پیشگیری و کنترل سرطان های شایع جهانی سرطان پستان ، رحم و گوارش و روده بزرگ درتبریز اجرا میشود.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود در جمع خبرنگاران  در خصوص طرح پیشگیری و کنترل سرطان های شایع جهانی سرطان پستان ، رحم و گوارش و روده بزرگ در بیمارستان بهبود گفت : خوشبختانه بیمارستان فوق تخصصی بهبود از ابتدای بدو تاسیس در راستای ارتقاء سطح آگاهی و اطلاعات عمومی شهروندان، بیماران و مراجعین محترم برنامه ریزی نموده است .

بهمن ذیجاه افزود :  بانیان و موسسین بیمارستان با افتتاح درمانگاه رایگان معاینات از ۱۳ سال پیش گامی بزرگ در راستای شناخت و آگاهی بانوان در این زمینه برداشته اند بطوریکه تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار خانم مورد معاینه – تشکیل پرونده – آموزش قرار گرفته اند و روزانه ۳۰ الی ۴۰ نفر از سراسر استان و حتی استان های همجوار نیز مراجعه کننده دارند.

وی اظهار داشت :  بدنبال آن درمانگاه رایگان معاینه و کنترل بیماری های رحم و سرطان های روده نیز افتتاح شده و روزانه پذیرای دهها نفر می باشد که در کنار معاینه، تعیین ریسک و آموزش اصول پیشگیری نیز انجام می گیرد. پس از تشخیص های اولیه امکانات قابل تشخیص و پیشرفته و در صورت نیاز امکانات کامل درمان نیز فراهم است.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تمام مراحل تشخیص اولیه کاملا رایگان بوده و علاوه بر آن پرونده الکترونیکی برای بیماران تشکیل می شود که سوابق بیمار کاملا بطور محرمانه نگهداری می شود تا در مراجعات بعدی پیگیری اصولی صورت گیرد.

 ذیجاه ادامه داد : در مجموع در واحد کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر یعنی درمانگاه رایگان معاینات پستان – رحم و دستگاه گوارش که در مجموع بیش از ۴۰ درصد سرطان های انسان از این نوع سرطان ها می باشد، معاینه – کنترل – پیشگیری و در صورت لزوم درمان می شوند.

وی خاطرنشان ساخت : مهمتر از آن آموزش علائم – زمینه سازها و اطلاعات جامع در مورد این بیماری هاست که توسط کارشناسان زبده آموزش چهره به چهره داده می شود و در ضمن از وسایل کمک آموزشی مانند ماکت و مولاژ و انواع پمفلت ها نیز استفاده می شود.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود با اشاره به دیگر طرح های این بیمارستان گفت : از طرحهای دیگر ویژه بیمارستان می توان به طرح کنترل فشارخون در درمانگاه فشارخون و نیز درمانگاه پایش خانواده محترم شهدا اشاره نمود که در این باره نزدیک به ۱۱ هزار نفر در درمانگاه فشارخون و ۶ هزار نفر در درمانگاه خانواده محترم شهدا مورد معاینه و آموزش و در صورت لزوم درمان سرپائی یا بستری قرار گرفته اند.

 ذیجاه تصریح کرد : هم اینک بیمارستان فوق تخصصی بهبود با فضائی بالغ بر ۲۲۰۰۰ متر مربع بصورت متمرکز و با امکانات و دستگاههای فوق پیشرفته و مدرن تشخیصی و درمانی همچون دستگاههای MRI، سنجش تراکم استخوان، ماموگرافی دیجیتال، سونوگرافی داپلر و نیز دستگاههای پاتولوژی و آزمایشگاهی جدید و بخشهای پیشرفته بستری و آندوسکوپی، اورژانس، دندانپزشکی و داروخانه بصورت شبانه روزی در خدمت شهروندان و مراجعین محترم می باشد و در آینده ای نزدیک شاهد افتتاح یکی از مجهزترین مراکز درمانی کشور با امکانات ویژه و فوق العاده مراقبت های ویژه و با جراحی های خاص و منحصر بفرد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه اساس تاسیس بیمارستان بصورت شرکت تعاونی بوده است گفت : این شرکت در سال ۱۳۷۰ با ۲۲ نفر عضو شروع به فعالیت نمود که هم اینک با بیش از ۲۰۰ سهامدار فعال در زمینه پزشکی و ۵۰۰ نفر پرسنل پشتیبانی و درمانی در خدمت بیماران و مراجعین محترم می باشد.

موسس و مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود  ادامه داد : با توجه به عضویت اکثر پرسنل در شرکت تعاونی و سهیم بودن در آن که یکی از پارامترها و معیارهای مثبت این شرکت تعاونی می باشد، همانند سال های قبل بیمارستان بهبود در سال ۱۳۸۹ بعنوان شرکت تعاونی برتر ملی در چهاردهمین جشنواره تعاونی های برتر کشور انتخاب شده است که جا دارد در اینجا به همه اعضاء محترم شرکت این عنوان ملی و کشوری را تبریک عرض نمائیم.

