ا
در صورت اتمام جاده نیر- میانه اتصال آذربایجان شرقی به استان اردبیل از مسیری دیگر و کوتاهتر امکان پذیر خواهد بود.

دو سال قبل بود که احداث جاده نیر به میانه به عنوان یکی از راه های مواصلاتی اصلی استانهای اردبیل و آذربایجان شرقی آغاز شد و با توجه به قرارگرفتن بخش اصلی این راه در حوزه آذربایجان شرقی مسئولان استانی توجه ویژه ای به آن داشته اند. این راه که از گذشته های دور به عنوان محور اتصالی شوسه ای اردبیل به میانه وتهران در نظر گرفته شده بود از نعمت آسفالت بی بهره بوده و در سالهای گذشته نیز اهالی این منطقه این راه را با خودروهای نیسان و پاترول یا بااستفاده از چهار پایان طی می کردند یکی از مزیتهای این راه کوتاه شدن مسیرمیانه به تهران و عبور جاده از دره های سر سبز و زیبای منطقه آذربایجان است.
با اینکه طرح احداث این جاده سالها قبل ارائه شده و عملیات عمرانی هم دو سال قبل شروع شده اما با گذشت دو سال از آغاز رسمی این پروژه ۲۰ کیلومتری هنوز از اتمام آن خبری نیست.
تعویق در اجرای پروژه
سرپرست فرمانداری ویژه میانه از اهتمام جدی استانی و شهرستانی برای احداث پروژه نیر- میانه و قول مساعد استاندار آذربایجان شرقی در خصوص تامین اعتبار لازم خبر داده و می گوید: راه دسترسی روستای آرموداق، میانه به روستای کریق شهرستان نیر در استان اردبیل، شهرستان میانه را به استان اردبیل متصل می‌کند.
محمدرضا مشایخی با بیان اینکه، اتصال میانه به اردبیل تقریبا چهار سال پیش مطرح شده بود افزود: این پروژه دو سال قبل به صورت رسمی آغاز شد اما به دلیل مشکلات اعتباری به تعویق افتاده است.
وی کل طول مسیر آرموداق، نیر را ۲۰ کیلومتر عنوان کرده و بیان می کند: ۸ کیلومتر این مسیر در حوزه اردبیل و ۱۲ کیلومتر آن در حوزه میانه است که در حوزه اردبیل ۳ کیلومتر از عملیات آسفالت و ۵ کیلومتر عملیات خاکبرداری انجام شده و پیمانکاران پروژه فعال هستند.
کاهش ۲۰۰کیلومتری مسیر اردبیل به تهران
مشایخی اضافه می کند: در حوزه میانه نیز عملیات خاکی به اتمام رسیده و با قول مساعد استاندارمحترم آذربایجان شرقی مبنی بر تامین اعتبار این پروژه از محل سرجمع اعتبارات استانی بنا به پیگیری‌های فرمانداری و نمایندگان شهرستان میانه و نمایندگان استان اردبیل امیدواریم در اسرع وقت شاهد اتمام این راه باشیم.
وی یادآور میشود: با افتتاح این محور فاصله اردبیل-تهران و میانه-اردبیل هرکدام حدود ۱۰۰ کیلومترو در مجموع ۲۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت که این کاهش مسافت قابل توجه بوده و باعث کاهش هزینه هایی مثل مصرف سوخت، زمان، نگهداری راه و سبب ارتقای اقتصاد ترافیک خواهد بود و از طرفی این ارتباط می تواند رونق اقتصادی منطقه و ارتباطات فرهنگی بیشتر را سبب شود.
مشایخی تصریح می کند: این پروژه جزو مطالبات جدی و اصلی مردم شهرستان های میانه و نیر است و ما به دنبال پیگیری و تحقق این مطالبات هستیم .
وی با بیان اینکه تعامل مسئولان دواستان دراتمام این جاده بسیار مهم است بیان می کند: بازدید مسئولان و نمایندگان هر استان از پیشرفت های صورت گرفته و بررسی مشکلات اداری با هدف کمک به رفاه شهروندان باید انجام شود و به همین منظور درروزهای اخیر سه تن از نمایندگان استان اردبیل با حضور در آذربایجان شرقی و شهرستان میانه روند اجرای پروژه را مورد بررسی قرار دادند.

