معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری از کشور چین در امر معادن و اکتشاف معدن طلا فعال هستند.
به گزارش صنعت تبریز ، سیدمرتضی نیرومند در جلسه بررسی و رفع مشکلات فعالان معادن آذربایجان‌شرقی از آینده روشن در زمینه معادن آذربایجان‌شرقی خبر داد.

وی با اشاره به وضعیت معادن در آذربایجان‌شرقی و اتفاقات رخ داده در بخش معدن استان در دو سال گذشته اظهار داشت: در بخش معدن کارهای زیادی در سه دهه گذشته صورت گرفته و هیچ گونه رانت و محدودیتی در زمینه واگذاری معادن وجود ندارد و شفافیت واگذاری معادن بسیار بالا است.

نیرومند خاطرنشان کرد: واگذاری معادن قبل از انقلاب به صورت انحصاری بود و رانت و فساد بالا وجود داشت ولی در حال حاضر سرمایه‌گذاری از کشور چین نیز در امر معادن و اکتشاف فعال هستند.

نیرومند بیان کرد: روند رشد نزولی را در واگذاری معادن در کشور و استان داریم و رشد منفی از سال ۹۰ آغاز شده و امسال ۲۴ پروانه اکتشاف و بهره‌برداری داشته‌ایم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: از دو سال گذشته و با آغاز دولت تدبیر و امید پهنه‌های معدنی آزاد شده و آذربایجان‌شرقی اولین استانی بود که پهنه‌ها را آزاد کرده و ۲۱ ماه جاری تمام درخواست‌های قبلی بلوکه شده آزاد می‌شود.

وی تصریح کرد: مزایده‌های مربوط به معادن به صورت فضای رقابتی و بدون هیچ گونه رانتی برگزار شده و استاندار آذربایجان‌شرقی بر انجام مزایده‌های قانونی تاکید کرده و دارد.

نیرومند گفت: مشکلات موجود در بخش معادن استان نگران کننده است و البته اقداماتی را آغاز کرده‌ایم تا فضای کاری معدن‌کاران و اکتشاف‌کاران تسریع شود.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سال‌های اخیر هزینه‌های اکتشافی از طرف دولت صورت نگرفته بود اما در حال حاضر به این امر توجه می‌شود و در اردیبهشت ماه سال‌جاری با سفر رئیس جمهور به استان ژئوفیزیک هوایی مصوب و آغاز شده و در حال حاضر این طرح ۴۰ درصد پیشرفت دارد.