وی آرمان و هدف بیمارستان بهبود، سلامتی و تندرستی خانواده هاعنوان کرد و گفت : در این راستا تمامی کارکنان و پرسنل بیمارستان تلاش خود را برای احقاق شعار بیمارستان و اخذ رضایت مشتریان روزبروز بیشتر می کنند. همچنین بیمارستان با توجه به نیاز مراجعه کنندگان و بیماران و مسافرین کلانشهر تبریز و اتباع خارجی – که اکثرا از شمال ترکیه، کشور آذربایجان و کردستان عراق می باشند- ، اقدام به ساخت و بهره برداری از هتل آپارتمان ۴ ستاره بهبود نموده است که بدلیل به کیفیت بالای خدمات ارائه شده برای میهمانان به عنوان چهارمین هتل با کیفیت کلانشهر تبریز از نظر مشتریان شناخته شده است. از سایر دستاوردهای مهم بیمارستان می توان به عضو شبکه جهانی بیمارستانهای ارتقاء دهنده سلامت، اخذ مجوز پذیرش بیماران بین الملل، چهره برتر سازمان تامین اجتماعی استان از دیدگاه ارائه خدمات مطلوب به بیمه شدگان، تاسیس صندوق سامان نصر و موسسه خیره بهبودالزهرا اشاره نمود.

مسئول بخش بیماری های غیر واگیر و مشاور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود نیز در جمع خبرنگاران گفت : در دنیا بیش از ۱۳۰ نوع سرطان شناخته شده است که سرطان دومین عامل مرگ و میر در اکثر کشورهاست.( بیماریهای قلبی و عروقی بعد از سرطان) متاسفانه در ایران سرطان ها سومین عامل مرگ و میر است.( تصادفات – بیماری های قلبی و عروقی و سرطان ها)

دکتر عباس دیندوست  نیز در این نشست خبری گفت : شیوع سرطان ها در سنین مختلف فرق دارد و در حالت کلی با افزایش سن، شیوع آن نیز بیشتر می شود. علاوه بر آن سرطان ها در جنس های مختلف مقدار شیوع متفاوتی دارند. بطوریکه شایعترین سرطان ها در خانم ها به ترتیب سرطان پستان و سرطان روده بزرگ و در مردان شایعترین سرطان ها به ترتیب ریه – پروستات و سرطان روده بزرگ می باشد.

وی افزود : کشور عزیزمان ایران به لحاظ دانش فنی و امکانات هیچ کم و کاستی نسبت به کشورهای دیگر ندارد بلکه در برخی موارد نیز دست برتر دارد. منتها ار حیث  نتیجه و عمل وضعیت اصلا مطلوب نیست. به عنوان مثال در کشورهای غربی بیش از ۷۰ الی ۸۰ درصد سرطان ها درمان می شوند ولی در کشور ما متاسفانه این مورد حدود ۳۰ درصد است.

مسئول بخش بیماری های غیر واگیر و مشاور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود با اشاره به اینکه به لحاظ ساختاری و امکانات و دانش مشکل خاصی نداریم،   گفت : ولی این فاصله زیاد را می بایست در علل دیگر جستجو کرد. مهمترین عامل کمبود و نبود اطلاعات و آگاهی مردم و عدم جدی گرفتن هشدارها و علائم اولیه بیماری است. متاسفانه اکثر سرطان ها تا به مراحل پیشرفته نرسد، علائم زیادی از خود بروز نمیدهد واین نبود علائم ویا کمبود آن باعث می شود فرد بیماری را جدی نگرفته و تا مرحله پیشرفت به بیماری امکان رشد و نمو می دهد.

دیندوست ادامه داد : می دانیم همه بیماری ها و از جمله سرطان ها هرچقدر در مراحل اولیه و ابتدائی تشخیص داده شود، درمان آن ساده و موثر تر و کم عوارض تر خواهد بود. پس رمز موفقیت درمان بیماری سرطان در کشورهای توسعه یافنه دانستن ریسک فاکتورها( علائم خطر) – دانستن اولیه بیماری – پیگیری تا حصول نتیجه و پیگیری و کنترل بعد از درمان اولیه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود : خوشبختانه در سالهای اخیر گامهایی در این زمینه در بخش دولتی و خصوصی برداشته شده است و طرحهائی هم برای توسعه آنها پیش بینی شده است. به عنوان مثال سه نوع سرطان: سرطان پستان – سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ  بیش از ۴۰ درصد سرطان ها را شامل می شوند که در این مرکز بصورت رایگان مورد کنترل و غربالگری قرار می گیرند و اگر موردی هم باشد در مراحل اولیه تشخیص داده شده و به خود فرد اعلام می شود تا درمان او بطور کامل انجام بگیرد.

مسئول بخش بیماری های غیر واگیر و مشاور مدیرعامل بیمارستان فوق تخصصی بهبود تصریح کرد : در ضمن معاینه و بررسی آموزش عوامل خطرساز( ریسک فاکتور) و آموزش علائم و نشانه های خطر و اصول درمان آموزش داده می شود و امید است که مردم عزیز با اهمیت دادن به جان خود با مراجعه به این مرکز بصورت کاملا رایگان و بدون هزینه و اتلاف وقت از بروز اکثر این بیماری ها در خود جلوگیری نمایند.

دیندوست در پایان خاطرنشان کرد : لازم است بدانیم در حال حاضر از هر ۸ نفر خانم یک نفر به سرطان پستان و از هر ۲۳ نفر یک نفر به سرطان روده مبتلا می شوند. در کشور ما سالانه بیش از ۱۵۰ هزار مورد سرطان جدید بروز می دهد که متاسفانه مرگ و میر بالائی هم دارد.

مشاور امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست از اقدامات صورت گرفته توسط بیمارستان بهبود در راستای سلامت بانوان تقدیر کرده و خواستار تعامل هر چه بیشتر دستگاههای اجرایی با این بیمارستان جهت آگاه سازی بانوان شاغل در دستگاه ها از این خدمات شد.

شایان ذکر است معاینه رایگان بانوان همه روزه از ساعت ۸:۰۰ الی ۱۴:۰۰ در  طبقه سوم ساختمان سلامت بیمارستان بهبود انجام میگیرد.

فرزاد ملازاده – تبریز