عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: هدف حمایت از بلبرینگ سازی تبریز، تنها حفظ اشتغال آن نیست، بلکه حمایت از تکنولوژی تولید و ارزش افزوده این صنعت مهم کشور است.

“محمدباقر بهشتی” در واکنش به اظهارات استاندار آذربایجان شرقی در خصوص شرکت بلبرینگ ایران که گفته بود: “۱۵ میلیارد تومان به بلبرینگ داده‌ شده اما اگر این مبلغ را به یک تولیدکننده دیگری می‌دادند می‌توانست علاوه بر کارگران بلبرینگ سازی، برای یک هزار نفر شغل ایجاد کند، گاهی نمی‌دانیم پول را چگونه خرج کنیم گفت: بلبرینگ سازی تبریز پس از واگذاری به بخش خصوصی با مشکلات متعدد مدیریتی مواجه شده بود و هدف اصلی حمایت از این شرکت، بیشتر احیای کارخانه بلبرینگ سازی تبریز و برند آن بود تا حمایت از اشتغال آن.

وی افزود: تنها حفظ اشتغال این کارخانه مهم نیست، بلکه هدف حمایت از تکنولوژی تولید و ارزش افزوده این صنعت مهم کشور است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اشتغال با مشغولیت فرق دارد،گفت: اشتغال وابسته به سرمایه گذاری است و یک فعالیت اقتصادی باید مولد و دارای ارزش افزوده باشد تا بتوان گفت شغل ایجاد کرده است.

بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اشتغال در بخش صنعت ارجح تر و ارزشمندتر است، گفت: منطقه صنعتی غرب تبریز که صنایع بزرگی مانند بنیان دیزل، تراکتورسازی، ماشین سازی، کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی و… در آن مستقر هستند اساس و بنیان صنعت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و نباید از هیچ اقدامی برای حمایت از صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز کوتاهی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: با دیدگاه های محدود، نمی توان به توسعه صنعتی رسید. اولین کلمه ای که هدف اقتصاد مقاومتی است رشد پویای بخش صنعت و افزایش همیشگی رشد بخش تولید است.

بهشتی گفت: مدیریت در بخش دولتی و خصوصی دو دیدگاه متفاوت دارند؛ در بخش خصوصی اصل بیشتر بر سوددهی استوار است، اما در بخش دولتی منافع ملی و عمومی در اولویت است، ممکن است یک صنعت سودده نباشد، اما همان صنعت صنایع سودده دیگر را پشتیبانی کند.

این اقتصاددان برجسته ایرانی در پایان گفت: متاسفانه در آذربایجان شرقی که حدود ۵ درصد جمعیت کشور را دارد، سهم تولید استان به مراتب کمتر است و به ۴ درصد هم نمی رسد و این به معنای آن است که تمام هم و غم باید برای افزایش تولید باشد.

منبع: نصر