ایران به تکنولوژی طراحی و ساخت دستگاه تمام اتوماتیک و مدرن پرس آخال ظرفیت بالا دست یافت.

به گزارش آذرقلم، با همت و تلاش مهندسان و جمعی از دانش آموختگان رشته های فنی دانشکده های شمال غرب کشور و دانشکده فنی دانشگاه تهران اولین دستگاه پرس آخال کاغذ و کارتن مجموعه دانش بنیان  شیمی پژوهش صنعت شهر صنعتی تبریز طراحی و ساخت شد و این دستگاه با موفقیت در یکی از واحدهای صنعت بازیافت شهر تهران نصب و راه اندازی گردید.

دستگاه پرس آخال به ظرفیت ۱۲ تن در ساعت، فرآورده ها و ضایعات کاغذی را فشرده سازی نموده و در سایزهای مورد نیاز بازار به عنوان مواد اولیه در اختیار کارخانجات کاغذسازی قار می دهد. تولید این دستگاه موجب افزایش الزامات و ظرفیت صنایع بازیافتی بوده و تحول چشمگیری در عرصه صنعت ایجاد می کند.

مهندس حبیب زاده مدیر عامل مجموعه دانش بنیان شیمی پژوهش صنعت تبریز گفت: این مجموعه دانش بنیان با گردهم آوری دانش آموختگان کارآفرین و نخبه رشته های فنی دانشگاه های صنعتی کشور توانسته است با فرآهم آوردن ابزار کار تخصصی و محیطی پویا در جهت پرورش خلاقیت و رشد و شکوفایی استعدادهای بومی رسالت خود را در راستای اعتلای صنعت ماشین سازی کشور را به انجام برساند.

وی افزود دستگاه پرس آخال قبلا از کشورهای صنعتی و اروپایی وارد کشور می شد. پس از تشدید تحریم ها و احساس نیاز صنعت کشور به تولید داخلی چنین دستگاه هایی، این مجموعه بر آن شد تا با حمایت مسئولین صنعتی و اجرایی آذربایجان شرقی به طراحی و ساخت برخی از تجهیزات مدرن و وارداتی  مورد نیاز صنایع کشور به پردازد.

پس از تولید انبوه سرند ارتعاشی صنایع مس ایران با قابلیت های جهانی، این بار نیز توانستیم دستگاه مدرن پرس آخال را در تبریز طراحی و به تولید برسانیم. ایزهای مختلف این دستگاه براساس نیاز مشتری و بازار در انواع مختلف قابلیت تولید و خدمات دهی را دارد.

مهندس حبیب زاده همچنین گفت: قیمت تمام شده این دستگاه ۳/۱ مشابه خارجی ست که از این پس ما توان تولید هر نوع دستگاه مشابه در اندازه ها و تناژهای متنوع، برای به کارگیری در صنایع کاغذسازی و کارتن خاورمیانه را داریم.

مهندس فتحی پور سرپرست تیم طراحی این دستگاه که از دانش آموختگان ممتاز دانشکده فنی دانشگاه تهران می باشد به خبرنگاران گفت: در طراحی و ساخت دستگاه پرس آخال از آخرین تکنولوژی ها و استانداردهای موجود در صنایع ماشین سازی دنیا بهره گرفتیم و با تلفیق انواع فناوری ها و بومی سازی نموده در تیرماه سال جاری این نمونه تولیدی را در یکی از واحدهای صنایع کاغذسازی تهران نصب و راه اندازی نماییم.

مهندس فتحی پور به ابعاد کلی این دستگاه اشاره کرد و افزود عرض این دستگاه ۲ متر و ۴۰ سانتی متر و طول آن ۱۱ متر می باشد که وزن کلی آن ۲۴ تن می باشد. خوشبختانه تمامی مراحل طراحی و ساخت در مجموعه دانش بنیان شیمی پژوهش صنعت تبریز انجام گرفت که برای ساخت نیز تماماً از مواد اولیه ایرانی و تولید داخلی استفاده شده است.

مهندس علی سلطانی کارشناس ارشد سیستم های PLC  و اتوماسیون های صنعتی مجموعه دانش بنیان شیمی پژوهش صنعت به خبرنگاران گفت: طراحی و برنامه ریزی PLC  و HMI  این دستگاه توسط واحد مهندسی برق این مجموعه و تلاش ۲ ماهه این اکیپ مهندسی انجام گرت. این دستگاه قابلیت مونیتورینگ در تمامی مراحل تولید را دارا بوده و انعطاف پذیری در تولید و برنامه ریزی آن با سفارش بازار از مزیت های آن می باشد. در این مدل دستگاه با انتخاب اصولی اقلام و مهندسی مدار الکتریکی و هیدرولیکی توانستیم انرژی مصرفی را به سطح استاندارد بین المللی برسانیم.

در پایان مهندس حبیب زاده افزود تولید ملی این دستگاه گامی مثبت در جهت افزایش بهره وری بازار بازیاف