رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: افتتاحیه رسمی تبریز ۲۰۱۸ در ایام عید برگزار می‌شود و رئیس جمهور و مقامات ارشد بین المللی در این افتتاحیه حضور می‌یابند.

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور ، پیش از ظهر امروز در نشست ستاد ملی «تبریز ۲۰۱۸» که در استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد تاریخی و طبیعی حق گردشگری کشور ادا نشده است، گفت: بر اساس آمارها حدود و ۴ میلیون ۹۰۰ هزار گردشگر ورودی داشته‌ایم که بخش زیادی از این گردشگرها به حوزه گردشگری زیارتی برمی‌گردد و عدد ناچیزی را در حوزه گردشگری تفریحی و توریسم در کشور داریم، با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود این آمار مناسبی برای کشور نیست.

وی افزود: برخی هنوز اعتماد ندارند که گردشگری می‌تواند در اقتصاد کشور نقش داشته باشد ولی در بخش گردشگری با رقم‌های بسیار پایین تر می‌توانیم ارزش افزوده و اشتغال ایجاد کنیم و امیدواریم موضوع گردشگری در کشور بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بابیان اینکه بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری، صنعت گردشگری جایگاه سوم اقتصاد جهانی را پیداکرده، خاطرنشان کرد: گفته می‌شود سهم گردشگری در (GDP) جهانی به‌صورت مستقیم ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد دلار است و از هر ۱۱ شغل یک شغل مربوط به گردشگری است که موجب توزیع عادلانه ثروت در روستاها و شهرهای کوچک کرده و برای کل کشور تولید ثروت می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در تبریز ۲۰۱۸ زمان زیادی را از دست دادیم ادامه داد: اگر اقدامات قبلی داشتیم، باید در ابتدای ۲۰۱۸ داشته‌ها را عرضه کنیم، اگر اقداماتی را از قبل انجام می‌دادیم داشته‌هایمان را در ابتدای ۲۰۱۸ می‌توانستیم ارائه کنیم، اما به دلایل مختلفی این امر محقق نشد اما باید جبران کنیم و این شدنی است.

مونسان با اشاره به اینکه موضوع تبریز ۲۰۱۸ یک بحث ملی بوده و مختص یک استان نیست، گفت: در نشست‌های گذشته کتابچه‌ای تولیدشده بود که برنامه‌های مختلف گردشگری در آن در نظر گرفته‌ شده بود اما همه نگاه‌ها معطوف به پروژه‌های عمرانی بود، چرا عادت کرده‌ایم قسمت‌های سخت را بچسبیم و در آخر بدون نتیجه از مسئله خارج شویم.

وی با اشاره به اینکه گام اول در معرفی ۲۰۱۸، تبلیغات بین المللی است که انجام نشده است افزود: یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌ها تبلیغات بین‌المللی است که انجام‌نشده است، همین کشورهای همسایه هنوز ظرفیت‌های تبریز را نمی‌شناسند و نتوانسته ایم موج تبلیغاتی خوبی برای تبریز ۲۰۱۸ ایجاد کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، با اشاره به اینکه تصمیم بر این شد که میزبانی رویداد تبریز ۲۰۱۸ از دی آغاز شود گفت: ولی افتتاحیه رسمی در ایام عید برگزار می‌شود و رئیس جمهور و مقامات ارشد بین المللی در این افتتاحیه حضور می‌یابند.