استاد برجسته دانشگاه های تبریز گفت: در حال حاضر به علت اصل ۴۴ که دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند باید بر جذب سرمایه‌های خارجی و از جمله اروپایی متمرکز شویم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز ، محمدباقر بهشتی عصر امروز در جلسه صنعتگران آذربایجان‌شرقی با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس خواستار استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان‌شرقی شد.

* کشور در حال نرمالیزه شدن است

معاون سابق استاندار اردبیل با بیان اینکه کشور در حال نرمالیزه شدن است، گفت: ایران در سال‌های گذشته روند خوبی را طی نکرده که موجب تصویب ۶ قطعنامه علیه کشورمان شده است و توافق فعلی هسته‌ای از الطاف بزرگ خداوند به کشور است.

بهشتی افزود: تصویب توافق از سوی اتحادیه اروپا توطئه‌های صهیونیست‌ها را خنثی کرد و کشور به سمت پشت سر گذاشتن مشکلات و اصلاح دیدگاه‌ها حرکت خواهد کرد.

* آماده از استفاده شرایط فراهم شده پس از توافق باشیم

وی با بیان اینکه باید آماده از استفاده شرایط فراهم شده پس از توافق باشیم، اظهار کرد: نقش چانه‌زنی و استدلالی مسئولان استانی و نمایندگان موجب می‌شود تا بتوانیم سرمایه‌های بزرگ را جذب کنیم و در حال حاضر به علت اصل ۴۴ که دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند باید بر جذب سرمایه‌های خارجی و از جمله اروپایی متمرکز شویم.

بهشتی عنوان کرد: باید به صورت مشخص و دقیق زمینه‌های سرمایه‌گذاری را به هیئت‌های خارجی نشان دهیم ولی متاسفانه در سال‌های گذشته به علت دوری از دنیا نتوانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.

معاون سابق استاندار اردبیل پرداخت تسهیلات با سود ۲۴ درصدی به واحدهای صنعتی را نادرست دانست و گفت: سرمایه در گردش واحدهای صنعتی با سود بانکی ۲۴ درصد منجر به نجات صنعت نخواهد شد و باید نهادهای اقتصادی در اختیار فعالان اقتصادی باشد.

* اصلاح ساختار اقتصادی در کشور

وی خواستار اصلاح ساختار اقتصادی در کشور شد و افزود: نقش مجلس در این زمینه بسیار مهم است و توجیهی برای حضور نیروهای غیراقتصادی در این زمینه وجود ندارد.

بهشتی با یادآوری این موضوع که زمینه‌های توسعه صنعتی خوبی در استان وجود دارد، گفت: قوانینی که برای بخش خصوصی در مجلس مصوب می‌شود باید با حضور همراهی بخش خصوصی باشد.