوری زیادی برای کشور دارد عنوان می کند: متاسفانه باغداران بی توجه به روشهای نگهداری موجب آسیب پذیر شدن باغات انگور شده اند به نحوی که در حال حاضر تاکستانهای انگور با مختصر کاهش دما دچار سرما زدگی می شوند.
وی عنوان می کند: البته حمایت دولت از بهره برداران هم ضروری است و حداقل انتظار کشاورزان و باغداران ارائه پیش بینی های هواشناسی صحیح و به موقع همچنین ارائه راهکارهای مناسب و مشاوره های به موقع و توصیه های علمی و کاربردی است.
وی تاکید می کند: روشهای علمی و در عین حال ساده ای وجود دارد که اغلب کشاورزان و باغداران از آن بی اطلاع هستند و ضروری است تا مسئولان جهاد کشاورزی این راهکارها را با روشهای مناسب و عام به بهره برداران منتقل کنند.
آمادگی برای مقابله با سرما زدگی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به خبرنگارهمشهری می گوید: با توجه به سهم بالای سرما زدگی در محصولات کشاورزی ، باغی و زراعی در کنار ارائه پیش بینی های لازم هواشناسی به بهره برداران ، توصیه های لازم نیز به آنان در زمینه های مختلف ارائه شده است چنانچه در آغاز موج سرما در هفته گذشته به صورت کامل پیش بینی ها از طریق سازمان هواشناسی به آنان ارائه شده است.
اکبر فتحی با اشاره به نوسانات دمایی در استان و اقلیم های مختلف در آن بیان می کند: در حالی که در شهری مانند جلفا دمای بالای ۲۰ درجه ثبت می شود در سراب و بستان آباد سرما زدگی را شاهد هستیم و متاسفانه تعداد روزهای یخ بندان در استان حتی در غیر از فصل زمستان هم بالا است که باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.
وی با بیان اینکه میزان تولیدات محصولات کشاورزی بیش از ۵ میلیون تن است ، خاطر نشان می کند: وارد آمدن خسارت و نابودی ۱۰ درصدی این محصولات هم قابل قبول نیست و بنابراین توصیه های مختلف و اقدامات پیشگیرانه را مورد توجه قرار داه ایم و از جمله در زمینه باغبانی از باغداران و گلخانه داران خواسته شده تا به دلیل کاهش محسوس دما تمهیدات لازم در باغات و آمادگی سیستم هاي گرمایشی در گلخانه ها مورد توجه باشد همچنین به دلیل تند باد شدید در برخی موارد از سفت بودن پوشش هاي گلخانه اي مطمئن شوند. برای تامین سوخت لازم گلخانه ها هم بر اساس روال موجود اقدامات لازم انجام شده تا گلخانه داران مشکلی نداشته باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به آغاز فصل برداشت و جمع آوري سیب زمینی در استان می گوید: سیب زمینی امسال با کیفیت مناسبی به بازار عرضه شده و با توجه به آغاز فصل برداشت سیب زمینی و ذرت سیلویی و سایر محصولات بهاره انتقال به انبار هاي مناسب آغاز شده و به مسئولان شهرستانی تاکید شده تا این محصولات در محل و انبارهای مناسب نگهداری شوند تا دچار یخ زدگی نشود.