سراب با وجود ظرفیتهای بسیار برای توسعه و اشتغال زایی از شهرهای محرم استان محسوب میشود.
المیرا جلیلی – تبریز – خبرنگار
سراب یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که بیشترین فاصله از مرکز استان را دارد .در این شهرستان کشاورزی و دامداری از رونق زیادی برخوردار است و شغل اکثر مردم این شهرستان کشاورزی و دامپروری است..علی رغم وجود ظرفیتهای توسعه ای در این شهرستان ، بیکاری موجب مهاجرت گسترده جوانان این شهرستان شده است به نحوی که سراب در سالهای اخیر جزو شهرهای مهاجر فرست استان محسوب میشود. در سند تدبیر و توسعه استان برنامه های متعددی برای توسعه این شهرستان در نظر گرفته شده اما به نظر می رسد زیر ساختهای توسعه ای این شهرستان راه زیادی در پیش دارد.
اشتغال چالش اصلی توسعه سراب
نماینده شهرستان سراب در شورای اسلامی آذربایجان شرقی در گفت و گو با همشهری در خصوص موانع اشتغال زایی این شهرستان اظهارمی کند: بسترهای مناسبی از لحاظ کشاورزی و صنعتی برای اشتغال زایی در این شهرستان فراهم است با این حال تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و نبود صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی فرصت را از این شهرستان برای ریشه کنی بیکاری و بهره برداری از این قابلیت های شغلی سلب کرده است.

به گفته فرامرز علی حسینی، شهرستان سراب غنی از انواع مواد معدنی چون سنگ های تزئینی است و معدن نفلین سینیت با ظرفیت شش میلیارد تن نفلین سینیت در این شهرستان فعال است و مواد آن به صورت خام استخراج به سایر شهرهای کشور صادر می شود.
وی خاطرنشان می کند: طرح راه اندازی کارخانه نفلین سینیت ۲۵ سال است که به تعویق افتاده علی رغم اینکه هشت سال پیش قرارداد همکاری با چینی ها برای راه اندازی این کارخانه در سراب منعقد شده بود، به دلیل کوتاهی مسئولان در تامین انتظارات چینی ها، قرارداد لغو شد و چینی ها طرح را اجرایی و به نتیجه نرساندند.اخیرا نیز برخی از مسئولان کشور ادعا کرده اند که راه اندازی این کارخانه مقرون به صرفه نخواهد بود این در حالیست که با راه اندازی آن، به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای ۴ هزار نفر اشتغال زایی می شود.
این نماینده شهرستان سراب در شورای اسلامی استان اظهار می کند: خام فروشی مواد معادن این شهرستان به نفع شهرستان نیست، مقرر شده بود در کنار کارخانه نفلین سینیت کارخانه تولید سیمان از نخاله های نفلین سینیت راه اندازی شود، که آن طرح نیز اجرایی نشد.
نبود راه مناسب سد راه سرمایه گذاری و اشتغال
وی در خصوص مشکلات سرمایه گذاری و اشتغال این شهرستان می گوید: یکی از مهمترین مسائل در عدم جذب سرمایه گذاران نبود راه های مناسب است .روند تکمیل محور مواصلاتی بستان آباد به سراب که آذربایجان شرقی و اردبیل را به هم متصل می کند، پیشرفت فیزیکی آن بسیار کند است این محور دو بانده است و مقرر شده بود روند اجرایی آن به اتمام برسد که به دلیل بدهی دولت به پیمانکار پروژه تکمیل نشد، از دیگر محورهایی که نیمه تمام مانده، مسیر سراب به نیر است که مقرر شده بود اواخر سال ۹۴ این پروژه به اتمام برسد و این پروژه نیز به دلیل بدهی ۸ میلیارد تومانی به پیمانکار روند بسیار کندی برای تکمیل طی می کند، مسیر سراب به میانه نیز در مرحله مطالعات طرح به سر می برد.
علی حسینی با اشاره به اینکه در این شهرستان ۳۲ واحد صنعتی وجود دارد، بیان می کند: شش واحد صنعتی در این شهرستان فعال است و سایر واحد ها در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند.
