عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران: اگر میانگین رشد اقتصادی ایران در سال ۹۷ اگر به ­۳ درصد برسد می‌توان گفت موفقیت بسیار بزرگی برای کشور فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، صمد حسین زاده افزود: با شرایطی فعلی تولید، صادرات و زیرساخت‌های کشور، تحقق رشد ۳ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۹۷ می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند.

وی گفت: آمارها از رشد ۴ درصدی اقتصاد در سال ۹۶ خبر می‌دهند که ­سازمان‌های رسمی استخراج کرده­ و درست است اما اثرات آن در زندگی مردم آشکار نشد و جامعه در تأمین نیازهای ابتدایی معیشت با سختی مواجه بود.

حسین زاده ادامه داد: در این صورت، اگر رشد اقتصادی مثبت در سال ۹۷ تداوم یابد و به ۳ درصد برسد، می‌توان چنین برداشت کرد که رکود از اقتصاد ایران رخت بربسته است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصاد ایران و رکود اقتصادی، وارث جریان‌هایی است که چندین سال در کشور نهادینه شده است گفت: سیاست‌های خارجی، نبود سیاست‌های درست و استراتژیک برای صنعت، نبود سرمایه‌گذاری‌های خارجی، نداشتن تکنولوژی جدید و مطابق با استانداردهای جهانی، ازجمله مسائلی است که به این سادگی و به‌زودی نمی‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند، به‌گونه‌ای که بتوان گفت رکود از اقتصاد ایران رخت بربسته است.

حسین زاده افزود: افزایش نرخ بیکاری مخصوصاً بیکاری جوانان دانشگاهی موضوع کوچکی نیست اما در کنار این پدیده مخرب قاچاق در کشور هنوز به‌صورت اساسی ساماندهی نشده و موضوع بهره‌های بانکی و تغییر سیاست‌های این بازار برای حذف سپرده‌های ۲۰ درصد به‌گونه‌ای نیست که بتواند به رفع رکود اقتصادی کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: سخت‌گیری‌های قوانین مالیاتی و قانون کار،­دسترسی نداشتن واحدهای تولیدی به نقدینگی موردنیاز و بالا بودن نرخ بهره‌های بانکی، قدرت فعالیت و رقابت را از واحدهای تولیدی سلب کرده است. در مقابل دولت تسهیلاتی را در راستای توسعه و تقویت صنایع کوچک و متوسط و روستایی مصوب کرده است اما غیر از توزیع نقدینگی، هیچ‌گونه تأثیری در اقتصاد کشور نخواهد داشت و این موضوع باید به‌صورت ریشه‌ای اصلاح شود.

منبع: صداوسیما