با احداث پل دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، توافقات اولیه برای احداث شهرک سرمایه‌گذاری مشترک این دو کشور در محدوده قلی‌بگلو نیز تسهیل می‌شود.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، امین امینیان در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ارس اظهار داشت: کار مطالعاتی احداث پل دوستی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده این شهرستان با تامین سه میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد ارس آغاز شد.

وی افزود: در نشستی با حضور مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، قائم مقام مدیرعامل و معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد ارس و فرمانداری خداآفرین، شرکت مشاوره «مترا» برای انجام مطالعات این طرح تا پایان شهریور امسال تعیین شد.

امینیان گفت: عرض ۵۰ متری رودخانه ارس در مکان مورد نظر، احداث پل دوستی را با هزینه‌های محدود میسر ساخته و محدوده «قلی‌بگلو» این شهرستان را به شهر هورادیز جمهوری آذربایجان در یک کیلومتری این محدوده متصل می‌کند.

فرماندار شهرستان مرزی خداآفرین بیان کرد: در زمان حاضر خودروهای جمهوری آذربایجان به دلیل مناقشه قره‌باغ ۳۵۰ کیلومتر از مسیر تردد بین باکو تا نخجوان را در خاک جمهوری اسلامی ایران و از مسیر بیله سوار تا جلفا طی می‌کنند که با احداث این پل در مرز «قلی‌بگلو» تردد این خودروها به میزان ۱۷۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

وی گفت: با احداث پل و ایجاد گمرک در این منطقه شرایط مساعد برای توسعه صادرات و واردات مواد اولیه از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ریلی امکان‌پذیر خواهد بود.

امینیان اظهار داشت: با اجرای این طرح، توافقات اولیه برای احداث شهرک سرمایه‌گذاری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در محدوده قلی‌بگلو نیز تسهیل می‌شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های احداث این پل در محدوده منفصل ۳ منطقه آزاد ارس با مشارکت این سازمان و اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان مرزی خداآفرین افزود: حدود ۲۰ میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای احداث این پل از سوی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی و بقیه توسط سازمان منطقه آزاد ارس تامین خواهد شد.

شهرستان مرزی خداآفرین با ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۲۲۰ کیلومتری تبریز واقع است. محدوده‌های منفصل ۳ و ۴ سازمان منطقه آزاد ارس با کاربری‌های گردشگری و کشاورزی نیز در این شهرستان واقع هستند.