مدیر کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت ورود میراث فرهنگی در زمینه حفاظت از مدارس تاریخی تبریز گفت: مدرسه تاریخی طالقانی تبریز با همان طراحی قبلی درحال ساخت بوده و از سال آینده دانش آموزان پشت نیمکتهای مدرسه می نشینند.
محمدرضا عیدی در گفتگو با خبرنگار صنعت تبریز ، گفت: ۲۵۵ میلیارد ریال برای نوسازی سیستم گرمایشی هزینه شده و امیدواریم در دو تا سه سال آینده مدرسه‌ای که با بخاری گرم شود وجود نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از توان خیران برنامه‌ریزی گسترده داریم که در آخرین همایش هفدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان امسال ۷۰۲ میلیارد ریال توسط خیران تعهد شد که بالای ۵۰ درصد آن محقق شده است.

عیدی از برگزاری هجدهمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز در اردیبهشت سال ۹۵ خبر داد و گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های گسترده امیدواریم تا استقبال خوبی شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به کسب رتبه نخست نوسازی مدارس در میان ادارات کل کشوری یادآور شد: اعتبارات در زمینه نوسازی مدارس استان در مجموع ۷۸۲ میلیارد ریال است که در این میان اعتبارات استانی بسیار کم بوده و نیازمند توجه بیشتری هستیم.

عیدی افزود: ۲۷۷ میلیارد ریال اعتبارات استانی است که با توجه به محدودیت اعتبارات شاهد افزایش چندانی نیستیم و این در حالی است که نیازمند اعتبارات بیشتری هستیم.

وی ادامه داد: در برخی استان‌های دیگر کشور سهم نوسازی مدارس از اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش ۳۰ درصد است و این در حالی است که اعتبارات استانی در آذربایجان شرقی حدود ۶ تا ۸ درصد است.

عیدی گفت: در زمینه‌ پروژه‌های دهه‌فجر امسال نیز ۱۸ پروژه با ۱۳۰ کلاس درسی افتتاح می‌شود که با اعتبار ۱۴۷ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

عیدی با اشاره به تحصیل تعدادی از دانش‌آموزان استان در کانکس گفت: این امر بنا به علل مختلفی رخ می‌دهد که مهاجرت از روستاها، غیرقابل دسترس بودن و نیز مشکلات فنی موجب این امر می‌شود و در صورتی که روستا دارای ثبات جمعیتی باشد احداث مدرسه نیز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به بهسازی بخشی از مدرسه فردوسی تبریز گفت: این مدارس از جمله مدارس ماندگار تبریز بوده و سالانه میلیون‌ها تومان برای بهسازی آن هزینه می‌شود و ضروری است که میراث فرهنگی در زمینه نگهداری آن ورود مشارکتی داشته و با این سازمان تعامل صورت گیرد.

مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان‌شرقی افزود: سه مدرسه تاریخی فردوسی، دانشسرای باهنر و نیز مدرسه ارامنه اسدی در تبریز جزو مدارس تاریخی این شهر هستند و دبیرستان طالقانی تبریز نیز در حال بازسازی است که تا مهر ماه سال‌جاری پذیرش دانش‌آموز می‌کند.
وی با تاکید بر ضرورت ورود میراث فرهنگی در زمینه حفاظت از مدارس تاریخی تبریز گفت: مدرسه تاریخی طالقانی تبریز با همان طراحی قبلی درحال ساخت بوده و از سال آینده دانش آموزان پشت نیمکتهای مدرسه می نشینند.
وی ادامه داد: بحث تخریب بخشهایی از مدرسه فردوسی نیز صحت ندارد و هرچند امکان آسیب دیدن برخی بخشهابه علت نفوذ آب وجود داشته باشد اما در سالجاری بهسازیهایی نیز صورت گرفته است.
عیدی در ادامه به استاندارد‌سازی گرمایش مدارس در استان اشاره کرد و گفت: تا به امروز ۸۹۷ مدرسه با ۵ هزار و ۲۰۰ کلاس درس با ۲۵۵ میلیارد ریال سیستم گرمایشی آن استانداردسازی شده و دارای موتورخانه و شوفاژ شده‌اند.

وی تصریح کرد: تمام مدارس استان طی دو تا سه سال آینده که سیستم گرمایشی آنها از طریق بخاری استاندارد و بخاری گازی گرم می‌شود استانداردسازی می‌شوند.

وی تعداد مدارس استان که سیستم گرمایش آنان با بخاری استاندارد و یا بخاری گازی گرم می‌شوند را یک هزار و ۲۰۰ مدرسه اعلام کرد و گفت: در مدارس آذربایجان‌شرقی بخاری چکه‌ای نداریم.