به گزارش صنعت تبریز ، آذربایجان شرقی یکی از استانهایی است که معادن بسیاری در آن وجود دارد از طلا و مس گرفته تا معادنی مانند اورانیوم و حتی قیمت برخی معادن کشف شده و نشده آن تا کنون مشخص نشده است.
نقشه ژئو فیزیک هوایی معادن استان در حال تهیه است و با اتمام این نقشه برداری می تواند تا حد زیادی از پهنه های معدنی استان اطلاع یافت.
صدور پروانه های اکتشاف معادن در سالهای گذشته روند صعودی خوبی در استان داشت اما سال ۹۰ و سالهای پس از آن سالهای خوش یمنی برای معادن استان نبوده و سیر نزولی پروانه های اکتشاف معادن همچنان ادامه دارد.
این در حالی است که کار اکتشاف معدن علاوه بر سخت و طاقت فرسا بودن ریسک بسیار بالایی نیز دارد و ممکن است همه ثروت سرمایه گذار با عدم کشف مورد نظر به یکباره بر باد رود.
با تمام این تفاسیر معدن کاران استان نه تنها از حمایتهای لازم برخوردار نیستند بلکه مبالغ کلانی نیز بابت حقوق دولتی پرداخت می کنند.

مشکل معدن کاران برای همیشه در آذربایجان شرقی حل می شود
احمد محمد زاده ، سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی حل مشکل معدن کاران به صورت اساسی را تصمیم مدیریت ارشد آذربایجان شرقی دانست.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه در زمینه حل مشکل معدن کاران دستور صریح استاندار آذربایجان شرقی وجود دارد ، اظهار کرد: در ماه های اخیر مشکلات متعددی از سوی معدن کاران به مسئولان ارشد اجرایی استان و از طرق مختلف اعلام شده است.
محمد زاده یادآور شد: در همین راستا مقرر شده تا جلسه ویژه ای با حضور معدن کاران و مسئولان اجرایی استان که در بخش معادن فعال هستند در محل استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شود.
وی اظهار کرد: بنا بر تصمیم معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی مقرر شد تا جلسه مقدماتی برگزار و مشکلات دسته بندی شود و در مرحله بعدی این مشکلات در حضور استاندار آذربایجان شرقی برای همیشه بررسی و مرتفع گردد.
محمد زاده یادآور شد: پس از این جلسه نهایی نباید دیگر مشکلی برای معدن کاران در استان وجود داشته باشد مگر اینکه مشکل جدیدی پدید آید.
وی با اشاره به سرمایه گذاریهای خارجی صورت گرفته در زمینه معادن استان تصریح کرد: حل مشکل سرمایه گذاران خارجی با نگاه ویژه صورت خواهد گرفت و مسئولان دولتی نیز همراهی خواهند کرد.
سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین الملل استانداری آذربایجان شرقی گفت: در زمینه ایرادات وارده بر منابع طبیعی و دیگر ادارات دولتی باید این مسائل نیز در حضور مسئولان بررسی شده و از طرح مسائل حاشیه ای باید پرهیز کرد.
محمد زاده تاکید کرد: مدیران دولتی باید درزمینه پاسخگویی به مراجعان نهایت همراهی را داشته باشند و اینکه یک مدیر دولتی به ارباب رجوع پاسخگو نباشد قابل قبول نیست.

