چهارمین نشست سراسری فن بازارهای منطقه ای ۱۴ و ۱۵مرداد با هدف بررسی مشکلات و چالشهای پیش رو و با سخنرانی مدیران فن بازارهای منطقه ای از استان های مختلف کشور همراه بود
عسگری ، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی آیین افتتاحیه این نشست بر توسعه فعالیتهای فن بازار و حمایت از این ظرفیت در توسعه صنعتی استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.
عسگری به تصویب تبریز به عنوان منطقه ویژه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: از هفت کانون اصلی مصوب منطقه ویژه، دو کانون شهرک فناوری قطعات خودرو و شهرک فناوری های نوین در تبریز مستقر است.
عسگری به برنامه سند تدبیر توسعه استان اشاره کرده و افزود: در همین راستا می توان به ایجاد مراکز طراحی خوشه کفش ، توسعه صنعت کفش و کیف، خوشه مبلمان و ‘ ایجاد ارتباط و امضاء صورتجلسه حمایت ستاد نانو کشور از فعالیت های زیست محیطی در خصوص استفاده از فناوری های نوین در تصفیه پسابهای صنعتی به ویژه در خوشه چرم’ اشاره کرد.

غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران نیز در مراسم افتتاحییه این نشست خواستار نگاه جدید در توسعه صنعتی کشور از سوی برخی سیاستگذاران شد.
وی اظهار داشت: در حالی که برخی از سیاستگذاران ما در سطح ملی هنوز هم به دنبال کارخانجات سیمان، فولاد، خودروسازی و صنایع مشابه هستند کشورهای دیگر توسعه یافتگی را با مدل‌های جدیدتری دنبال می‌کنند و در پی توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان، فناوری‌های IT و ICT هستند که ما نیز نباید از این قافله عقب بمانیم.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود فن بازار ضمن حرکت برای استقلال مالی به درآمدزایی مناسبی هم دست یابد و اقدامات ترویجی لازم را برای ارتباط موثر با صنایع کوچک انجام دهد.
وی یادآور شد: با رفع تحریم‌های بین‌المللی وارد دوران و جریان جدیدی از توسعه کشور می‌شویم و پس از این تمام برنامه‌های اقتصادی کشور با دو سناریو تدوین می‌شود؛ یکی بر اساس سیاست‌های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری و دیگری بر حسب رقابت‌های بین‌المللی و تجارت آزاد با کشورهای مختلف.
معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران تسهیلات نوسازی صنایع کشور در سال گذشته را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سالانه در حدود ۷ میلیارد تومان بودجه متمرکز خوشه است و در حال انجام برنامه توسعه‌ای خوشه‌ها هستیم؛ در همین زمینه لازم است فن بازارها سراغ تک‌تک بنگاه‌‌های کوچک رفته و اعتمادسازی کنند.
سلیمانی خاطرنشان کرد: در برنامه توسعه خوشه‌ای عامل، شبکه‌سازی‌های لازم را انجام داده و گلوگاه‌های صنعت را استخراج کرده‌ایم، بنابراین بسترهای لازم برای اقدامات متمرکز فن بازارها مهیا است و تاکید و اولویت ما استانداردسازی و احصاء نیازهای فناوری است.
معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: برنامه فن بازار حتما باید بر اساس برنامه توسعه خوشه‌ای و تمرکز کسب و کار پیش رود و در این زمینه برگزاری جلسات با عاملان توسعه خوشه‌ای در ۱۰ فن بازار کشور و شبکه‌های مراکز فناوری کسب و کار و استفاده از ظرفیت‌های آنها ضروری به نظر می‌رسد.
سلیمانی تاکید کرد: فن بازارها باید به شرایط جدید توجه داشته و در پی جذب ایرانیان خارج از کشور که در زمینه سرمایه‌گذاری توانمند هستند باشیم و با اعتمادسازی در میان آنها به تدریج سرمایه‌گذاران غیربومی را نیز جذب کنیم.
معاون صنایع کوچک شهرک‌های صنعتی ایران اظهار داشت: کم کم باید به سمتی برویم که مراکز نوآوری و تحقیق و توسعه را شکل دهیم و با فرمت مسائل حقوقی به رفع بروکراسی‌های دراز و طویل که به ویژه در زمینه لیزینگ وجود دارد همت گماریم.