‌پرداختن به اهمیت تراکتور سازی و آذربایجان ، اعلام آخرین وضعیت دریاچه ارومیه ،  تلاش برای تغییر چهره ایران در دنیا ، ادامه مذاکرات هسته ای ، انتقاد دوباره از درشت گویان و اعلام پروژه های دولت در سفر استانی به آذربایجان شرقی رئوس سخنان روحانی در ورزشگاه تختی تبریز بود.

به گزارش صنعتیمیز ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی دقایقی پیش در اجتماع مردم آذربایجان شرقی در بخش ابتدایی سخنان خود مردم آذربایجان را ورزش دوست دانست و با اشاره به حوادث اخیر دیدار تراکتورسازی تبریز و نفت تهران، اظهار داشت: ‌دیگر تراکتورسازی تنها تعلق به شما مردم آذربایجان ندارد بلکه متعلق به ایران است، تیمی که آرزوی قهرمانی آن را در مسابقات آسیایی خواهیم داشت.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: هیچ کس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن‌هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند. اگر کسی در این حادثه مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: مردم بزرگ آذربایجان اسطوره ادبیات، علم، سیاست و شجاعت هستند؛ آذربایجان و تبریز قهرمان سازند؛ اگر قهرمانی و ایستادگی مردم در ۲۹ بهمن سال ۵۶ نبود، انقلاب به پیروزی نمی‌رسید. آذربایجان سرزمین مردان و زنان نامدار و سرزمین ستارخان‌ها و باقرخان‌ها و سرزمین ثقه‌الاسلام‌ها و باکری هاست.

وی افزود: استان آذربایجان شرقی، استان مقام معظم رهبری و علماء است و اینجا سرزمین عرفان، ادب، سیاست و شجاعت و سرزمین قهرمانانی چون ستارخان، باکری و ادیب شیرین سخنی چون شهریار است.

در حال شکست‌دادن نهایی ایران‌هراسی در سطح دنیا هستیم

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش با بیان اینکه از حدود ۲۱ ماه پیش که دولت کار خود را آغاز کرده است مردم ایران و آذربایجان و مردم این سرزمین پاک و قهرمان همه جا پیروزی‌ها را آفریده‌ و در پیروزی‌ها پیشتاز بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ما امروز در یک مقطع بسیار حساسی قرار گرفتیم، در روزگاری که همه اطراف و منطقه ما متاسفانه در آتش اختلاف و جنگ می‌سوزد، ایران در این شرایط با دلاوری مردم و انسجام و وحدت ملت بزرگ ایران؛ الحمدالله امنیت،‌ ثبات و آرامش در سراسر کشور نه تنها حاکم است بلکه امید ملت‌های منطقه و چشم آن‌ها به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم بزرگ ایران است.

وی افزود: هرجا که لازم بوده و در توان دولت و نظام و کشور بوده است، ‌‌برای آرامش و امنیت و ثبات قدم برداشتیم. ما امروز در صحنه بین‌المللی به یک نقطه بسیار مهم رسیدیم.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه در حال شکست‌دادن نهایی ایران‌هراسی در سطح دنیا هستیم، اظهار داشت: ملت ما،‌ دولت ما و مقام معظم رهبری، نظام ما، همه و همه؛ در یک تلاش منسجم و هماهنگ، چهره واقعی ملت بزرگ ایران را به جهانیان معرفی کرده و معرفی خواهیم کرد.

پایان مذاکرات هسته‌ای افتخار و غرور برای ملت بزرگ ایران خواهد بود

حجت‌الاسلام روحانی با تاکید براینکه امروز در صحنه بین‌المللی سرداران مذاکرات و عرصه دیپلماسی برای ملت ایران غرور و افتخار آفریدند، ادامه داد:‌ مردم ما پشتیبان مذاکره کنندگان و به تعبیر مقام معظم رهبری آن‌ها که فرزندان برومند انقلاب اسلامی هستند. شما بدانید پایان این مذاکرات به حول قوه الهی افتخار و غرور را برای ملت بزرگ ایران به‌دنبال خواهد داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه می‌توانند نظر خود را بگویند و بیان کنند، اظهار داشت: یادمان باشد این دولت و مردم، از ۲۴ خرداد سال ۹۲، با هم هم‌پیمان شدند و دست به دست هم دادند که وحدت،‌ انسجام ملی و آشتی ملی در سراسر ایران روز به روز قوی‌تر و مستحکم‌تر شود.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: ما همه دست به دست هم دادیم تا ملت متحد باشیم، افکار مختلف اشکالی ندارد، احزاب و جناح‌های مختلف اشکالی ندارد اما وحدت ملی باید حفظ شود. ما یک دولت واحد داشته و یک ملت واحدیم و یک رهبری واحد داریم. ما صدای واحد و ندای واحد در برابر بدخواهان داریم.

کسی حق ندارد از جیب و جانب مردم شعار دهد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در کنار حرکت فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، حرکت سالم اقتصادی را هم می‌خواهیم، افزود: ما در این کشور، اشتغال برای جوانانمان و جامعه‌ای آزاد و راحت توام با ثبات و آرامش را می‌خواهیم؛ مادر این کشور نشاط را می‌خواهیم؛‌ فکر نمی‌کنم کسی در کشور باشد که از پیروزی ملت ایران در مذاکرات نگران باشد. فکر نمی‌کنم کسی در کشور باشد که برای خروج از رکود و رونق اقتصادی در کشور، نگران و ناراحت باشد، همه باید مسیر واحد را طی کنیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: مردم ایران، ‌صاحبان و ولی‌نعمتان این کشور هستند؛ سئوال من از ملت این است آیا کسی اجازه دارد دست به جیب مردم کند و اموال مردم را بردارد و زندگی مردم را به هم بپاشاند برای اینکه می‌خواهد سخن درشت و شعار تند بی‌خاصیت بزند. اگر کسی می‌خواهد شعار بدهد از جیب خودش بدهد نه از جیب مردم. حق نداریم از جیب مردم در جامعه شعار‌زدگی و افراط را در جامعه ایجاد کنیم؛ حق نداریم در جامعه کاری کنیم که مردم برای آینده و امنیت کشور نگران شوند.

