استاندار آذربایجان شرقی تبدیل دانش به تکنولوژی را یکی از نیازهای ضروری جامعه برشمرد و گفت: دانشگاه و صنعت با همکاری یکدیگر می توانند ارزش افزوده تولید کنند.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز، مجید خدابخش عصر سه شنبه در جلسه اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز ضمن بازدید از این دانشگاه و خوب توصیف کردن تجهیزات آزمایشگاهی و فضای فیزیکی آن اظهار داشت: ارتباط این دانشگاه با بخش صنعت ارزشمند است و این ارتباط باید گسترش یابد.

وی با بیان اینکه در موضوع دانش بنیان دو بخش تولید علم و تکنولوژی مطرح است، افزود: دانشی که در دانشگاه ها تولید می شود باید به تکنولوژی و ثروت تبدیل شود که ارزش افزوده هم دارد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشگاه فنی و حرفه ای، خاطرنشان کرد: منطقه ویژه ربع رشیدی باید بستری برای فعالیت های مختلف باشد.
خدابخش با بیان اینکه امروز ما نباید نیازهای ۴۰ یا ۵۰ سال قبل را ادامه دهیم بلکه نیازهای روز را تامین کنیم، گفت: جای آی تی و آی سی تی در این دانشگاه خالی است.

وی با اشاره به موضوع اینترنت اشیا و راه اندازی شهر هوشمند، خاطرنشان کرد: در حوزه شهر هوشمند خدمات بسیار وسیعی نیاز است که با همکاری صنعت و دانشگاه می توان آنها را پوشش داد و ضمن اینکه با استفاده از تکنولوژی می توان جلوی اتلاف زمان و هزینه را نیز گرفت.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز نیز در این جلسه ماهیت اصلی این دانشگاه را تربیت تکنسین و نیروی کار ماهر اعلام کرد و گفت: هشت مرکز فنی و حرفه ای با ۹ هزار دانشجو در استان آذربایجان شرقی وجود دارد.

غلامرضا کیانی تعداد رشته های کاردانی دانشگاه را ۹۰ و رشته های کارشناسی را ۴۰ رشته در دو بخش خواهران و برادران برشمرد و افزود: رشته های مکانیک، الکترونیک، عمران مخصوص برادران و رشته های طراحی، دوخت و گرافیک مخصوص خواهران است.

وی آموزش مبتنی بر مهارت با استفاده از اساتید و تکنسین های آزمایشگاه ها و کارگاه ها را از جمله مزایای آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این مرکز در صنایع و واحدهای تولیدی مشغول هستند و ۵۰ درصد تکنسین ها و مربیان آموزشی نیز از واحدهای صنعتی هستند.

کیانی با بیان اینکه امروزه چالش نوینی تحت عنوان شهر هوشمند مطرح است که کلید توسعه پایدار و رشد سریع اقتصاد دانش بنیان است، اظهار داشت: راه اندازی پایلوت مدیریت هوشمند زباله و اقدام برای طراحی و راه اندازی دانشگاه هوشمند به صورت پایلوت از جمله اقدامات دانشگاه فنی و حرفه ای تبریز است.

وی عضویت دانشگاه فنی و حرفه ای در شورای اشتغال، مساعدت جهت راه اندازی مرکز رشد این دانشگاه و ایجاد دفتر دایمی ارتباط با صنعت با محوریت دانشگاه فنی و حرفه ای را خواستار شد.

منبع: ایرنا