مدیرکل حمایت از تولید معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اختصاص ۴۰۰میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای هنرمندان صنایع دستی کشور در سال جاری خبرداد.
به گزارش صنعتیمیز ، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، کامران سبز میدانی روز سه شنبه در جریان افتتاح نمایشگاه صنایع دستی چوب در تبریز با اشاره به دو برابر شدن این تسهیلات نسبت به سال گذشته، گفت: ثبات شغلی تولیدکنندگان و فعالان صنایع دستی در حال حاضر یکی از اولویت های اصلی معاونت صنایع دستی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

وی با اشاره به متنوع بودن رشته های صنایع دستی بومی استان آذربایجان شرقی اظهارکرد: در بازدید از چند کارگاه تولید صنایع دستی ، توانمندی های استان را مناسب دیدم.

سبزمیدانی گفت: جوان گرایی و جذب جوانان برای فعالیت در رشته های صنایع دستی یکی از اولویت های سازمان است که این سیاست می تواند گامی در احیا و ابقای رشته های صنایع دستی باشد.

وی یکی از مشکلات موجود در صنایع دستی آذربایجان شرقی را ضعف در نوآوری و طراحی عنوان و ادامه داد: نوآوری در طراحی و طراحی براساس سلایق بازارهای جهانی یکی از نیازهای اساسی تولیدات صنایع دستی است.

سبز میدانی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی نیز این مشکل وجود دارد ، از اختصاص اعتبار برای تاسیس پایگاه سفال گری در شهر کوزه کنان خبر داد و گفت: از طریق صندوق حمایت از تولید صنایع دستی اعتباری برای راه اندازی پایگاه تولید و مطالعات سفال کوزه کنان اختصاص یافته که انتظار می رود با فعالیت این پایگاه سفال سرامیک آذربایجان شرقی رونق بیشتری پیدا کند.

وی از مذاکرات انجام یافته برای تفاهم نامه راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی با شهرداری تبریز و همچنین تخصیص تسهیلات برای کارگاه های صنایع دستی خبرداد.

وی با بیان اینکه هنرمندان آذربایجان شرقی نبض بازار های کشورهای همسایه را به خوبی در دست گرفته اند ، در عین حال اظهارکرد: چون این صادرات مانند صادرات روسری به شکل چمدانی انجام می شود در آمار صادرات کشور ثبت نمی شود.

وی اظهار کرد: معاونت صنایع دستی سازمان سعی دارد که با همکاری سایر نهادهای دولتی مشکلات صادرات در حوزه صنایع دستی را مرتفع سازد و این میزان صادرات را در آمار رسمی کشور ثبت کند.

سبزمیدانی از هنرمندان نیز خواست که در زمان مقرر نسبت به تکمیل اظهار نامه مالیاتی اقدام کنند و از این طریق از تسهیلات بخشش مالیات بر ارزش افزوده برای تولیدات صنایع دستی بهره مند شوند.

وی همچنین از انتخاب چند شهر به عنوان شهر پایلوت برای توسعه هنر نساجی خبر داد و گفت: هنر نساجی در کشور ما سابقه چند ده ساله دارد و مرکز حمایت از تولید صنایع دستی قصد دارد چند شهر را به عنوان پایلوت برای توسعه هنر دستی نساجی انتخاب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی هم در این آیین گفت: صنعت چوب یکی از صنایع دستی با سابقه درخشان در این استان است که هنرمندان این رشته با فعالیت در زیرشاخه های مختلفی همچون منبت، معرق و خراطی نقش مهمی در رونق این هنر دارند.

فرزین حق پرست اعلام کرد: رشته تحصیلی صنایع دستی با گرایش چوب از سال ۹۲در مقطع کارشناسی در دانشگاه علمی کاربردی دو کمال اقدام به جذب دانشجو کرده و در حال حاضر ۴۰ نفر دانشجو در این رشته هنری مشغول به تحصیل هستند.

نمایشگاه چوب دو کمال شامل مجموعه ای از آثار ۳۰ نفر از فعالان رشته ی صنایع چوب در شاخه های منبت ، معرق ، مشبک ، خراطی چوب و معرق خط تابلو در نگارخانه استاد محمد نقاش واقع در چهارراه آبرسان، خیابان هفت تیر ، نرسیده به بیلان کوه ، کوی شیخ کمال ، مرکز علمی کاربردی صنایع دستی تبریز برپا شده است.

این نمایشگاه از ۱۸ تا ۲۳ خرداد از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه مندان خواهد بود.