مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی گفت: ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان به علت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلات بزرگی مواجه هستند .
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صنعت تبریز به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، محمدعلی عسگری عصر امروز در بازدید خبرنگاران از شهرک صنعتی شهید سلیمی به مناسبت ۲۱ مرداد روز حمایت از صنایع کوچک اظهار داشت: سرانه اشتغال واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی استان ۱۳ نفر است درحالی که این رقم در واحدهای خارج از محدوده شهرک‌های صنعتی حدود ۱۰ نفر است.

وی افزود:‌ ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی و تجمیع آنها وظیفه ذاتی شرکت شهرک‌های صنعتی است و در این زمینه طی سال گذشته تعداد شهرک‌های صنعتی قابل واگذاری را از ۳۹ به ۴۴ شهرک و ناحیه صنعتی رسانده‌ایم.

عسگری با بیان اینکه ایجاد ۵۳ شهرک صنعتی در استان مصوب شده است،‌ اضافه کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا طی دو سال آتی همه شهرک‌های مصوب را اجرایی کرده و به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با بیان اینکه از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در اختیار شهرک‌های صنعتی استان تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار واگذار شده است، اظهار داشت: شهرک‌های صنعتی بازوی اجرایی صنعت و معدن هستند و در حوزه‌های اجرایی نیز کارهای خوبی را انجام می‌دهیم.

راه‌اندازی و کلنگ‌زنی ۶ شهرک صنعتی در آذربایجان‌شرقی در هفته دولت

عسگری با بیان اینکه در هفته دولت امسال ۶ شهرک صنعتی در استان آذربایجان‌شرقی راه‌اندازی و کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: توسعه شهرک سلیمی در ۵۰۰ هکتار، شهرک سنگ آذرشهر، شهرک صنعتی اسکو، توسعه شهرک صنعتی بناب در ۱۰۰ هکتار، شهرک صنعتی ۲ مراغه، یکپارچه سازی شهرک صنعتی چاراویماق در ۳۰۰ هکتار از جمله این طرح‌ها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در کل کشور ۹۲ درصد صنایع به صنایع کوچک اختصاص دارد، گفت: این رقم در استان آذربایجان‌شرقی ۹۵ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: واحدهایی که تا ۱۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند صنایع خرد، واحدهایی که کمتر از ۵۰ نفر در آنها کار می کند صنایع کوچک، واحدهایی که تا ۱۵۰ نفر در آنها مشغول به کار هستند صنایع متوسط و بیشتر از ۱۵۰ نفر به واحدهای صنایع بزرگ می‌گویند.

۵۰درصد واحدهای تولیدی موجود در استان آذربایجان‌شرقی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند

عسکری با بیان اینکه ۵۰درصد واحدهای تولیدی موجود در استان آذربایجان‌شرقی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، اظهار داشت:شهرک صنعتی شهید سلیمی یکی از بزرگ‌ترین شهرک های شمال غرب کشور است و نزدیک ۲۰ هزار نفر در آن اشتغال دارند.

وی با بیان اینکه تنها در شهرک سلیمی نزدیک ۴۰ کیلومتر جاده وجود دارد، گفت: طرح توسعه شهرک سلیمی تبریز در ۵۰۰ هکتار در برنامه در مرحله انتقال زمین از امور اراضی است که امیدواریم در هفته دولت کلنگ‌زنی آن آغاز شود.

استقرار یک هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی استان/ فعالیت با ۶۰ درصد ظرفیت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار حمایتی به صنایع کوچک کشور اختصاص یافته است، افزود: پیش‌بینی می شود حداقل ۵ درصد این میزان( ۱۰۰ میلیارد تومان) به استان آذربایجان‌شرقی اختصاص یابد که در آن بسیاری از مشکلات شهرک‌های صنعتی حل می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرک‌های صنعتی در کشور در ۵۰ زمینه رتبه‌بندی می‌شوند که استان آذربایجان‌شرقی بعد از یزد وضعیت واحدهای صنعتی استان آذربایجان‌شرقی در وضعیت خوبی قرار دارد به طوریکه واحدهای یک هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان با ۶۰ درصد ظرفیت‌شان در حال فعالیت هستند.

عسگری از فعالیت پنج شهرک صنعتی خصوصی لوازم خانگی، شهرک غرب تبریز، آذران الکترونیک، چرم شهر و شهرک خاوری در شبستر در استان آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: شهرک‌های خصوصی به سمت تخصصی در استان پیش می‌رود.

واگذاری زمین در بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه

وی در ادامه به احداث شهرک بعثت تبریز به عنوان بزرگ‌ترین شهرک صنعتی خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: به دلیل اهمیت و وسعتی که این شهر صنعتی دارد و همچنین لزوم پیش بینی‌های اصولی برای استقرار صنایع مختلف، مراحل مطالعاتی این شهر صنعتی به صورت ریز و با دقت بالا انجام گرفت که این دقت زمان آغاز مراحل اجرایی آن را افزایش داد.

عسگری وسعت شهرک صنعتی بعثت را ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: یک هزار هکتار مصوبه محیط زیست این شهرک صادر شده و مشکل خاصی در تامین زمین برای واحدهای صنعتی نداریم و به دنبال استقرار واحدهای صنعتی کم آب در این شهرک هستیم.

* فسخ قرارداد واحدهای راکد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی به نسبت دیگر استان‌ها واحدهای فعال صنعتی بسیاری وجود دارد، گفت: در این میان قرارداد برخی واحدهای غیرفعال نیز که ظرفیت و توانایی مدیریت زمین‌های واگذار شده برای ایجاد کارخانه‌های تولیدی را نداشتند، فسخ شده است.

عسگری در ادامه به مشکلات واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد واحدهای صنعتی استان به علت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش با مشکلات بزرگی مواجه هستند .

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی تصفیه‌خانه شهرک سلیمی را بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه صنعتی شمال‌غرب کشور دانست و گفت: یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب آب صنعتی در این تصفیه‌خانه تصفیه مجدد می‌شود و برای مصارف صنعتی برگشته یا در مصارف فضای سبز شهرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گزارش فارس حاکی است، خبرنگاران امروز از تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی سلیمی، کارخانه آذرریس تبریز، کارخانه پوشش‌های مصنوعی آرتا، کارخانه ارج پلاست و کارخانه مهر اصل بازدید و در جریان مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی قرار گرفتند.