لبنایت پاشنه آشیل توسعه سراب
وی ادامه می دهد: این شهرستان قطب تولید لبنیات در استان است و بستری مناسب برای زنبورداری تلقی می شود با این حال نبود تعاونی روستایی باعث سوء استفاده دلالان از محصولات کشاورزی و لبنی شده و این شهرستان نیازمند صنایع تبدیلی برای بسته بندی و عرضه محصولات به بازار است.
وی نبود شهرک صنعتی دامپروری در سطح شهرستان، وضعیت نابسامان راه های روستایی، کمبود پزشک متخصص و نبود درامد پایدار در روستاها و مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ را از سایر مشکلات بارز این منطقه عنوان می کند.
بیکاری نزدیک به ۴ هزار نفر در سراب
فرماندار شهرستان سراب در گفت و گو با همشهری در خصوص ظرح های اشتغال زا به آخرین وضعیت پروژه نفلین سینیت اشاره و اظهار می کند: پیشرفت کلی طرح۱۱درصد است و تامین گاز آن ۹۹ درصد، تامین آب۷۵ درصد، خط انتقال برق۲۳۰کیلوولت۹۵ درصد، احداث پست ۲۳۰ کیلوولت ۸۵ درصد، مخابرات واینترنت ۸۵ درصد ومخزن آب ۳۰هزارمترمکعبی ۹۰ درصدپیشرفت داشته است.
علی بدرشکوهی ادامه می دهد: درخصوص تامیل و راه اندازی پروژه اصلی نفلین سینیت سراب اقدامات ومذاکرات انجام یافته و در همچنین در حال انجام است بافاینانسورهای متعدد بعمل آمده وشرکتهای زیادی آمادگی خود را برای فاینانس پروژه اعلام کرده اند.
وی در خصوص نرخ بیکاری این شهرستان می گوید: طبق اخرین سرشماری عمومی نفوس مسکن سال ۹۵، سه هزار ۸۰۰ نفر در این شهرستان بیکار هستند و نرخ بیکاری این شهرستان ۸٫۵ درصد است که البته این نرخ از میانگین ۹٫۲ استانی پایین تر است اما بخشی از این نرخ پائین مربوط به مهاجرت جوانان سرابی است که با راه اندازی پروژه هایی مانند نفلین سینیت و طرح های دیگر می توان به بازگشت نخبه ها و جوانان تحصیلکرده امیدوار بود.

۴۷ واحد صنعتی تعطیل در سراب
فرماندار شهرستان سراب در خصوص واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان بیان می کند: از ۱۲۰ واحد تولیدی، ۵۰ واحد فعال، ۲۳ واحد نیمه فعال و ۴۷ واحد بنا به نواقصات و مشکلاتی که دارند تقریبا غیر فعال هستند و در قالب ستاد تسهیل سرمایه گذاری و رفع موانع تولید دنبال بررسی مشکلات آنها هستیم و عمده واحدها به دلیل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مشکلاتی دارند و از طریق اعطای تسهیلات درصدد رفع مسائل مالی این واحدها هستیم و در این خصوص اقدامات خوبی تاکنون صورت گرفته است.
وی متذکر می شود: قول های مساعدی از طرف مراجع ذیصلاح داده شده که پس از یک مطالعه کارشناسی بخصوص ازطرف مسئولان و وزارت صنعت، معدن وتجارت تصمیمات لازم اتخاذ و اعلام خواهد شد .
وی به مشکل راه های مواصلاتی سراب هم اشاره کرده و ادامه می دهد: با توجه به ترانزیتی بودن این شهرستان و قرار گیری در محور اتصال دو استان در سال جدید اقداماتی برای حل مشکل راه ها انجام میشود.
فراوری محصولات کشاورزی در دستور کار
وی به ظرفیت های کشاورزی و دامداری این شهرستان اشاره می کند: این شهرستان یک میلیون جمعیت دامی دارد و قطب تولید محصولات لبنی و گوشت قرمز در شمال غرب کشور محسوب می شود و همچنین سالانه ۱۳۵ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید می شود.
وی ادامه می دهد: برای فرآوری محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، واحد تولید چیپس با سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.