نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی از ورود اولین صنعت هسته ای به استان و همچنین احداث پالایشگاه دراردبیل خبر داد و خواستار تلاش مسوولان مربوطه برای عملیاتی شدن آنها شد.
به گزارش صنعت تبریز به نقل از ایرنا، منصور حقیقت پور در جمع خبرنگاران از دریافت مجوز احداث اولین مرکز صنعت هسته ای در استان اردبیل خبر داد و گفت: به زودی موافقت نامه ها برای راه اندازی مرکز پرتودهی گاما انجام و در صورت عدم مانع تراشی و کم کاری، عملیات اجرایی آن پیش از پایان سال آغاز می شود.
وی بیان کرد: این مرکز که در اردبیل مستقر خواهد شد، با حفظ خواص اولیه قابلیت افزایش طول عمر محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی را از طریق پرتودهی فراهم کرده و همچنین در زمینه پزشکی هسته ای و درمان بیماری هایی مانند تومورها و سرطان ها کاربرد دارد.
او گفت: این مرکز توانایی جذب ۶۰ نفر نیروی متخصص را دارد که با گسترش فعالیت ها به سه نوبت می تواند برای ۱۸۰ نفر ایجاد اشتغال کند.مرکز پرتودهی گاما در اردبیل برای اولین بار ورود کرده و دومین مرکز از نوع خود در شمال غرب کشور بوده و بسیار نوپاست و بجز بناب، کرج و اردبیل قرار است تنها یک مرکز در استان گلستان ایجاد شود.
حقیقت پور افزود: واحد دومی در زمینه فعالیت های هسته ای نیز در دست مطالعه است که بتواند فعالیت های تخصصی تری را دنبال کند و از جمله احداث رآکتوری تحقیقاتی مد نظر است.
نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین اضافه کرد: همچنین مجوز احداث یک پالایشگاه کوچک با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه ای اردبیل پس از رایزنی های فراوان دریافت و زمین محل اجرای پروژه نیز تعیین و خوراک آن تثبیت شده است.
به گفته وی ، این پالایشگاه ظرفیت بکار گیری ۳۰۰ نفر را دارد و طی یک ماه آینده آثار آن مشاهده خواهد شد اما تمام اقدام ها در این زمینه با چراغ خاموش انجام شد تا برخی چوب لای چرخ نگذارند و یا سهم خواهی نکنند.
او با اشاره به پروژه احداث شهرک پتروشیمی در اردبیل بیان کرد: این شهرک در زمینه تولید ال ای بی و اچ ای بی در مسیر روستای سامیان در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار پیش بینی شده که با حضور رییس مجلس شورای اسلامی کلنگ زنی شد.
وی افزود: خوراک نفتی این مجموعه به میزان ۲ میلیون لیتر از آذربایجان شرقی تامین شده و تولیدات آن شامل مواد شوینده صنعتی و خانگی، انواع حلال ها و بنزین هواپیما است که در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ فرصت شغلی ایجاد می کند.
وی گفت : ارزش سرمایه گذاری در این پروژه ۱۷ هزار میلیارد ریال برابر با سه کارخانه بزرگ لاستیک، سیمان و نساجی اردبیل است، هم اکنون تحدید شهرک تمام شده و عملیات ژئوتکنیک هم به زودی به اتمام می رسد.
وی گفت که چند نفر از روستاییان با تحریک برخی افراد با رویکردی خاص این پروژه را ۶ماه به تعویق انداختند و اگر موانع دیگری ایجاد نشود، این پروژه در کنار احداث یک مجموعه پتروشیمی، شهرک صنعتی مرتبط، متانول و پالایشگاه استان اردبیل اجرایی می شود.
حقیقت پور همچنین به پروژه پتروشیمی اردبیل اشاره کرد و گفت: این پروژه در سال ۱۳۸۵ با هدف تولید اوره و آمونیاک کلنگ زنی شد که در دولت های نهم و دهم ۲ درصد پیشرفت کرد و ۲۸۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد و چند اشکال در غیرعملیاتی شدن این پروژه دخیل بود.
