با تمرکز صنایع تولید ماشین آلات و تجهیزات در مرکز استان (تبریز) یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود. این استان از لحاظ تعداد کارگاه های صنعتی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می شود و از امکانات و قابلیت های توسعه صنعتی شایان توجهی برخوردار است .

به گزارش صنعتیمیز به نقل از سایت اطلاع رسانی شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی بخشی از آمار واحدهای صنعتی استان   عبارتند از: وجود ۳۳ شهرک صنعتی و تخصصی و ۱۴ ناحیه صنعتی؛ وجود ۷ پایانه مرزی گمرکی وجود مؤسسات تحقیقات صنعتی در استان؛ وجود مزیت نسبی در ۱۳ رشته فعالیت صنعتی استان از قبیل چرم سازی، صنایع غذایی و آشامیدنی، تولید مبلمان و چوب و محصولات چوبی، قطعه و مجموعه سازی (مخصوصاً در حوزه خودروسازی)، ماشین سازی و شیمیایی؛ وجود مراکز آموزش فنی و حرفه ای مجهز و مراکز آموزش فنی شرکتهای بزرگ صنعتی؛ وجود صنایع مادر پیشرفته، شهر کهای تخصصی مانند سرمایه گذاری خارجی، فن آوری قطعات خودرو، مصالح ساختمانی تبریز و سرامیکی مرند و همچنین واحدها و تشکل های صنعتی و صنایع تبدیلی.
همجواری استان با کشورهای خارجی و دسترسی آسان به بازارهای اروپا و آسیای میانه؛ وجود پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی تبریز و کارخانه های بزرگی نظیر تراکتور سازی، ماشین سازی، فولاد و کارخانجات تولیدکننده نیروی محرکه، قطعه سازی و قالب سازی برای احداث صنایع خودروسازی و واحدهای صنایع غذایی که در زمره واحدهای صنعتی پیشرو کشور می باشند و نیز صنایع چرم و کفش استان که پیشرو در کشور هستند. همچنین در سال های اخیر با ایجاد تشکل های صنفی در زمینه صنعت، نظیر اتاق بازرگانی و صنایع و معادن، خانه صنعت و معدن، انجمن مدیران صنایع و انجمن قطعه سازان زمینه ارتباطی قوی بین مراکز صنعتی استان فراهم گردیده که می تواند الگوی مناسب برای صنایع کشورمان باشد.
در آذربایجان شرقی حدود ۷۶۰۰واحد صنعتی تولیدی کوچک و بزرگ با حدود ۶۰۰ هزار نفر مشغول به فعالیت است. این استان بیش از ۹۵۷ کارگاه صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیش تر را در خود جای داده و آخرین اطلاعات کارگاه‌های صنعتی دارای ده نفر کارکن و بیشتر ، ۸۱۶ کارگاه صنعتی دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر در استان وجود دارد ، این تعداد کارگاه حدود ۵٫۱ درصد کل کارگاه های کشور را تشکیل می دهد. ارزش افزوده این کارگاه ها با رشد حدود ۴٫۴ درصد از کل ارزش افزوده این کارگاه های را در کشور تشکیل می دهد.