وقتی در دهه چهل استراتژی شکل گیری صنایع مادر ، در کشور مطرح شد کارشناسان فنی و برنامه ریز دو شهر تبریز و اراک را به عنوان محل استقرار صنایع سنگین در نظر گرفتند و علت اصلی انتخاب تبریز به عنوان مرکز استقرار کارخانجات صنعتی و فنی مادر، حاکم بودن فرهنگ صنعتی در این شهر ، سابقه دیرینه آن در صنعت و فن ، نزدیکی به اروپا و سهولت انتقال تکنولوژی بود .
به گزارش صنعت تبریز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، بر این اساس شرکت تراکتورسازی ایران، دردهه ۴۰ در منطقه صنعتی غرب تبریز در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار تأسیس شد.
دکتر قنبری استاد دانشکده فنی دانشگاه تبریز با بیان این که هدف از راه اندازی صنایع تراکتورسازی ایران کمک به مکانیزاسیون بخش کشاورزی بود گفت : در طول ۵ دهه فعالیت صنایع تراکتورسازی در شهر صنعتی تبریز ، این صنعت بومی شده و خوشبختانه بیش از ۹۷ درصد قطعات تولید انواع تراکتور به دست توانای صنعتگران بومی تبریز ساخته می شود و امروزه کمتر روستایی در ایران است که محصولات متنوع صنایع تراکتورسازی ایران در آن بکار گرفته نشود .
وی خاطرنشان کرد: پویایی بخشی از کشاورزی کشورمان مدیون تراکتورسازی است .
خوانساری رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن استان تهران نیز که چندی پیش برای شرکت در همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی به تبریز سفر کرده بود در بازدید از بخشهای مختلف این کارخانه گفت تراکتورسازی تبریز بازوی صنعت و توسعه کشاورزی ایران است و صادرات آن به کشورهای جهان علاوه بر نشان دادن توانایی های فنی و تکنولوژی ایران می تواند به رونق کسب و کار و اشتغال و کسب درآمدهای ارزی بیانجامد .
حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن تبریز نیز با اشاره به این که اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر در این مجموعه بزرگ صنعتی ، موجب شکل گیری توانمندی های تولید و صادرات در آن شده طوریکه در ۱۰ سال گذشته علیرغم تحریم ها ، صادرات تراکتورسازی تبریز قابل توجه بوده است.
وی گفت تراکتورسازی تبریز یکی از صنایع موفق تولید انواع ادوات سبک و سنگین کشاورزی در قاره پهناور آسیا بوده که صادرات آن به ۵ قاره جهان صورت گرفته است .
عباسی رییس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی نیز مهمترین عامل توسعه مکانیزاسیون بخش کشاورزی کشور را محصولات متنوع صنایع تراکتورسازی تبریز عنوان کرد و گفت : وزارت جهاد کشاورزی برنامه های گسترده ای برای خرید و بکارگیری محصولات تراکتورسازی تبریز در بخش کشاورزی دارد.
مدیر صادرات تراکتورسازی تبریز نیز گفت : در سال گذشته حدود ۲۲ هزار دستگاه تراکتور به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شده است .
خازن گفت : سهم کارخانجات تراکتورسازی تبریز از این حجم تولید حدود ۱۷ هزار و ۶۷۲ دستگاه و کارخانه های پیرامون شامل تراکتورسازی کردستان ۳۴۰۷ دستگاه و کارخانه مستقر در ارومیه نیز ۱۳۰۶ دستگاه بوده است .
وی مجموع صادرات مجموعه کارخانجات تراکتورسازی تبریز را در سال گذشته۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت : انتخاب تراکتورسازی تبریز به عنوان صادرکننده نمونه ملی ، قرار گرفتن در رتبه های اول جشنواره ملی بهره وری و انتخاب آن به عنوان رتبه اول ۵۰۰ شرکت صنعتی بزرگ کشور در سال گذشته از افتخارات آن بوده است .