درخواستهای بلوکه شده معدنی آزاد می شود
سید مرتضی نیرومند ، معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی از آینده روشن در زمینه معادن آذربایجان شرقی خبر داد.
وی با اشاره به وضعیت معادن در آذربایجان شرقی و اتفاقات رخ داده در بخش معدن استان در دو سال گذشته اظهار کرد: در بخش معدن کارهای زیادی در سه دهه گذشته صورت گرفته و هیچ گونه رانت و محدودیتی در زمینه واگذاری معادن وجود ندارد و شفافیت واگذاری معادن بسیار بالا است.
وی خاطر نشان کرد: واگذاری معادن قبل از انقلاب به صورت انحصاری و رانت و فساد بالا وجود داشت ولی در حال حاضر سرمایه گذاری از کشور چین نیز در امر معادن و اکتشاف فعال هستند.
نیرومند بیان کرد: روند رشد نزولی را درواگذاری معادن در کشور و استان داریم و رشد منفی از سال ۹۰ آغاز شده و امسال ۲۴ پروانه اکتشاف و بهره برداری داشته ایم.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی یادآور شد: از دو سال گذشته و با آغاز دولت تدبیر و امید پهنه های معدنی آزاد شده و آذربایجان شرقی اولین استان بود که پهنه ها را آزاد کرده و ۲۱ ماه جاری تمام درخواستهای قبلی بلوکه شده آزاد میشود.
وی تصریح کرد: مزایده های مربوط به معادن به صورت فضای رقابتی و بدون هیچ گونه رانتی برگزار شده و استاندار آذربایجان شرقی بر انجام مزایده های قانونی تاکید نموده و دارد.
وی بیان کرد: مشکلات موجود در بخش معادن استان نگران کننده است و البته اقداماتی را آغاز کرده ایم تا فضای کاری معدن کاران و اکتشاف کاران تسریع شود.
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: در سالهای اخیر هزینه های اکتشافی از طرف دولت صورت نگرفته بود اما در حال حاضر به این امر توجه می شود و در اردیبهشت ماه سالجاری با سفر رئیس جمهور به استان ژئوفیزیک هوایی مصوب و آغاز شده و در حال حاضر این طرح ۴۰ درصد پیشرفت دارد.

افزایش ۲۱۰ درصدی حقوق دولتی در بخش معادن
سلیمان نوروزی نایب رئیس خانه معدن آذربایجان شرقی خواستار حل مشکلات معدن کاران و همراهی بیشتر بخشهای دولتی در این زمینه شد.
نایب رئیس خانه معدن آذربایجان شرقی با بیان اینکه علی رغم افت و رکود حاکم بر معادن و صنایع در آذربایجان شرقی ، حقوق دولتی اخذ شده از معدن کاران افزایش را نشان می دهد.
وی اظهار کرد: در سال ۹۳ حقوق دولتی دریافت شده ۱۸ درصد به نسبت سال قبل رشد داشته و در ۶ ماهه سالجاری نیز شاهد افزایش این حقوق دولتی بوده و ۲۱۰ درصد رشد داشته ایم و مظلومیت خاصی معدن کاران را درگیر خود کرده است.
نوروزی یادآور شد: رکود حاکم شده و استخراج در برخی موارد تا ۵ درصد نیز کاهش نشان می دهد ولی حقوق دولتی باید طبق برنامه پرداخت شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود تفکر منفی در جامعه به معدن کاران را موجب ایجاد فشار روانی به معدن کاران دانست و گفت: متاسفانه بخش اعظمی از جامعه معدن کاران را تخریب گران محیط زیست و منابع می دانند و این مسئله نیز در کنار زیانهای مالی مورد مشکلات متعددی می شود.
نایب رئیس خانه معدن آذربایجان شرقی اظهار کرد: خانه معدن استان آذربایجان شرقی با حضور نائب رئیس خانه معدن ایران، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، معاونت معدنی و قائم مقام صنعت و معدن، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان ، مدیر امور استان¬ های خانه معدن ایران و جمعی از فعالان بخش معدن استان در ۱۷ خردادماه سالجاری تاسیس گردیده است.
وی ادامه داد: در این خانه مشکلات و مسائل معادن کاران استان بررسی شده و راهکارهای تخصصی ارائه می شود.

سخن پایانی …….
در حالی که معادن در جهان امروز به یک ابزار جذب توریسم تبدیل شده و به عنوان مثال می توان با پرداخت تنها ۲۰ دلار در یک کشور آمریکای جنوبی به کار استخراج معدن به صورت تفریحی پرداخت اما این امر در کشور ما روز به روز به یک گره کورتر برای فعالین معدن مبدل می شود به نحوی که میزان سرمایه گذاران در معادن هر روز کاهش می یابد.
متاسفانه در آذربایجان شرقی حال و روز معدن کاران از دیگر استانها بدتر است و در حالی که موانع سرمایه گذاری و اکتشاف معادن مانند منابع طبیعی در دیگر استانها راحت تر رفع می شود اما این امر در استان آذربایجان شرقی حالت سختگیرانه تری دارد و بنا به گفته سرمایه گذاران معادن استان مسئولان منابع طبیعی باآنان همراهی خوبی ندارند.
از سویی دیگر پای سرمایه گذارانی از استان هوبی چین نیز در معادن استان باز شده و چینی ها در استان به کشف طلا مشغول هستند امری که می تواند ثروت و اشتغال را برای استان به همراه داشته باشد.