دستگاه مورد اشاره یک سیستم پیشرفته است که از تکنولوژی تبرید به‌منظور تبدیل بخار ترکیبات آلی (VOC) به‌مایع در جایگاه‌های عرضه سوخت اســـتفاده می‌کند. 

به گزارش «اخبار خودرو»، با توجه به‌ماهیت بنزین و نقطه تبخیر پایین این سوخت، یکی از معضلات استفاده از آن کنترل بخاراتی است که حین سوخت‌گیری درهوا پخش می‌شود. درسال‌های اخیر درکشور تلاش‌های زیادی برای جمع‌آوری این بخارات درمراحل مختلف انتقال بنزین درکشور انجام شده که در نهایت درسال ۱۳۸۷ به‌عنوان طرح کهاب که مخفف عبارت «کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخارات بنزین» است، در دو مرحله توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اجرایی شد. حال پس از گذشت ۱۱ سال به‌اجرای فاز دوم این طرح رسیده‌ایم که جایگاه‌ داران را ملزم به‌ استفاده از دستگاه‌ هایی برای بازیافت بخارات بنزین می‌کند. 

با توجه به‌میزان تبخیر بنزین در سال ۱۳۸۶، درصورت استحصال آن می‌توان از هدررفت مبلغی حداقل معادل ۵۲ میلیاردتومان درسال جلوگیری کرد که با توجه به‌جلوگیری از صدمات زیست‌محیطی و فیزیولوژیکی ناشی از انتشار بخار بنزین بیش از ۲۵۰ میلیاردتومان درسال صرفه‌جویی ریالی را موجب خواهد شد.  

هزینه اولیه تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز جهت فرآیند فوق حدود ۹۰ میلیاردتومان برآورد شده و سالانه بالغ بر چهارمیلیارد تومان هزینه نگهداری و تعمیرات آن است که در مجموع اجرای «طرح کهاب» را نه‌تنها دارای توجیه اقتصادی می‌داند، بلکه با جلوگیری از ورود ترکیبات هیدروکربنی سبک به‌محیط اطراف، باعث ایجاد هوای پاک شده و این طرح را دوست‌دار محیط‌زیست معرفی می‌کند. 

مهندس رامین شفیعی، معاون مدیرعامل شرکت بازرگانی بهران با اشاره به‌تاکید شرکت نفت بهران بر انجام مسئولیت‌های اجتماعی در کشور به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: «شرکت نفت بهران در راستای انجام  مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) خود به‌اجراکنندگان فاز دوم این طرح که به‌تازگی آغاز شده است پیوسته  و قصد دارد دستگاه‌های بازیافت بخار بنزین یا VRU را درتمام ۹ مرکز عرضه بنزین خود در تهران، بابلسر و تبریز استفاده کند.» 

دستگاه مورد اشاره یک سیستم پیشرفته است که از تکنولوژی تبرید به‌منظور تبدیل بخار ترکیبات آلی (VOC) به‌مایع در جایگاه‌های عرضه سوخت اســـتفاده می‌کند. 

این دستگاه بخارهای بنزین  را جمع‌آوری کرده و فورا اقدام به‌بازگشت آن به‌چرخه توزیع سوخت می‌کند. این واحد با استفاده از شیوه‌های مختلفی همچون «تبریدی»، «غشایی» و «شیوه کربن فعال» از هر «یک‌متر مکعب بخار بنزین اشباع‌شده» حدود ۱٫۵ لیتر بنزین را دریافت می‌کند.

بهران فقط یک روغن‌ ساز نیست

شرکت بازرگانی بهران یکی از شرکت‌های اقماری وابسته به‌شرکت نفت بهران است که در سال ۱۳۷۳ با هدف مدیریت و نظارت بر جایگاههای عرضه سوخت و همچنین توزیع مویرگی محصولات بهران،‌ فعالیت خود را آغاز کرد.

شفیعی در ادامه از ارائه خدمت به ۱۰۰ هزار نفر و به‌طور متوسط ۳۴ هزار دستگاه خودرو درجایگاه‌های تملیکی شرکت نفت بهران به‌صورت روزانه خبر داد و گفت: «بازرگانی بهران طی دودهه اخیر حدود دو درصد از سوخت کشور را در جایگاه‌ های خود واقع در استان‌های تهران، آذربایجان‌شرقی و مازندران توزیع کرده  و درحال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین جایگاه‌دار در بخش خصوصی فعالیت می‌کند. همچنین قرار است جایگاه‌های سوخت تحت مالکیت این شرکت درسال آینده گسترش پیدا کند و حداقل دوجایگاه در آزادراه تهران-شمال توسط بهران افتتاح شود.»

پاکسازی جایگاه‌ های بهران از ویروس کرونا

وی درادامه با تاکید براجرای طرح کهاب درجایگاه‌های سوخت‌رسانی بهران در راستای انجام تعهدات مسئولیت‌های اجتماعی (CSR) و نظام سه‌واحدی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) خاطرنشان کرد: «با شیوع ویروس کرونا درسطح کشور، این شرکت سعی در پاکسازی جایگاه‌های خود به‌صورت چندبار در روز کرده است. بنابراین هرچندساعت یکبار جایگاه‌های توزیع سوخت بهران از جمله نقاط حساسی همچون نازل‌ها، پایانه‌های پرداخت هزینه سوخت (PayStation) و سایر نقاط جایگاه ضدعفونی شده تا هم مشتری‌ های  این جایگاه‌ ها با خیال راحت اقدام به‌ سوخت‌ گیری کنند و هم کارمندان این مجموعه از ابتلا به‌این ویروس در امان باشند.»