برای شناسایی چاه های غیرمجاز مخفی در داخل خانه باغ های این شهرستان به میزان مصرفی برق آنها مراجعه شود.
به گزارش صنعت تبریزبه نقل ازایرنا، ‘ تقی کرمی’ روز یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از آب شهرستان مرند افزود: در صورت بالا بودن میزان مصرفی برق خانه باغ ها به آنها هشدار و یا از طریق دادگستری برای بازرسی از این خانه باغ ها اقدام شود.
وی هدف اصلی این شورا را جلوگیری از برداشت های غیرمجاز آب از چاه ها تلقی کرد و گفت: اهداف این شورا باید در راستای رشد ذخیره سفره های زیرزمینی باشد.
وی افزود: مصرف ۸۵ درصدی آب های زیرزمینی در کشور فاجعه است و این روند در شهرستان مرند که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد، باید متوقف شود.
کرمی تعداد چاه های غیرمجاز مسدود شده در شش ماهه اول سال را ۲۸ حلقه اعلام کرد و گفت: در مقابل این تعداد ۱۲۸ حلقه چاه در طول سال پایش و ساماندهی شده است.
وی افزود: بیش از ۴۰۰ حلقه چاه در سطح شهرستان مجهز به کنتور هوشمند برق هستند که شارژ این کنتورهای هوشمند در سال آبی ۹۴ – ۹۵ حتما صورت خواهد گرفت.
وی دولت یازدهم را در مورد تامین آب زراعی و آب شرب مرند بسیار پرتلاش توصیف کرد و گفت: از طریق ماده ۱۸۰ فرمانداری ها مبلغ ۱۴ میلیارد ریال برای سد بناب تعلق داده ایم تا شاهد ذخیره حداقل یک میلیون مترمکعب آب در سد بناب در سال جاری باشیم.
وی همچنین بیان کرد: از طریق همین ماده ۱۱ میلیارد ریال نیز برای ساماندهی سد زنوز هزینه می شود.
بخش عمده مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بدون شک مربوط به کشاورزی و برداشت غیرمجاز آب از سفره های زیرزمینی و صنایع پرمصرفی همچون فولاد است که طی سال های اخیر رشد فزاینده ای در این منطقه داشته است.
حوضه ای که با داشتن دشت هایی مانند دشت تبریز، ملکان، مراغه، عجب شیر، شیرامین، شبستر، تسوج و آذرشهر یکی از کانون های ارزشمند فعالیت کشاورزی و دامداری در ایران به شمار می رود.
اما با وجود کاهش ۶ متری سطح دریاچه ارومیه طی سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ هنوز بسیاری از کشاورزان با بی توجهی به حقوق جمعی از کاشت و برداشت محصولات پرمصرفی همچون هندوانه و پیاز در این حوضه آبریز دست نمی کشند.
شهرستان مرند با حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع است.