به گفته وی ، پتروشیمی شازند به رغم دریافت مجوز تسهیلات ۴۶۵ میلیون دلاری از صندوق توسعه ملی، تمایلی برای اجرای این پروژه نشان نداد و بانک ها نیز رغبتی برای کارگزاری نداشتند و این شرایط تا ۲سال گذشته ادامه داشت و در نهایت پیشنهاد تغییر خط تولید به پروپیلن داده شد و امیدواریم هفته آینده عملیات اجرایی آن کلید بخورد.
نماینده مردم اردبیل در مجلس اضافه کرد: در شرایط جدید سهام پتروشیمی اراک به ۱۹٫۵ درصد رسید و ۸۰٫۵ درصد در اختیار گروه انتخاب قرار گرفت که سرمایه گذاران بزرگی هستند و سه مجموعه مشابه در کشور دارند؛ سهام مدیریتی و اکثریت در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت و سرمایه گذاری از ۶۵۰ میلیون دلار به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت.
حقیقت پور تشریح کرد: در تولید اوره و آمونیاک حدود ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد می شد چرا که اوره و آمونیاک باید بلافاصله پس از تولید، مصرف شود اما پروپیلین قابلیت تبدیل به چند محصول دیگر را دارد و به جز کارخانه اصلی صنایع پایین دستی هم ایجاد خواهد شد که اشتغال را به بیش از یک هزار نفر می رساند.
نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس در ادامه گفت: برای حفظ محیط زیست اردبیل پروژه احداث نیروگاه زباله سوز در دستور کار قرار گرفته و تمامی موافقت ها در این زمینه گرفته شده و تنها برخی موانع در استان وجود دارد.
او گفت که تجهیزات این نیروگاه به میزان بیش از ۸۰ کانتینر به اردبیل منتقل و موافقت نامه ای با شهرداری برای تامین خوراک آن بسته شده است.این نیروگاه علاوه بر نقش موثری که در جمع آوری زباله و حفظ محیط زیست خواهد داشت، با تولید کمپوست و برق می تواند ارزش افزوده هم به همراه داشته باشد اما برخی شیطنت ها از اجرای چنین پروژه هایی در استان جلوگیری می کند وگرنه در سطح ملی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.
وی عنوان کرد: مجوز ایجاد ۲ ناحیه صنعتی در کوراییم و سرعین نیز دریافت شده اما سنگینی دستگاه های دولتی باعث تعویق عملیات اجرایی آنها شده است. در ناحیه صنعتی سرعین به دنبال تولید مواد غذایی با استفاده از ظرفیت های منطقه با عنوان حلال و صادرات به بازارهای جهانی هستیم و به رغم اینکه پنج میلیارد ریال اعتبار هم از وزیر صنعت، معدن و تجارت برای این امر دریافت شده اما هنوز فرماندار و مسوولان نتوانستند ۳۰ هکتار زمین در اختیار قرار دهند.
حقیقت پور اضافه کرد: برای ایجاد ناحیه صنعتی کورائیم هم مجموعه محیط زیست مشکل تراشی کرده است؛ براساس قانون فاصله از نقاط مسکونی باید هزار متر باشد و محیط زیست اعلام کرده که هم اکنون فاصله این ناحیه از روستای مجاور ۹۷۰ متر است.
وی با انتقاد از این موضوع گفت : چنین گیرهایی باعث عقب ماندگی استان شده که در صورت رفع آنها امید می رود تا پایان سال جاری مجوز ایجاد ناحیه صنعتی عسل هم گرفته شود.
وی گفت: راه اندازی این ناحیه می تواند به ساماندهی تولید و عرضه محصول عسل از جمله در زمینه بسته بندی کمک کند و هیر به عنوان قطب عسل استان برای اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است.
حقیقت پور تشریح کرد: یکی از پیشرفته ترین واحدهای فرآوری میوه و سبزی در ایران در دست احداث بوده و حدود هفت میلیارد ریال تحهیزات آن به اردبیل انتقال یافته است.
