معاون نخست وزیر و وزیر صنایع تاتارستان بر اهمیت و لزوم تلاش برای توسعه همکاری های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد
به گزارش صنعت تبریز به نقل ازایرنا، «آلبرت کریم اف» معاون نخست وزیر و وزیر صنایع و تجارت، روز پنجشنبه در دیدار با «رضا حسینی قره گوزلو» مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و رئیس مرکز سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی و صنعتی این استان و جمهوری تاتارستان بر لزوم تلاش برای توسعه همکاری های این مناطق تاکید کرد.
کریم اف با اشاره به سرعت گرفتن روند مناسبات دوجانبه در ماههای اخیر، بر اهمیت و لزوم توسعه روابط ایران و تاتارستان تاکید و آمادگی خود را برای توسعه مناسبات دو جانبه اعلام کرد.
هیات استان آذربایجان شرقی متشکل از ۱۴ نفر از مدیران شرکتهای بزرگ تجاری و صنعتی این استان به سرپرستی رضا حسینی قره گوزلو با «شامیل آگییف» رئیس اتاق صنایع و بازرگانی و «نیکلای تیتوف» معاون اول وزیر کشاورزی جمهوری تاتارستان دیدار و در باره همکاری های دوجانبه گفت و گو کرد.
در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی تاتارستان که حدود ۴۰ نفر از تجار و صاحبان صنایع تاتارستان نیز حضور داشتند، دو طرف ظرفیت های تجاری، صنعتی و سرمایه گذاری خود را تشریح کردند و دورنمای همکاری متقابل را مورد بررسی قرار دادند.
در ملاقات با معاون وزیر کشاورزی تاتارستان نیز همکاری ها در زمینه کشاورزی مورد توجه قرار گرفت و طرف تاتاری برای خرید میوه، سبزی، خشکبار، لبنیات و دیگر محصولات غذایی از ایران و حضور شرکتهای ایرانی در بخش کشت و صنعت این جمهوری اعلام آمادگی کرد.
به گفته «محسن فغانی» سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان مرکز جمهوری تاتارستان، هیات ایرانی در سفر به جمهوری تاتارستان، ضمن بازدید از منطقه آزاد تجاری آلابوغا در ۲۰۰ کیلومتری قازان، از کارخانه های ماشین سازی یلاز و بخش گازسوز کردن کامیون ها و اتوبوس های شرکت کاماز نیز دیدن کرد.
تاتارستان با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی و تجاری متعدد و در نظر گرفتن معافیت های قابل توجه مالیاتی و گمرکی، برای جذب سرمایه گذاری خارجی در این جمهوری تلاش می کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی و رئیس مرکز سرمایه گذاری استان آذربایجان شرقی و تجار و صنعتگرانی که از سوی آقای فغانی سرپرست سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در قازان همراهی می شدند، در سفر به جمهوری ماری ال، با معاون رییس جمهوری و وزیر اقتصاد این جمهوری دیدار کردند.
در این نشست که با حضور بیش از ۳۰ نفر از تجار و سرمایه گذاران این جمهوری برگزار شد، دو طرف آمادگی خود را برای همکاری های اقتصادی و بازرگانی اعلام کردند.
همچنین در این سفر، هیات ایرانی از تعدادی از کارخانه های فعال ماری ال بازدید بعمل آورد.
قرار است، این هیات روز پنجشنبه و (فردا) جمعه به جمهوری اودمورتیا سفر کند و ضمن ملاقات با مسئولان این جمهوری و بازدید از تعدادی از کارخانه های فعال، در میزگرد بررسی زمینه های همکاری با اقتصادی با ایران نیز شرکت نماید.
جمهوری های تاتارستان، ماری ال و اودمورتیا در حوزه فدرال ولگای روسیه قرار دارند و از امکانات صنعتی و کشاورزی قابل توجهی برخوردار هستند.