مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید همه باهم برای حل بحران بیکاری تلاش کنیم گفت: مسئولیت اجتماعی فقط ساختن بیمارستان و خیریه‌ها نیست، بلکه توانمندسازی و ایجاد اشتغال باید در راس مسئولیت‌های اجتماعی جامعه قرارگیرد.

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم، ۵ نوع برنامه اشتغال ارائه شده است افزود: پرداخت تسهیلات فراگیر برای تمام صنایع و کسب و کارها، توانمندسازی روستاییان و عشایر و مرزنشینان، اجرای طرح تکاپو (توسعه کسب و کارهای پر اشتغال مانند فرش، کفش، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و…)، اجرای طرح کارورزی (دانش آموختگان دانشگاهی با ۲ سال یارانه بیمه‌ای دولت) و اجرای طرح کارآموزی در محیط کار واقعی و یا طرح استاد و شاگردی (نیروهایی که معاف از بیمه هستند) طرح‌های دولت برای افزایش اشتغال در کنار سایر برنامه‌های اجرایی است.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی ایجاد اشتغال بدون سرمایه گذاری جدید دولت و استفاده از ظرفیت درون جامعه برای افزایش اشتغال را از جمله مزیت‌های این طرح‌های جدید اشتغال دانست گفت: استفاده از توان اجتماعی برای افزایش مهارت‌های اشتغال و تبدیل محیط‌های اشتغال به محیط‌های یادگیری از دیگر مزایای طرح‌های آموزش و یادگیری در محیط کار واقعی است.

وی با تاکید بر اینکه تحریک بازار نیز در راستای رونق تولید و اشتغال از اهمیت ویژه ای برخوردار است ابراز داشت: بازاریابی و فروش در فرآیند رونق تولید بسیار موثر است لذا با آموزش و پشتیبانی لازم، موضوع بازاریابی هم در مهارت آموزی رونق می‌یابد.

یعقوب نماینده، برخی نگرانی‌های اجرای طرح از سوی اصناف و صنایع را برشمرد و اضافه کرد: موضوعات بیمه، مالیات و عدم اعتماد به آینده این طرح از جمله دغدغه‌ها و موانع پیشرفت این طرح است که با هماهنگی و همکاری لازم این موانع برطرف شده است.

وی با اشاره به اینکه ادارات میراث فرهنگی، صنعت، معدن و تجارت، کمیته امداد، ورزش و جوانان، بهزیستی و آموزش و پرورش می‌توانند در رونق این طرح و مهارت آموزی افراد جدید و جوان نقش ایفا کنند خاطر نشان کرد: به عنوان مثال صنایع دستی می‌توانند برای مهارت آموزی شاگرد تربیت کنند و از انقراض برخی صنایع دستی جلوگیری کنند.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۶۵۰ نفر در ۱۹۸ واحد پذیرنده در حال طی طرح استاد شاگردی یا به عبارتی، طرح کارآموزی در محیط کار واقعی هستند افزود: کارورزان در این طرح به صورت ۸۰ ساعت تا یکساله می‌توانند استفاده کنند.

یعقوب نماینده، در پاسخ به تسنیم، در مورد علت استقبال کم کار آموزان و کارفرمایان از طرح‌های کارآموزی و استاد شاگردی گفت: از ۱۲ هزار نفری که در طرح کارورزی استان ثبت نام کرده‌اند، پس از بررسی مشخص شد که نیمی از آنها صلاحیت لازم را ندارند یا شاغل بودند.

وی ادامه داد: تعدادی از افرادی هم که برای کارآموزی به صنایع یا اصناف معرفی می‌شوند، بعضاً تمایلی به حضور برای کارآموزی ندارند و شاید این به دلیل تمایل فارغ التحصیلان به پشت میزنشینی است.

مدیرکل آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید بانک اطلاعاتی کارآموزان پالایش شود تصریح کرد: بنگاه‌های اقتصادی هنوز مسئولیت اجتماعی خود را در جامعه قبول نکرده اند و باید همه باهم برای حل بحران بیکاری تلاش کنیم. مسئولیت اجتماعی فقط ساختن بیمارستان و خیریه‌ها نیست، بلکه توانمندسازی و ایجاد اشتغال باید در راس مسئولیت‌های اجتماعی جامعه قرارگیرد.

یعقوب نماینده با بیان اینکه در اجرای طرح کارآموزی در محیط کار واقعی، آذربایجان شرقی در رتبه ۵ کشور قرار دارد اضافه کرد: حوزه‌های تعمیرات، آرایشگری، نصب آسانسور و… از این طرح استقبال ویژه‌ای داشته‌اند.

منبع: تسنیم