وی اضافه کرد: فناوری انجماد از درون بدون تغییر در رنگ و طعم میوه توسط یک سرمایه گذاری ایرانی تبار کانادایی راه اندازی خواهد شد که پس از آغاز فعالیت می تواند برای ۹۰ نفر اشتغال ایجاد کند.
به گفته وی ، در صورت فعالیت مناسب این کارخانه که هم اکنون در دست تجهیز بوده و امید می رود تا آخر سال به پایان برسد، واحد کنسانتره نیز توسط همین سرمایه گذار در اردبیل ایجاد خواهد شد.
او افزود: همچنین ۲ واحد صنایع لبنی و دامداری در نمین و شیران مستقر خواهند شد که یکی در زمینه تولید بستنی و دیگری شرکت پگاه است که درگیر تامین آب و زمین هستند که امید است با توجه به جمعیت بیکاران استان مسوولان همکاری بیشتری داشته باشند تا این واحدها هرچه سریعتر در اردبیل مستقر شوند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه به طرح احداث کمپ تیم های ملی در سرعین اشاره کرد و گفت: سرمایه گذاری سه هزار میلیاردی برای اجرای این پروژه تامین شده اما زمین مورد نیاز به مساحت ۱۰۰ هکتار تا کنون تامین نشده است.
وی بیان کرد: با احداث این کمپ دیگر نیازی به اعزام تیم ها به خارج از کشور و صرف هزینه های هنگفت نخواهد بود و در روزهای عادی عموم مردم هم می توانند از این امکانات استفاده کنند اما در حالی که همه موافقت نامه های لازم دریافت شده، کارها گره خورده و فرمانداری و منابع طبیعی سرعین در این زمینه اقدامی نکرده اند.
وی عنوان کرد: تلاش داریم ۲ کارخانه داروسازی گیاهی و شیمیایی را هم در صورت موافقت محیط زیست و جهاد کشاورزی در اردبیل راه اندازی کنیم که برای تعدادی از دانش آموختگان رشته های شیمی، پزشکی و داروسازی استان فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد.
حقیقت پور همچنین با اشاره به پروژه مجموعه تیراژه تشریح کرد: این مجموعه شامل امکانات رفاهی، فروشگاهی با سالن های آمفی تئاتر و سینما با ۱۱۰ هزار مترمربع زیربنا بزرگترین مجموعه از نوع خود در شمال غرب کشور است.
به گفته وی ، سه هزار میلیارد ریال هزینه اولیه اجرای این پروژه است که در نهایت ۲۰۰ تا ۳۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد و موجب افزایش حضور گردشگران در استان اردبیل خواهد شد.
او گفت: برای تسهیل در روند اجرا، شهرداری اردبیل نیز در این پروژه مشارکت داده شد اما پس از ۲ سال پیگری تنها سند تحویل شد. تا کنون حدود ۱۰۰ هزار متر مکعب گودبرداری صورت گرفته اما در نهایت به یک لوله انتقال آب در محل گودبرداری پروژه را زمین گیر کرده و ۶ ماه است در انتظاریم شهرداری مسیر این لوله را تغییر دهد تا عملیات اجرایی از سر گرفته شود؛ در این شرایط و با توجه به برخی کارشکنی ها تعیین محدوده زمانی برای این پروژه و پروژه های مشابه عملی نیست.
نماینده اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی آب و خاک را یکی از محورهای توسعه استان اردبیل بیان کرد و شرح داد: با توجه به ظرفیت های طبیعی استان بسیاری از فرصت های شغلی در بخش کشاورزی نهفته است.
حقیقت پور ادامه داد: شست و شوی خاک، نشست دشت اردبیل و کمبود آب مانعی جدی برای توسعه کشاورزی و صنعتی است و از این رو آنچنان که وعده داده شده بود، تامین آب از قزل اوزن را گرچه با تاخیر اجرایی کردیم.
وی اضافه کرد: اجرای کانال سد خداآفرین و آبی شدن حدود ۷۰ هزار هکتار زمین دیم می تواند موجب ایجاد اشتغال برای ۱۴۰ هزار نفر و همچنین تامین آب و کاشت درختان مثمر در باغ های استان موجب به وجود آمدن ۱۵۰ هزار فرصت شغلی شود.
