سند تدبیر وتوسعه در آذربایجان شرقی در حالی عمر چند ماهه خود را پشت سر می گذارد که اجرایی شدن آن مستلزم اطلاعات منسجم صنعتی و اقتصادی است .
به گزارش پایگاه خبری صنعت تبریز ، آذرایجان شرقی به عنوان استان پیشگام در سند تدبیر وتوسعه مطرح است و سایر استانهای کشور نیز از این طرح بهره خواهند برداما با گذشت چند ماه از آغاز این طرح اجرای آن در برخی شهرها و نقاط استان با چالشها و اما و اگرهایی روبرو است.
حیدر فتح‌زاده ، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ،اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف سند تدبیر و توسعه به زمان لازم و ایجاد اعتماد و اطمینان در بین برنامه‌ریزان نیار داریم تا این اهداف از سوی سازمان‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی به شکلی اصولی پیگیری شود.
وی افزود: این سند که اولین بار در استان با رویکرد سیستمی در ارتباط با حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، زیربنایی، فرهنگی انجام گرفته دارای نقاط مثبت مثل انسجام برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف، مشارکت نهادها، دستگاه‌های اداری و نهادهای خصوصی و فرمانداری در تدوین برنامه با رویکرد مشارکتی از پایین به بالا و نیازسنجی فعالیت‌ها در سطح نواحی و تجزیه و تحلیل آن با استفاده از SWOT است.
فتح‌زاده تصریح کرد: هسته‌های کلیدی تعیین شده در سند تدبیر و توسعه دارای قابلیت اجرایی با مشارکت بخش خصوصی هستند و اهداف برنامه در بین فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی استان نهادینه شده و به عنوان چشم‌انداز توسعه شهرستان‌های استان در سال‌های آتی قرار گرفته و برای توسعه شهرستان‌های استان را مشخص کرده است.
ثمرات تشکیل مجدد سازمام مدیریت و برنامه‌ریزی
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را برای ایجاد انسجام لازم در تحقق بودجه‌های عمرانی استان و کنترل و نظارت بر نحوه هزینه‌کرد اعتبارات مفید و موثر دانست.
این مسئول اضافه کرد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زمینه بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های توسعه استان و استفاده از نیروی متخصص در برنامه‌ریزی را فراهم کرده و موجب کاهش فساد اداری در سازمان‌ها و دستگاه‌های اداری و یکپارچه کردن آمار و اطلاعات انتشار یافته شده است.
وی تدوین برنامه‌های توسعه با رویکرد منطقه‌ای، لحاظ چشم‌اندازهای توسعه در سال‌های آتی و فراهم کردن زمینه‌های رونق کسب و کار در استان را از دیگر ثمرات تشکیل مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برشمرد.