مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه اشتغال ماندگار و اقتصاد پایدار در گرو توسعه گردشگری است، گفت: ظرفیت اشتغال در این حوزه چهار برابر حوزه صنعت است.

به گزارش پایگاه خبری،تحلیلی صنعـتیـمیـز  به نقل از نصر، مرتضی آبدار روز پنجشنبه در جلسه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان عجب شیر افزود: برای طرح های عمرانی گردشگری بیش از هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در نقشه راه تبریز ۲۰۱۸ پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه برای طرح های گردشگری در سالجاری ۲ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است گفت: در حوزه گردشگری ۱۳۰رویداد پیش بینی شده که باید در تبریز ۲۰۱۸ اجرایی شود.
وی با بیان اینکه برخی از شهرستان ها از جمله عجب شیر با دارا بودن ۱۰۶ اثر تاریخی از ظرفیت های گردشگری و آثار تاریخی زیادی برخوردار هستند، افزود: در این شهرها با شهرداری ها برای ایجاد موزه همکاری می کنیم.

آبدار از حمایت قاطع این اداره کل از سرمایه گذاران در حوزه گردشگری خبر داد و گفت: آماده هستیم روستاهای هدف گردشگری در شهرستان ها را به توجه به ظرفیت های شهرستانی افزایش دهیم.
وی با ظرفیت هتل ها و مسافرخانه های استان اشاره کرد و ادامه داد: در استان هفت هزار و ۴۰۰ تخت وجود دارد که تلاش می شود برای تبریز ۲۰۱۸ این تعداد به ۱۳ هزار تخت افزایش یابد.
وی از ایجاد سامانه جامع گردشگری در استان به هفت زبان و برگزاری همایش بین المللی در استان خبر داد و گفت: ساماندهی و ایجاد مجتمع های بین راهی، ایجاد کمپین های گردشگری، نورپردازی پارک ها و ساماندهی شهرها در جذب گردشگر مهم بوده و باید در این زمینه فعالیت کرد.

فرماندار شهرستان عجب شیر نیز خاطر نشان کرد: قلعه چای از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی بوده که سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را جذب می کند.
سید شمس الدین مراثی از راه اندازی بازارچه صنایع دستی در قلعه چای این شهرستان خبر داد و گفت: در کنار این بازارچه، نمایشگاه دائمی معرفی ظرفیت های شهرستان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ایجاد می شود.

وی ادامه داد: معتقدیم صنعت گردشگری باید با ارزش افزوده بیشتر به یک عنصر با ارزش در ایجاد تحولات اقتصادی و توسعه مناطق مختلف تبدیل شود که در این باب عجب شیر در کنار قابلیت های بی ‌نظیر از ظرفیت خوب صنعت گردشگری به ویژه گردشگری طبیعی و اکوتوریسم و همچنین سلامت‌ محور برخوردار است.

فرماندار عجب شیر گفت: چند ظرفیت گردشگری برای شهر ستان وجود دارد که یکی از آنها چشمه معدنی شور سو ( آب شور) در زمینی به وسعت ۸هکتار است و این مناطق ازجاذبه ‌های بومی در این مناطق است که با انجام زیرساخت‌ها به جاذبه‌های ملی گردشگری تبدیل می شوند.

وی خواستار حل مجوز ایجاد آبدرمانی در بخش قلعه چای شد و افزود: سرمایه گذاران منطقه گردشگری قلعه چای وآب درمانی قلعه چای باید تعیین تکلیف شوند.

فرماندار عجب شیر گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این شهرستان راهی جزء ایجاد تحول در حوزه گردشگری نداریم، چرا که اتکای اقتصادی بخشی از همشهریان و هموطنان حاضر در این شهرستان متکی به پویایی این بخش و درآمدهای حاصل از آن است.