با وجود افزایش قیمت خودروهای نو ، بازار خودروی تبریز از رکود رنج می برد.

افزایش قیمت کالاهای مختلف چند هفته ای است که در بازار خودرو نیز خود را نشان داده است خیابانهای تبریز و آذربایجان شرقی بیش از دو میلیون خودرو را در خود جای داده که نزدیک به ۷۰ درصد این خودروها شامل خودروهایی با عمر ۵ سال به بالا هستند. افزایش قیمت خودروهای نو موجب شده تا شهروندان برای ثبت نام پیش خرید خودرو مراجعات زیادی به سامانه های اعلام شده ، داشته باشند اما این اشتیاق برای پیش خرید خودرو در بازار استان چندان دیده نمی شود. تبریز حدود ۴۰۰ فعال خرید و فروش خودرو دارد که در اتحادیه اتومبیل فروشان این شهر عضو هستند ، تعدادی نیز به صورت غیر مجاز و در معاملات موسوم به سرپایی حضور دارند که معمولا مالیات و عوارضی پرداخت نمی کنند. اما بازار خودرو بنا به گفته نمایشگاه داران چندان رونقی ندارد و حتی به نسبت هفته های اخیر کاهش قابل توجهی داشته است از سوی دیگر قیمت لوازم یدکی نیز در بازار افزایش محسوسی داشته که موجب فشار به دارندگان اتومبیل های مدل پائین شده است.
علل رکود در بازار خودروی تبریز
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز به خبرنگار همشهری می گوید: خرید و فروش خودرو در تبریز به شدت کاهش پیدا کرده و هرچند آمار دقیقی از میزان خرید و فروش ها نداریم اما با توجه به کاهش مراجعه اعضای اتحادیه برای دریافت برگ های قولنامه رسمی خودرو که باید از اتحادیه تامین شود متوجه کاهش تعداد معاملات هستیم این کاهش چند برابری است.
بیوک جدیری که خود در یکی از مناطق پائین شهری تبریز نمایشگاه اتومبیل دارد اظهار می کند: در این منطقه از شهر معاملات کاهش محسوسی داشته که البته می تواند متفاوت از تعداد و حجم ریالی معاملات در بالا شهر باشد.
وی اذعان می کند: افزایش قیمت خودرو و کاهش توان خرید شهروندان همچنین عدم اطمینان از ثبات بازار و پیش بینی افزایش قیمت خودرو در آینده موجب کاهش معاملات شده و با وجود اینکه در خودروهای مدل بالا افزایش قیمت وجود داشته اما این افزایش قیمت به عنوان یک افزایش دارایی برای مالکان محسوب نمی شودبه عنوان مثال خودرویی که تا چند هفته قبل ۲۵ میلیون تومان معامله می شد امروز به ۳۵ میلیون افزایش قیمت پیدا کرده اما تفاوتی به حال خریدار ندارد چرا که با فروش خودرو و خرید خودروی جدید بازهم متضرر خواهد شد.
وی افزایش قیمت در خودروهای مدل پائین را بسیار کم می داند و بیان می کند: خودروهای مدل پائین که در بازار تبریز کم هم نیستند افزایش قیمت چندانی نداشته اند و حداکثر ۱۰ الی ۱۵ درصد گرانتر شده اند.
این فعال اقتصادی با تاکید بر اینکه شهروندان عادی و نمایشگاه داران از شرایط کنونی بازار خودرو راضی نیستند ادامه می دهد: برخی افراد خاص با ثروتهای کلان ، سود خوبی از بازار و خرید و فروشهای کلان می برند که تنها محدود به قشر خاصی بوده و نمی توان به کل جامعه تعمیم داد.
افزایش لوازم یدکی و ابراز خودرو
رئیس اتحادیه ابزار فروشان اتومبیل تبریز از افزایش نسبی قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار تبریز خبر می دهد و یادآور میشود: بر خلاف تصور عموم فعالان این اتحادیه نقشی در افزایش لوازم یدکی ندارند و تنها بر حسب افزایش قیمتهایی که از سوی شرکتهای بزرگ به آنان اعلام می شود عمل می کنند.
محسن موسوی ادامه می دهد: مبنا و محدودیتی برای افزایش قیمت لوازم جانبی خودرو وجود ندارد و در روزهای اخیرافزایش ۲۰ درصدی به صورت میانگین در قیمت لوازم خودرو دیده می شود و با توجه به اینکه معمولا خودروهای مدل پائین نیاز بیشتری به تعمیر و تعویض لوازم جانبی دارند و از سوی دیگر این خودروها نیز معمولا متعلق به قشر پائین و آسیب پذیر هستند بنابراین شهروندان با وضعیت مالی متوسط به پائین بیشترین زیان را از این شرایط متحمل می شوند.
وی خاطر نشان می کند: با افزایش قیمت لوازم جانبی رونق در این بازار نیز به صورت نسبی افزایش پیدا کرده است از طرفی برخی فروشندگان به خرید لوازم یدکی بیشتر با احتمال افزایش قیمت روی آورده اند و از طرف دیگر شهروندان هم با وسواس بیشتری به دنبال به روز رسانی وضعیت لوازم یدکی خودروی خود هستند تا در هفته های آتی با افزایش بیشتر قیمت ها ، لوازم مورد نیاز را به موقع تعویض کنند.