قائم مقام صنعت، سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نگاه غلطی به معدن و معدنکاران استان وجود دارد، افزود: یکی از فرمانداران استان، فعال معدن را غارتگر خوانده و اقدام به تعطیلی معدن کرده که این امر با رویکرد مسئولان ارشد استان مخالف است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز ، مرتضی نیرومند عصر امروز در جلسه صنعتگران آذربایجان‌شرقی با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه به معادن به عنوان محور توسعه استان تاکید کرد.

قائم مقام صنعت، سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به عملکرد سازمان در سال ۹۳ گفت: عملکرد سازمان به وزیر صنعت ارائه شد و برنامه‌ای نیز برای سال ۹۴ در شرایط تحریم و نیز پس از تحریم در دو حالت تنطیم شده است.

وی گفت: در سال ۹۳ رتبه دوم صدور پروانه بهره‌برداری کشور را داشتیم و توانستیم رتبه اول جواز تاسیس و توسعه را کسب کنیم.

نیرومند بیان کرد: از نظر سرمایه‌گذاری نیز رتبه دوم کشوری را داشتیم و توانسته‌ایم در زمینه معافیت‌های گمرکی نیز عملکرد خوبی داشته باشیم.

وی در ادامه خواستار توجه بیشتر به استفاده از معادن شد و گفت: معدن استان امروز در وضعیت اسفباری است و خراب‌تر از وضع صنعت است.

نیرومند یادآور شد: منابع طبیعی سال گذشته تنها به چهار درصد درخواست‌ها نظر مثبت داشته‌اند و با توجه به سیاست‌های موجود آینده روشنی دیده نمی‌شود.

بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران نسبت به معدن

‌وی در ادامه از بی‌رغبتی سرمایه‌گذاران نسبت به معدن خبر داد و افزود: در سه ماهه سال‌جاری ۱۱۷ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی صادر شده که رتبه اول کشوری را داریم و ۳۶ فقره توسعه واحدهای صنعتی نیز صادر شده است.

قائم مقام صنعت، سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری در دست اجرای استان عنوان کرد: خواستار حمایت بیشتر از طرح‌های در حال اجرا هستیم تا بتوانیم به وضعیت خوبی برسیم و به تولید و اشتغال دست یابیم.

وی عنوان کرد: در سه ماهه سال‌جاری تنها سه پروانه اکتشاف صادر شده که این رقم به نسبت سال گذشته کاهش بسیار زیادی داشته که سیاست‌های غلط سال‌های قبل و مانع‌تراشی منابع طبیعی از جمله این موانع است.

نگاه غلط به معدن و معدنکاران در استان

نیرومند با بیان اینکه نگاه غلطی به معدن و معدنکاران استان وجود دارد، افزود: یکی از فرمانداران استان، فعال معدن را غارتگر خوانده و اقدام به تعطیلی معدن کرده که این امر با رویکرد مسئولان ارشد استان مخالف است.

وی اظهار کرد: یکی از محورهای مهم توسعه استان معدن است ولی با رویکرد کنونی برخی مدیران و نگاه غلط نخواهیم توانست موفق عمل کنیم و به توسعه لازم برسیم.

قائم مقام صنعت، سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی بیان کرد: ژئوفیزیک هوایی مصوبه سفر استانی است که ۱۰ روز بعد از سفر رئیس جمهور این طرح آغاز شده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته‌ایم .

وی گفت: در جریان سفر کاروان تدبیر و امید به استان مقرر شد ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع استان پرداخت شود که در این میان لیست واحدهای مورد نیاز برای دریافت تسهیلات و مبالغ مورد نیاز تهیه شده است.

نیرومند در ادامه خواستار توجه جدی به هسته‌های کلیدی در زمینه صنعت و معدن شد و افزود: هسته‌های خوبی تعریف شده‌اند که امیدواریم این هسته‌ها در کتاب‌ها باقی نماند و عملی شود.

وی، تولید خودرو در استان، هسته کلیدی فولاد آلیاژی، هسته کلیدی معدن و هسته کلیدی شهرستان‌ها را از جمله این هسته‌ها دانست و گفت: اکثر اختیارات سازمان به شهرستان‌ها تفویض شده و آنها قدرت عمل بیشتری دارند.