دانشگاه تبریز و شرکت صنعتی، معدنی مولیبدن – مس آذربایجان، به منظور استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های دو طرف، تفاهم‌نامه همکاری علمی و پژوهشی مشترک امضا کردند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمدرضا پورمحمدی رئیس دانشگاه تبریز در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه با تاکید بر اینکه این قرارداد همکاری در زمینه‌های پژوهشی و آموزشی و با در نظر گرفتن کلیه امکانات و اختیارات طرفین اعم از فنی، تولیدی، نیروی انسانی و اطلاعات، تجربه و تخصص منعقد شده، تصریح کرد: تفاهم‌نامه حاضر بیشتر با هدف حمایت از طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه، همکاری در زمینه‌های مهندسی مجدد شرکت مس، خدمات مشاوره‌ای و طرح‌های سرمایه‌گذاری، برگزاری همایش و نشست‌های تخصصی، همکاری در خصوص تألیف و انتشار کتب و نشریات علمی ـ پژوهشی و … بین دو طرف منعقد شده است.

وی با اشاره به تعهدات دانشگاه تبریز در این ارتباط افزود: ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاری، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، توسعه فرآیندهای کسب و کار، اولویت دادن به طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی شرکت مس، ارائه خدمات علمی، اطلاعاتی، نرم افزاری و مشاوره‌ای، کارشناسی پروژه‌های تحقیقاتی پیشنهادی و اظهار نظر علمی درباره پروژه‌ها و گزارش‌های تحقیقاتی و … از جمله این موضوعات است.

پورمحمدی تأمین هزینه‌های مالی مورد نیاز پروژه‌های مصوب، حمایت مالی از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بررسی پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاه و اخذ تصمیم در مورد آنها، تهیه مستمر عناوین تحقیقاتی مورد نیاز شرکت و ارسال آن به دانشگاه، فراهم کردن امکان بازدیدهای علمی محققان و دانشجویان دانشگاه از شرکت، موافقت با پذیرش دانشجویان دانشگاه در قالب دوره‌های کارآموزی و … را از جمله تعهدات شرکت صنعتی، معدنی مولیبدن- مس آذربایجان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت صنعتی، معدنی مولیبدن – مس آذربایجان نیز در این آیین، با اشاره به تاریخچه استخراج از معدن مس سونگون گفت: این معدن جزو معادن نادر جهان است که استخراج از آن پیچیده‌ترین و سخت‌ترین شرایط را داشته است.

محمد حاجی آقازاده، در ادامه با تاکید بر اینکه در این معدن، غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه مس استخراج می‌شوند، اضافه کرد: اگر این معدن به چنین مرحله از توانایی رسیده، به خاطر زحمات زیاد نیروی انسانی آن بوده است و در این ارتباط هم باید قدردان آنها شد و همچنین باید از تمام ظرفیت‌های این معدن برای توسعه، آبادانی و شکوفایی همه جانبه کشورمان و به ویژه این منطقه استفاده کرد.

وی، در ادامه با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید طرح‌ها و پروژه‌هایی را در دستور کار خود قرار دهند، که به مصلحت جامعه، صنعت و اقتصاد کشور باشد، تصریح کرد: دانشگاهیان باید گره مشکلات صنعت را حل بکنند و در این راستا نیز باید به یکدیگر اعتماد داشته باشیم.

این تفاهمنامه مشترک در ۸ ماده به امضای محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز و محمدحاجی آقازاده، مدیر عامل شرکت صنعتی، معدنی مولیبدن- مس آذربایجان رسید.