قائم مقام منطقه آزاد ارس گفت: تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال گذشته ۸۳۵ میلیون دلار بود که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲۱ درصد رشد داشت.

به گزارش صنعتیمیز ، فرخ مسجدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون ۹۶ واحد تولیدی در منطقه آزاد ارس فعال و ۲۱۴ واحد تولیدی جدید درحال احداث است.

وی از افزایش ۵۵ درصدی صادرات قطعی منطقه آزاد ارس در سال گذشته خبر داد و درآمد صادراتی این منطقه در این مدت را ۶۵ میلیون دلار اعلام کرد.

مسجدی با اشاره به اینکه ترانزیت خارجی از این منطقه پارسال با شش درصد رشد به ۲۹۷ میلیون دلار رسید، عمده مقاصد ترانزیتی این منطقه را کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان عنوان کرد.

وی ارزش واردات کالای همراه مسافر از این منطقه در سال گذشته را ۹۴ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: پارسال برای ۵۴ هزار تن کالا گواهی تولید صادر شد که نسبت به سال قبل از آن ۲۲ درصد رشد نشان می دهد.

وی با اشاره به اشتغال زایی ۱۱ هزار و ۳۸۴ نفری در منطقه آزاد ارس ، گفت: اشتغال زایی این منطقه نسبت به سال ۱۳۹۲ نشانگر رشد ۵۲ درصدی است.

مسجدی ادامه داد: این منطقه از نقش آفرینان اصلی در شکوفایی و بالندگی کشور در جهت توسعه صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری بوده و اهتمام جدی در تعمیق امنیت در مرزها دارد.

وی اظهارکرد: منطقه آزاد ارس با برخورداری از موقعیت ژئواکونومیکی ممتاز و دسترسی به بازارهای بین المللی سرمایه و تکیه بر امکانات برجسته توسعه ترانزیت و صادرات مجدد، توان مندی های بالای صادراتی و با فراهم سازی زیرساخت های توسعه فعالیت های بازرگانی در کنار گمرکات و مراکز تخلیه و بارگیری کالا توانسته است در جهت ارتقای نقش هم پیوندی اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی، زمینه ساز تعامل سازنده کشور با جهان باشد.
منطقه آزاد ارس با وسعت ۵۱ هزار هکتار در ۱۴۰ کیلومتری شمال تبریز و در محدوده شهرستان های جلفا، کلیبر و خدآفرین در ساحل رودخانه مرزی ارس قرار دارد و با جمهوری ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان هم مرز است.