توسعه حاشیه نشینی در شمال و شمال شرقی تبریز مسئولان شهری را بر آن داشته تا از حدود دو دهه قبل اقداماتی برای مهار این حاشیه نشینی و افزایش ساخت و ساز بر روی دامنه های سست کوه عون بن علی انجام دهند. در کنار اقداماتی مانند احداث اتوبان پاسداران ، توسعه فضای سبز و جنگل کاری برعون بن علی ساخت مجتمع های مسکونی منطبق بر اصول فنی و مهندسی در همین منطقه و در فاصله چند صد متری حاشیه نشینان هم در نظر گرفته شده اما ظاهرا شتابزدگی در ساخت این مجتمع ها و بی توجهی به  تامین همزمان زیر ساختهای شهری مشکلاتی را برای ساکنان آن به وجود آورده است. یکی از مجتمع ها که انتهای شهرک ارم در حاشیه عون بن علی قرار دارد مجتمع مسکونی کوثر است که با نزدیک به ۱۰۰واحد مسکونی و چند صد نفر جمعیت با مشکلات متعددی روبرو بوده و البته این مشکلات در مجتمع های دیگر نزدیک به این منطقه هم وجود دارد.

سقوط متعدد سنگ از دامنه کوه به داخل مجتمع و خیابانهای اطراف

کمالی یکی از ساکنان مجتمع کوثر است که به گفته وی از زمان احداث این مجتمع در اواخر دهه ۸۰ ساکنان آن با مشکلات ریز و درشتی مربوط به خدمات شهری همچنین جغرافیای محل روبرو هستند.

وی با بیان اینکه ساکنان این مجتمع از اقشار آسیب پذیر یا قشر کارگری هستند تاکید می کند: بارها از مسئولان خواسته ایم تا فکری به حال شرایط این منطقه  داشته باشند از جمله احداث دیواره سنگی برای جلوگیری از ریزش کوه به داخل مجتمع و خیابانهای اطراف که می تواندبه عابرین و شهروندان دیگرهم آسیب برساند ولی آنان از ساکنان می خواهند تا خودشان هزینه ساخت دیواره را متحمل شوند که عملا برایمان مقدور نیست.

وی خاطر نشان می کند: در یکی دو سال اخیر و به دنبال بارشهای فصلی ریزش سنگ و قطعات رسی جدا شده از کوه  افزایش یافته و چندین بار که مهندسان خاک به صورت مستقل در محل حاضر شده اند ، تاکید داشته اند که احتمال ریزش بیشتر کوه هم وجود دارد.

نبود اتوبوس شرکت واحد و کمبود فضای سبز

هانیه مومنی یکی دیگر از شهروندان ساکن انتهای کوی ارم است که در منزل شخصی ساز خود در نزدیکی مجتمع کوثر ساکن بوده و از نبود خدمات شهری مانند اتوبوسرانی شرکت واحد و کمبود فضای سبز و بی توجهی به فضای سبز موجود گله مند است.

وی خاطر نشان می کند: با وجود عرض ۴۰ متری خیابان این منطقه و اینکه اغلب ساکنان این منطقه خودروی شخصی نداشته  واز مسافران دایمی شرکت واحد خواهند بود اما تا کنون اتوبوسرانی به این منطقه نرسیده است.

به گفته این شهروند تبریزی چراغ های نصب شده در فضای سبز اطراف این مجتمع و خیابانهای اطراف هم از سوی کارکنان خدمات شهری بریده شده و اکنون این فضا بدون روشنایی است.

توسعه خدمات عمرانی و شهری در حاشیه شهرک ارم

معاون فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز با بیان اینکه توجه همزمان به زیر ساختهای شهری در زمان احداث مجتمع های مسکونی این منطقه در سالهای گذشته صورت نگرفته خاطر نشان می کند: مسکن و شهرسازی  وشهرداری در آن طمان وظایفی بر عهده داشته اند که بخشی از این وظایف اجرایی نشده و امروز ساکنان این منطقه از نبود این خدمات و زیر ساختها از جمله بی توجهی به احداث دیواره های لازم برای مهار ریزش سنگریزه رنج می برند.

رضا عمرانی فر در پاسخ به مراجعات مکرر شهروندان این منطقه برای رسیدگی به وضعیت آن می گوید: بخشی از این خدمات باید به صورت همیاری و پرداخت هزینه صورت گیرد تا شهرداری هم بتواند ادامه کاررا انجام دهد و باتوجه به اینکه  وضعیت معیشتی ساکنان این منطقه چندان مطلوب نیست اگر آنان مبلغی در حدود ۲۰۰میلیون ریال به صورت همیاری پرداخت کنند احداث دیواره در دامنه کوه صورت می گیرد تا سنگریزه وقطعات گلی و خاکی به داخل خیابان و مجتمع نریزد.

وی با اشاره به تاکید شهردارتبریز و شورای شهر برای توجه به مناطق حاشیه ای تبریز و الگو سازی مناسب برای جابجایی جمعیت به این کوی ها یادآور میشود: در سال جاری برای خدمات دهی به این منطقه  وتوسعه خدمات زیر ساختی شهری برنامه ریزی خواهیم داشت و تنها مبلغی که هر خانوار به عنوان همیاری می تواند پرداخت کند در حدود۵۰۰ هزار تومان است.

توسعه فضای سبز و اصلاح روشنایی معابرمنطقه

معاون خدمات شهری و اجرایی منطقه ۱۰ تبریز با بیان اینکه توسعه فضای سبز و نصب تجهیزات شهر بازی در شهرک ارم و محدوده این منطقه شهری اجرایی شده عنوان می کند: در سال جاری برخی نواقصات در حد بودجه های تعیین شده در توسعه فضای سبز هم انجام میشود.

عبدالرضا واحد زبرلو در پاسخ به انتقاد شهروندان در حذف چراغ های برق و روشنایی فضای سبز و حاشیه خیابان منتهی به کوی مسکونی و در نتیجه تاریک شدن منطقه در شب عنوان می کند: چراغ ها و لامپهای موجود قدیمی شده بود و نیاز به تعمیر و اصلاح داشت و با توجه به هزینه بر بودن تعمیرات  با همکاری شرکت برق چراغ های جدید و زیبا با طرح لاک پشتی در محل نصب میشود و توافق لازم با اداره برق  منطقه ستارخان به عنوان متولی تامین روشنایی محل صورت گرفته است.

وی همچنین با اشاره به نبود  شرکت واحد اتوبوسرانی در محل و درخواست شهروندان تحقق این مسئله را منوط به همکاری حمل و نقل شهری و اتوبوسرانی تبریز عنوان کرده و از پیگیری آن خبر می دهد.