معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز گفت: در دانشگاه های کشور در حوزه های مختلف ظرفیت های زیادی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمد مقدم واحد، امروز در نشست علمی  “کشاورزی دقیق ” در دانشگاه تبریز اظهار داشت: امروزه دانشگاه های با توجه به نیاز جامعه و صنعت به سمت دانشگاه های کارآفرین در حرکت هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها زمانی در حوزه آموزش فعالیت می کردند و بعد با توجه به نیاز به سمت پژوهش رفتند و الان نیز در فاز سوم یعنی دانشگاه های کارآفرین در حرکت هستند، افزود: در شرایط فعلی برای دانشگاه ها فرصت خوبی است تا به نیازهای واقعی جامعه و صنعت بپردازند و مشکلات و نیاز های آن را رفع نمایند.

مقدم واحد در ادامه با بیان اینکه در سال های اخیر نیز در دانشگاه تبریز ارتباط خوبی بین جامعه و صنعت فراهم شده و این دانشگاه مسائل و مشکلاتی را که از طریق تحقیق و محصولات جدید دانش بنیان قابل حل بود را در دستگاه ها و شرکت ها با ایجاد تفاهم همکاری فی مابین برطرف نموده است، اضافه کرد: به طور مثال در این راستا می توان به تفاهم همکاری با شرکت پتروشیمی، صنایع دفاع، آب و برق منطقه ای، شرکت پگاه، مس سونگون، محیط زیست، پالایشگاه و … اشاره کرد.

قائم مقام دانشگاه تبریز نیز در سخنرانی در خصوص اینکه کشاورزی دقیق چرا، اظهار داشت: کشاورزی دقیق استراتژی مدیریتی بر اساس نگاه آینده به کشاورزی است که جزئیات و اطلاعات هر بخش و قسمت مرزعه در ابعاد مختلف را در برمی گیرد و مدیریت دقیقی بر نهادهای تولیدی محصولات اعمال می کند.

حمید رضا قاسم زاده افزودک در کشاورزی دقیق با استفاده از فناوری های نوین و هوشمند، که در این بخش حسگرها، مبدل ها، داشتن دانش فن آوری های نوین و استفاده از تجهیزات نوین، پردازش گرها نقش تعیین کننده ای دارند که سنجش و هدایت تجهیزات، ادوات و ماشین ها کاملا به صورت خودکار و هوشمند صورت می گیرد.

ارائه مقاله توسط حمیدرضا قاسم زاده، با عنوان ” کشاورزی دقیق، چرا؟ “، اسکندر زند، با عنوان” ضرورت پرداختن به کشاورزی دقیق در کشور”، پروفسور میکیو اومدا با عنوان ” کشاورزی دقیق و هوشمند “، پیام ویدئویی ” پروفسور نیکولاس تریمبلی “، صابر گلکاری با عنوان ” نگاه بخش تحقیقات کشاورزی کشاورزی به کشاورزی دقیق” از دیگر برنامه های روز اول این نشست علمی بود.

همچنین در حاشیه این همایش تفاهم نامه ای بین دانشگاه تبریز و موسسه دیم کشور به امضای دکتر محمد مقدم واحد، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، دکتر اسکند زند، معاون وزیر کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج و دکتر صابر گلکاری، رئیس موسسات تحقیقاتی دیک کشور رسید.

یادآور می شود: برگزاری کارگاهی با عنوان DGPS و  کارگاه استفاده از تصاویر ماهواره ای در کشاورزی از برنامه های روز دوم این نشست خواهد بود.