تقویت اقتصاد و ارتباط میان استانی
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی می گوید: اتصال این مسیر نه تنها ارتباط بین شهرستان، بلکه ارتباط بین استان ها را نیز تقویت کرده و توسعه اقتصادی و گردشگری بسزایی را در پی خواهد داشت. چرا که جاده فعلی نیر به میانه که رفت و آمد چندانی ندارد به عنوان یکی از زیباترین و بکر ترین راه های بین شهرستانی در شمالغرب کشور مطرح است.
یعقوب شیویاری تصریح می کند: مناطق واقع در مسیر این جاده از لحاظ کشاورزی، صنعتی و گردشگری با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده و احداث پروژه های متعدد در حوزه های مختلف از پتانسیل بالایی برخوردار بوده و یکی از مناطق مستعد برای سرمایه گذاری در سطح استان محسوب می شود که احداث راه میانه به نیر می تواند نه تنها سبب کاهش مسیر تردد و حمل و نقل بین دو استان شده بلکه زمینه تسهیل مبادلات تجاری و سرمایه گذاری در این دو استان را فراهم سازد.
وی با اشاره به پیگیری مجدانه مردم منطقه کندوان و میانه برای تحقق این امر بیان می کند: ما هم در حد توان سعی در به ثمر رسیدن این پروژه برای بهره برداری مردم میانه و اردبیل داریم.

جاده میانه – نیر زیر ذره بین نمایندگان مجلس
یکی از نمایندگان مردم استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی پیگیری های نمایندگان و مسئولین هر دو شهرستان را بیانگر اهمیت ویژه این موضوع دانسته و بیان می کند: راه میانه، نیز از مطالبات اصلی دو شهرستان بودو این پروژه راهبرد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد و امیدواریم با اجرای این پروژه این اهداف محقق شود.
صدیف بدری با اشاره به اینکه چندین سال است که این موضوع در برنامه کاری نمایندگان مجلس قرار داشته است ابراز می کند: از چند صد سال قبل مردمان نیر، میانه از طریق این جاده با هم ارتباط اقتصادی و فرهنگی داشته و در رفت و آمد بوده اند.
وی می افزاید: تسهیل تردد شهروندان نیری که در تهران اقامت داشته و به این مسیر بیشتر اقبال نشان می دهند و نیز مسائل اقتصادی خصوصا تسهیل تبادلات تجاری بواسطه تولیدات کشاورزی شهرستان میانه با نیر، افتتاح این محور جزو مطالبات جدی مردم و مسئولین است.
وی ابراز امیدواری می کند: تا پایان امسال وبا قول مساعد استاندار آذربایجان شرقی مبنی برکمک از طریق اعتبارات استانی برای ۱۲ کیلومتر حوزه استان آذربایجان شرقی واقع در شهرستان میانه این راه به طور کامل ساماندهی شود و از سوی دیگر نمایندگان میانه و اردبیل در نامه ای مشترک از وزیر راه و شهرسازی دستور تخصیص اعتبار از منابع ملی را اخذ کرده اند.

راه های بن بست بین استانها
صابر یوسفیان – کارشناس راه
با نگاهی به نقشه راه های آذربایجان شرقی و محورهای مواصلاتی استان با استانهای دیگر راه های دسترسی بسیاری به چشم می آید که از گذشته مورد استفاده قرار می گیرند. این راه ها صدها سال مورد استفاده بوده اند و از آنجا که این راه های خاکی به تدریج شوسه شده اند یا به همان حالت خاکی باقی مانده اند کم کم از محور توجه شهروندان به دور مانده و شهروندان ترجیح می دهند راه های طولانی تری را از طریق جاده های آسفالتی طی کنند و به راه های خاکی پر سنگلاخ چشم ندوزند در این میان برخی راه های بین شهرستانی به عنوان مسیرهای ارتباطی بین استانی هم مطرح هستند. آذربایجان شرقی در حال حاضر با استانهای اردبیل ، آذربایجان غربی و زنجان مرزهای مشترک استانی دارد و معمولا برای اتصال استان با استانهای دیگر تنها یک راه اصلی تعریف شده و بقیه راه ها به تدریج از بین رفته اند این در حالی است که این راه های بین شهرستانی خاکی یا شوسه ای دارای مزیتهای بسیاری هستند و ضمن اینکه می تواند موجب کاهش مسیر تردد شود زمینه های سرمایه گذاری و توسعه شهرهای محرومی را که در انتهای نقشه جغرافیایی استانها قرار دارند را موجب شوند. کاهش ترافیک همچنین توجه به موضوعات پدافند غیر عامل در این زمینه بسیار مهم است.