رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان حق بزرگی بر گردن قطعه سازی کشور دارد

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، به نقل از ستاد اطلاع رسانی همایش ” قطعه سازان و ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ “، سید باقر شریف زاده در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص کاهش سهم قطعه سازی استان نسبت به صنعت قطعه سازی کشور افزود:  این موضوع چندین دلیل دارد که در درجه اول تکنولوژی قدیمی کشور است که متاسفانه بعد از انقلاب و با وجود تحریم ها از تکنولوژی های روز دنیا عقب ماندیم و برخی عوامل خارجی مثل فروپاشی شوروی ما را به کج راهه در صنعت قطعه سازی کشاند و بسیاری از قطعه سازان و خودروسازان شروع به خرید قطعات دسته دوم از آن مناطق شدند.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شد تا از تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم و روز به روز در تکنولوژی قدیمی باقی ماندیم.

سید باقر شریف زاده به دیگر عامل قدیمی ماندن صنعت خودرو سازی اشاره کرد و گفت:  عامل دیگر هم مانند عدم توسعه به معنای واقعی خودرو باعث عقب ماندن این صنعت مادر شده است. یعنی اگر در کشور خودرو ملی با کیفیت داشته باشیم که در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشد در نتیجه آن قطعات با تیراژ بالایی لازم خواهد بود که منجر به رونق این صنعت می شود.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی اذعان داشت: دولتی بودن مجموعه های خودرو سازی هم دلیل دیگر این موضوع می باشد؛ متاسفانه این مجموعه ها رغبتی به تولیدات قطعات داخلی ندارند و بیشتر به قطعات چینی رو می برند تا ارزان تر تمام شود.

وی تاکید کرد: قیمت تمام شده بالای قطعات هم یکی دیگر از این دلایل می باشد که نقش کمتری نسبت به دلایل ذکر شده ندارند.

سید باقر شریف زاده در ادامه سخنان خود به راهکار های دولت و بخش خصوصی برای برون رفت از وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی اشاره کرد و گفت: دولت بهتر است خودروسازی های دولتی را به بخش خصوصی واگذار کنند تا به خودروسازی واقعی متصل شوند. دولت اگر این صنعت را به اهلش واگذار کند و از نظر دولتی کمی به سمت برندینگ حرکت کند به خوبی می توان کنترل مناسبی روی این صنعت داشته باشیم.

وی ادامه داد:  تعداد خودروسازهای کشور ما از تعداد خودروسازهای کشور آلمان زیاد است ولی آلمان بیشترین صادرات خودرو و با کیفیت ترین خودرو ها را در بازار بین المللی دارد که سرمایه زیادی را از این صنعت وارد کشور می کند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان  اذعان داشت: در نتیجه این موضوع در هر جای کشور خودروسازی باشد که بر روی آن ها فشار باشد این هم لطمه وارد می کند؛ هر پلت فرم خودرو باید بالای ۲۵۰هزار خودرو باشد تا صرفه اقتصادی داشته باشد. به این رقم بدون شک خودرو ساز های بزرگ دنیا با برندهای خوبی که امروزه بازارهای مشترک تولید می شوند می رسند.

شریف زاده خاطرنشان شد: باید خودروسازی کشور هم به این رقم از تولید خودرو در بازارهای صادراتی بین المللی دست یابیم وگرنه در داخل کشور و در هر گوشه ای خودرو ای تولید شود بدون شک تولیدات به صرفه ای نخواهد بود.

وی در خصوص عملکرد بخش خصوص ادامه داد: بخش خصوصی باید چشم انداز بالایی داشته باشد و تکنولوژی روز دنیا را به کشور وارد کند.

وی درخصوص بهبود رونق در صنعت قطعه سازی گفت: بهبود فضای کسب و کار و همینطور امنیت سرمایه گذار دو حلقه ای هست که باید به هم این صنعت را در کشور رونق ببخشد.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان درخصوص قطب سوم خودروسازی کشور توسط استان آذربایجان شرقی گفت: تبریز به  لحاظ قدمت زیاد در صنعت قطعه سازی و خودروسازی که از دهه ۴۰ شروع به کار کرده است پتانسیل خوب و بالایی در این صنعت دارد.

وی ادامه داد: یک پای تمام قطعه سازان و خودرو سازان معروف کشور بدون شک به صنعت آذربایجان وصل است و آذربایجان حق بزرگی بر گردن قطعه سازی کشور دارد در نتیجه با این پتانسیل بالا که در آذربایجان وجود دارد قطب سوم شدن این استان دور از دسترس نیست.

شریف زاده اذعان داشت: برای قطب سوم شدن هم باید بخش خصوصی با وارد کردن تکنولوژی و نیروی عملی و همینطور بخش دولتی با تثبیت کردن سیاست خود در بخش صنعت خودرو سازی باید دست در دست هم دهند تا این اتفاق بزرگ رخ دهد.

همچنین شریف زاده در پایان سخنان خود به عملکرد انجمن ماشین سازان اشاره کرد  و گفت:  انجمن ماشین سازان هم با تعامل مناسب با اتاق بازرگانی همت خوبی دارد و با چشم انداز بسیار خوب به خوبی در راه خود حرکت می کند که امیدواریم نتیجه این عملکرد خوب را در صنعت قطعه سازی مشاهده کنیم.

این گزارش می افزاید؛ همایش قطعه سازان و ماشین سازان تبریز ۲۰۱۸ به همت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تبریز، انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی و انجمن ماشین سازان و قطعات خودروی تبریز دهم اسفند ماه امسال در هتل کایا لاله پارک تبریز برگزار می شود.