استقرار میز ترکیه و افزایش مبادلات میان دو کشور آنقدر به نفع طرف ترکیه ای شده که داد خود طرفهای ترک هم درآمده و آنان خواهان سود بردن طرف ایرانی در این بازی یک سر برد هستند.
نشست بررسی مشکلات فراروی میز ترکیه در حالی در محل سازمان بازرگانی سابق تبریز برگزار شد که حسنی ، مدیر میز ترکیه به ناعادلانه بودن تعرفه های طرف ترکیه ای اذعان کرد.
وی با بیان اینکه فعالان اقتصادی در زمینه توسعه صادرات وظیفه‌ای از سوی مسئولان ارشد استان دارند، بیان کرد: تشکیل میزهای اقتصادی و تجاری در این راستا بوده و در مورد میز ترکیه نیز ۴۵ راهکار مشخص شده که امیدواریم با همراهی مسئولان امر این راهکارها به نتیجه برسد.

مدیر میز ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز یادآور شد: تعرفه‌های فعلی به زیان صادرکنندگان ایرانی است، ما در عین حالیکه خواستار سود دو طرفه هستیم، سودآوری طرف ایرانی را نیز خواهان هستیم.

وی عنوان کرد: باید به صورت کارشناسی تعرفه‌ها مشخص شود و مزیت‌های طرفین نیز در این مورد مشخص شود و انتظار داریم تا راهکارهای مشخص در مورد تعرفه‌های ترجیحی بیان شود.

حسنی با اشاره به بازار ۸۰ میلیونی ترکیه گفت: بازار ۴۰۰ میلیونی اتحادیه اروپا نیز از طریق ترکیه قابل دسترسی است و علاوه بر این ایران و ترکیه هر دو عضو اکو هستند.

مدیر میز ترکیه در اتاق بازرگانی تبریز یادآور شد: ترکیه و ایران می‌توانند در زمینه‌های تجاری با همدیگر همکاری کرده و حمایت متقابل را داشته باشند.

وی افزود: طرح‌های سرمایه‌گذاری خوبی در ایران و آذربایجان وجود دارد که ترکیه می‌تواند علاوه بر این طرح‌ها در طرح‌های عام‌المنفعه مانند دریاچه ارومیه همراهی و حمایت موثری داشته باشد.

حسنی گفت: موافقت‌های متعدد زیرساختی و موافقت‌نامه پنجره واحد گمرکی را با کشور ترکیه داریم و امکانات ترجیحی مانند همزبانی را داریم.

وی خاطرنشان کرد: وجود سرمایه‌گذاری‌های متعدد ایرانی‌ها و ترکیه‌ای‌ها در دو کشور به صورت متقابل ظرفیت‌های خوبی را به وجود آورده و می‌توان از این قابلیت‌ها استفاده بهینه برد.

مدیر میز ترکیه امکان تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی را مورد اشاره قرار داد و افزود: می‎توان برندهای خوبی در همکاری متقابل تشکیل داد و مطالعات اقتصادی بین دو طرف مبادله شود.

وی از توجه مسئولان امر به میز ترکیه قدردانی کرد و گفت: کمیته راهبری در این مورد تشکیل خواهد شد و نظریات کارشناسی اخذ خواهد شد تا مشکلات بررسی شود.
همچنین در ادامه این جلسه یکی از فعالان تجاری ترکیه با بیان اینکه دوستی و محبت عامل مهمی در زمینه تجارت دو کشور است گفت: در سالهای اخیر شاهد افزایش تجارت دو طرف هستیم و زمانی که اشتراکات وجود دارد توسعه روابط نیز روی می دهد.

در این جلسه تنی چند از تجار تبریزی نیز به بیان نظرات خود پرداختند.

افزایش صادرات چمدانی به عنوان نابودی صنعت نساجی توسط حاضرین مورد تاکید قرار گرفت.

نحو هرفتار با کارکنان ترکیه و ورود وخروج آنان نیز در این جلسه مورد نقد و برری قرار گرفت.