مدیر عامل شرکت تراکتورسازی تبریز نیز به خبرگزاری صدا و سیما گفت : هم اکنون زنجیره کامل تولید تمام قطعات مورد نیاز برای تولید انواع ادوات کشاورزی سبک و سنگین شامل انواع موتورهای صنعتی ، خودروهای سنگین ، کمباین ، تراکتور و … در این مجموعه بدست توانمند صنعتگران بومی طراحی و ساخته می شود و ما توان تولید و صادرات تقریبا همه نوع ادوات کشاورزی را به کشورهای جهان دارا هستیم .
ابراهیمی گفت : یکی از محرک های رشد و توسعه صنعتی کشور وجود کارخانجات بزرگ تراکتورسازی و شرکت های اقماری و پیرامون آن است و در واقع صنایع تراکتورسازی نگین صنایع سنگین کشورمحسوب میشود.
مدیر عامل شرکت تراکتورسازی تبریز گفت : تولید تمام قطعات مورد نیاز ادوات سبک و سنگین کشاورزی و زمینه های گسترده صادرات آن سرمایه ای برای صنعت کشور است ولی با این حال ناآرامی های سیاسی منطقه و نبود زیر ساخت های کشاورزی در کشورهایی چون تاجیکستان ، اوگاندا و ونزوئلا موجب توقف خطوط تولید صنایع تراکتورسازی ایران در این کشورها شده و متاسفانه سرمایه ۱۶ میلیون یورویی برای راه اندازی خط مونتاژ تراکتور در این کشورها راکد مانده است .
ابراهیمی با اشاره به تولید انبوه انواع تراکتورهای سبک و سنگین و لزوم نوسازی ناوگان ادوات سنگین کشاورزی مزارع کشور گفت : دولت در طرح اعطای وام خرید خودرو باید تسهیلات ویژه با نرخ پایین را نیز برای بالا بردن قدرت خرید بهره برداران کشاورزی اختصاص میداد چرا که کشاورز ایرانی قادر به خرید تراکتور به قیمت های ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلیون ریال نیست و در همه کشورها ، دولتها برای توسعه بخش های کشاورزی تسهیلات ارزان قیمت خرید تراکتور و سایر ادوات کشاورزی اختصاص می دهند .
وی با اشاره به تولید و دپوی سه هزار دستگاه انواع تراکتور در محوطه و انبارهای شرکت تراکتورسازی خواستاردخالت دولت برای فروش و عرضه آنها با تسهیلات ارزان قیمت شد و گفت از وابسته های اقتصادی کشورمان در سفارتخانه ها به ویژه در کشورهایی که متکی به کشاورزی هستند خواسته ایم به بازاریابی و فروش تراکتور در این کشورها کمک کنند.
ابراهیمی با اشاره به جایگزینی تدریجی فناوریهای جدید در طراحی ، ساخت و تولید مجموعه کارخانجات تراکتورسازی گفت با اینحال فرسودگی ماشین آلات ، هزینه های جانبی و باشگاه ورزشی و تعدد سهامداران از مشکلات این مجموعه صنعتی است.
وی افزود : با توجه به کیفیت محصولات متنوع صنایع تراکتورسازی تبریز ۵۰ درصد محصولات تولیدی این شرکت میتواند روانه بازارهای جهان شود ولی متاسفانه هم اکنون بدلایل مختلف از جمله تحریم ها ، ناامنی منطقه ، متلاشی شدن کشاورزی کشورهای همسایه و خاورمیانه صادرات محصولات ما به ۲۰ درصد تولیدات می رسد .
مدیر عامل شرکت تراکتورسازی تبریز به چشم انداز صادرات محصولات این شرکت هم اشاره کرد و گفت : با وجود تحریم های ظالمانه باز هم صادرات بخش مهم برنامه ریزی ما را تشکیل می دهد و انشاء ا… با به انجام رسیدن برجام شاهد حضور گسترده محصولات تراکتورسازی ایران در ۵ قاره جهان خواهیم بود .
گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی خاورمیانه دارای ۹ شرکت تولیدی و صنعتی در تبریز و ارومیه و سنندج است و علاوه بر آن با انتقال بخشی از تکنولوژی به کشورهای ونزوئلا و تاجیکستان و اوگاندا در این کشورها نیز خط مونتاژ دایر کرده است.