وی گفت : قرار بود بخشی از حق آبه را بگیریم تا مشکل سفره های زیر زمینی و آب مورد نیاز برای بخش صنعت حل شود که در این راستا مجوز انتقال ۵۰ میلیون مترمکعب گرفته شد که برابر با ظرفیت سد یامچی است و برای ۳۰ سال آینده دیگر دغدغه کمبود آب نخواهیم داشت و پس از اجرای این پروژه باید به فکر این باشیم که مسیر توسعه استان، نحوه بهره برداری اصولی از آب و کشت به چه سمتی باشد.
این نماینده مجلس افزود:آب باید به ارتفاع حدود ۲۹۰ متر پمپاژ می شد و قرار بود از ابتدا مطالعه، پمپاژ و اجرا توسط بخش خصوصی صورت گیرد و آب را به دولت بفروشد؛ پس از انجام مطالعات تصمیم گرفته شد این آب از سد پیرتقی برداشت شود تا هزینه پمپاژ و انتقال کم شده و در نتیجه بهای تمام شده ارزانتر شود.
وی اظهار کرد: این کار کارشناسی در جنوب استان با مقاومت هایی انجام شد و حتی برخی تهدیدهایی کردند در حالی که برای درک اصل موضوع تنها باید به آمارها دقت می کردند.
به گفته وی ؛ ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب تولید می شود و مجموع ظرفیت های پیش بینی شده تا ۲دهه آینده ۱۱۰ میلیون مترمکعب است؛ ۵۳۰ میلیون مترمکعب از این میزان به پایین دست (زنجان، گیلان، دشت قزوین، البرز و سد طالقان) راه می یابد و با اجرای این پروژه قصد داشتیم تنها ۵۰ میلیون مترمکعب از آن را در استان استفاده کنیم چرا که بیش از آن امکان بهره برداری در جنوب استان نبود.
او بیان کرد:با توجه به مخالفت ها تصمیم گرفته شد از مسیر استور استفاده شود اما با این کار پروژه یک سال عقب افتاد؛ مخالفت های صورت گرفته قابل انتقاد است، به خصوص استفاده از ادبیات غیرکارشناسانه در تریبون های مختلف و تحریک مردم کار درستی نبود.
حقیقت پور گفت : مزیت انتقال از جنوب استان این بود که تمام زمین های کشاورزی و روستاهایی که در طول مسیر بودند، آبیاری می شدند که با این کار از این فرصت محروم شدند اما انتقال آب از مسیر میانه دیگر الزامی برای آبیاری آن مناطق ایجاد نمی کند و این امر در واقع یک ظلم به مردم جنوب استان بود و به هر حال امیدواریم امسال عملیات اجرایی آغاز شده و آب رودخانه قزل اوزن به دشت اردبیل انتقال یابد.
حقیقت پور در ادامه تصریح کرد: اگر این پروژه ها نهایی شود در مجموع حدود بیش از چهار تا پنج هزار فرصت شغلی برای مردم استان اردبیل ایجاد خواهد شد و بخش مهمی از فشار معضل بیکاری را خواهد کاست که بار اصلی آن متوجه جوانان و دانش آموختگان دانشگاهی است.
این نماینده مجلس ادامه داد: شرایط استان اردبیل هم اکنون برای توسعه همه جانبه فراهم نیست، برخی درد مردم را درک نمی کنند و با اهداف بلندی که برای توسعه استان ترسیم شده یا بیگانه هستند یا حاضر به همراهی نیستند.
برخی دستگاه ها هماهنگی های لازم را با یکدیگر نداشته و برخی مدیران تنگ نظری دارند، با این نگاه نمی توانیم انتظار داشته باشیم کار بزرگی صورت گیرد.
از طرفی انتظار داشتیم مجموعه هماهنگی از نمایندگان را داشته باشیم تا بتوانیم طی چهار سال مشکلات استان اردبیل را پیگیری کنیم که به عنوان یک آرزو ماند و توفیق چندانی به دست نیامد.