اگر کسی چشم طمع به کشور داشته باشد، با قدرت مقابل او می‌ایستیم

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: اگر کسی بخواهد چشم طمع به کشور داشته باشند، با قدرت مقابل او خواهیم ایستاد.

وی ادامه داد:‌ به حول قوه الهی با حمایت و تلاش مردم، در صحنه بین‌المللی قادر خواهیم بود موفق و پیروزی برای این ملت به ارمغان بیاوریم. ما از آغاز این دولت مسیری را که انتخاب کرده‌ایم، مسیر پیشرفت اقتصادی است. ما از طول ۲۱ ماه گذشته توانسته‌ایم آرامش اقتصادی را در سراسر کشور، به وجود آوریم. گرچه ما امسال در سالی قرار داریم که قیمت نفت ما، به نصف کاهش پیدا کرده است اما در عین حال دولت مصمم است با همه توان، مسیر پیشرفت اقتصادی و رونق اقتصادی را به پیش ببرد.

علی‌رغم تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت ۹ میلیون نفر را زیر پوشش بیمه درمانی قرار دادیم

حجت‌الاسلام روحانی افزود: علی‌رغم همه مشکلات، تحریم‌ها، کاهش قیمت نفت و مشکلات گذشته، توانستیم در سال گذشته و ماه های اولیه امسال، ۹ میلیون نفر از مردم ایران اسلامی را زیر پوشش بیمه درمانی قرار دهیم؛ امروز هیچ کسی در ایران نیست که تحت پوشش بیمه درمانی نباشد.

رئیس‌جمهور گفت: در زمینه سلامت مسیر راحتی مردم را ادامه خواهیم داد، ما به جای ۳۷ درصدی که برای درمان در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کردند، امروز در روستا و شهرهای کوچک ۳ درصد و در شهرها ۶ درصد را پرداخت می‌کنند. همچنین امروز ۱۱ میلیون نفر در ایران تحت پوشش حمایت و کمک غذایی دولت قرار دارند.

مسیر پیشرفت و رونق اقتصادی را با قدرت ادامه می‌دهیم

وی افزود: ما مسیر را برای رفاه عمومی و رونق اقتصادی و نیز برای پیروزی در مذاکرات هسته‌ای به شرط اینکه طرف مقابل زیاده‌خواه نباشد، ادامه می‌دهیم، در تمام موفقیت‌ها ملت ایران در صحنه بودند و حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری کارساز بوده است و به‌حول قوه الهی این راه را ادامه خواهیم داد.

حجت‌الاسلام روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات مدنظر دولت برای آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: نگرانی مردم و آذربایجان در زمینه دریاچه ارومیه از‌‌ همان روزهای آغاز دولت مورد توجه بود، در این راستا تلاش می‌کنیم تا شرایط دریاچه ارومیه به شرایط قبل برگردد. در ۲۰ ماه گذشته الگوی کشت تغییر یافته و چاه‌های غیر مجاز بسته شده است، نسبت به گذشته امیدوار هستیم چراکه شرایط دریاچه ارومیه نسبت به ۲ سال قبل بهتر شده است.

وی ادامه داد: مسیر خود را برای احیای دریاچه ارومیه دنبال کرده و گزارش آن را به مردم خواهیم داد، خوشبختانه وضعیت دریاچه تثبیت شده و روز به روز بهتر می‌شود و دولت تا پایان دولت یازدهم به این کار ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهور افزود: مردم آذربایجان شرقی از نظر راه و راه آهن مشکلاتی دارند، دولت در این زمینه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد در همین راستا بزرگ‌راه تبریز – اهر با اختصاص ۹۰ میلیارد تومان تا سال ۹۵ به اتمام خواهد رسید؛ همچنین آزادراه بازرگان ۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که با سرمایه‌گذاری خارجی و دولت کلنگ‌زنی این بزرگراه صوت می‌گیرد و از امسال فعالیت این طرح آغاز می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه‌آهن تبریز – میانه با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی زیر سازی می‌شود، گفت: دولت برای روسازی و اتمام این راه‌آهن اقداماتی را انجام می‌دهد. همچنین در زمینه بزرگراه ۱۸ کیلومتری تبریز – سهند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده می‌شود و تا سال ۹۵ این راه نیز به اتمام می‌رسد.

حجت‌الاسلام روحانی خاطرنشان کرد: برای آب شرب تبریز و فاضلاب در این شهر و استان در سال ۹۴ و نیز سال ۹۵ اقداماتی صورت خواهد گرفت و برای آب شرب تبریز نیز تصمیمی اتخاذ شده که بخشی از این آب شرب باید از ارس تامین شود که اقدامات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: نسبت به اراضی کشاورزی در زمینه آب‌های سطحی ۲۰ هزار هکتار ساماندهی می‌شود و زه‌کشی‌هایی که نیاز است اقداماتی صورت خواهد گرفت؛ در زمینه توسعه معادن هماهنگی‌هایی با محیط زیست صورت می‌گیرد تا مشکلات برطرف شود.

وی با اشاره به طرح‌های دولت برای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این سفر ۳۲ طرح و پروژه اعلام خواهد شد که همه این ها در سال ۹۴ و ۹۵ تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد که ۹۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.