مدیرکل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهارت آموزی در اشتغال، اظهار کرد: دولت با ارائه آموزش های رایگان توسط سازمان فنی و حرفه ای بزرگترین کمک را به اشغال زایی می کند.

 یعقوب نماینده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته مهارت و کارآفرینی ( ۳۱ تیر تا ۶ مرداد) با بیان اینکه فنی و حرفه ای جزو معدود ارگان هایی است که خدمات رایگان ارائه می کند، اظهارکرد: هر چند برگزاری این دوره های آموزشی هزینه بر است اما با نگاه آینده نگر بهترین سرمایه گذاری است .
وی به نقش حرفه آموزی در اشتغال و اقتصاد خانواده اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر اشتغال با مهارت رابطه ای همبسته دارد و بدون کسب مهارت کاریابی با مشکل مواجه می شود.
نماینده با اشاره به اینکه شرکت های صنعتی می توانند با تامین تجهیزات مورد نیاز به برزگاری دوره های آموزشی کمک کنند، گفت: خدمات حمایتی شرکت ها به جامعه صنعتی برمی گردد.
وی با اشاره به اینکه شرکت تکنوگاز اصفهان در این زمینه به ما کمک می کند، اظهارکرد: این در حالی است که این رویکرد حمایتی از طرف واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی وجود ندارد.
نماینده از وجود ۶ هزار دوره آموزشی در سازمان فنی و حرفه ای خبر داد و گفت: در استان آذربایجان شرقی ۵۰۰ دوره اساسی که بر اساس نیاز سنجی انتخاب شده است آموزش داده می شود.
وی با اشاره به فعالیت ۲۸ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای در آذربایجان شرقی گفت: در زمان حاضر به جز چاراویماق در تمامی شهرستان های استان مرکز آموزشی فعال است.
نماینده ظرفیت آموزشی مراکز دولتی استان را در سال ۳۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: ۴۵ درصد از تعهدات ما توسط مراکز خصوصی انجام می شود.
وی گفت: علاوه بر مراکز ثابت، خدمات آموزشی فنی و حرفه ای در محیط های کارگاهی، مراکز دانشگاهی، زندان ها، پادگان ها، روستاها، مراکز اسکان عشایر و مناطقی که به مراکز ثابت دسترسی ندارند ارائه می شود.
وی اظهارکرد: در سال جاری با توجه به تاکید رهبری و نام گذاری آن به عنوان ‘اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال’ رسالت سازمان فنی و حرفه ای سنگین تر شده است و در این راستا سه طرح مرتبط با اشتغال اجرا می شود.
مدیرکل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی، طرح کاج ( کارورزی دانش آموختگان جوان ) را یکی از این طرح ها عنوان کرد و گفت: طرح تکاپو ( توسعه کسب و کارهای پایدار ) مبتنی بر مشاغل و حرفه های شناخته شده مناطق مختلف کشور اجرا می شود.
وی ادامه داد: در اذربایجان شرقی ۱۰ رشته مهارت شغلی در زمینه تولید فرش، کفش، پوشاک، حمل و نقل و آی تی پیش بینی شده است.
نماینده گفت: طرحی هم با عنوان’ اوقات فراغت فرصتی برای ایجاد مهارت ‘ با توجه به وجود ۷۰۰ هزار دانش آموز و ۲۰۰ هزار دانشجو در استان به منظور هدایت این جمعیت مستعد به مراکز فنی و حرفه ای اجرا می شود.
وی اظهارکرد: در این طرح دوره های آموزشی در طول سال تحصیلی به صورت یک یا ۲ روز در هفته ادامه دارد تا بسته آموزشی کامل شود.
نماینده با اعلام اینکه سالانه به صورت میانگین ۱۲۰ هزار نفر متقاضی دریافت گواهینامه از فنی و حرفه ای می شوند، گفت: ۶۰ تا ۶۵ درصد متقاضیان در آموزن ها موفق می شوند.
وی با اشاره به اینکه در حوزه صنعت ساختمان ۱۵ دوره مهارتی تعریف شده ارائه می شود، خاطرنشان کرد: دارنده های گواهی مهارتی در این دوره ها تحت پوشش بیمه کارگری قرار می گیرند.
وی اظهارکرد: دارندگان گواهینامه مهارتی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای می توانند از تسهیلات اشتغال زایی بانکی با نرخ پائین بهره مند شوند.
نماینده با اشاره به مزیت های آموزشی در سازمان فنی و حرفه ای، خاطرنشان کرد: آموزش در آموزش عالی و آموزش و پرورش با برنامه ریزی بلند مدت ارائه می شود و قابلیت تغییر سریع بر اساس تحولات جامعه را ندارد در صورتی که در سازمان فنی و حرفه ای دوره های آموزشی بر اساس تحولات علمی و نیازهای جامعه برگزار می شود.
وی با بیان اینکه رویکرد فنی و حرفه ای نزدیک شدن به مراکز دانشگاهی با هدف انتقال مهارت به دانشجویان است، گفت: به جز دانشگاه تبریز با بقیه مراکز دانشگاهی در استان همکاری داریم.
وی با اعلام اینکه ۴۰ درصد کارآموزان ما در مراکز دانشگاهی تحصیل می کنند، خاطرنشان کرد: دانشگاهی که در مسیر پرورش کارآفرین تلاش نکند موفق نخواهد بود.
مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان نیازمند آموزش در زمینه انرژی های تجدید پذیر است، گفت: برگزاری دوره انرژی خورشیدی به عنوان آزمونه در یکی از مراکز آموزشی استان شروع شده است و امسال در ۵ مرکز دیگر توسعه می یابد.
وی برگزاری دوره مدیریت هوشمند ساختمان، کاشت و فراوری گیاهان دارویی و آموزش بورس را از دوره های جدید فنی و حرفه ای در اذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: درصدد برگزاری دوره آموزشی ارتباطات اجتماعی در استان هستیم.
نماینده با بیان اینکه اجرای طرح استاد شاگردی در استان نیازمند همکاری تامین کننده نیرو، واحد صنفی و تسهیل گران است، گفت: تعهد ما سه هزار نفر است .
آموزش های مهارت می تواند نرخ بیکاری را کاهش دهد، مهارت ها را بروز رسانی کند ،دستیابی به اهداف سند چشم انداز و اسناد بین المللی را فراهم کند و در نهایت موجب توسعه همه جانبه و رشد پایدار می شود و هفته مهارت فرصتی برای تبیین رسالت و ظرفیت های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای ست.
۶ مرداد با عنوان روز ملی ترویج آموزش های فنی و حرفه ای نامگذاری شده است.